יותר מ-5,000 מהגרים נכנסו לקרואטיה מאז שהונגריה סגרה את גבולה הדרומי עם סרביה, מסרה היום (חמישי) המשטרה המקומית ואתמול העימותים הפכו לאלימים.


אלפי מהגרים פרצו את גדרות התיל בגבול ונכנסו להונגריה, אחרי שהשליכו אבנים על המשטרה שתקפה אותם בגז מדמיע ותותחי מים. העימותים האלימים הביאו שורה של מנהיגים, ביניהם מזכ"ל האו"ם ופקידי ממשל סרבים להצטרף לארגוני זכויות אדם ולגנות את מעשיה של הונגריה.



ראש הממשלה הסרבי, אלכסנדר ווצ'יץ', האשים את הונגריה ב"התנהגות ברוטלית", "לא אירופית" כלפי המהגרים והזהיר את המדינה השכנה לא לירות גז מדמיע על שטחה שוב. הוא גם קרא לאיחוד האירופי להגיב.

המהומות במקום החלו כשכוחות המשטרה ניסו לשכנע את הפליטים לסגת מהגבול. כשהמצב החל לסלים, הגיעו למקום כלי רכב צבאיים ובנוסף, השוטרים התחמשו ברובים. כלי הרכב הצבאיים הוצבו כ-200 מטרים מהגבול, סמוך למעבר ולאחר זמן קצר המהגרים פרצו את הגבול והמשטרה בתגובה כאמור, ירתה גז מדמיע ותותחי מים.


כלי רכב צבאיים הוצבו בקרבת הגבול. צילום: רויטרס

בשל פעולת השוטרים, עשרות אנשים, כולל ילדים, נפצעו. רבים מהם סבלו מפצעי ראש והיו עם תחבושות. שלושה אמבולנסים הוזעקו למקום והמחזה שהתגלה במקום היה של ילדים שנפגעו מהגז המדמיע ועיוותו את פניהם בכאב.

הרופאים הסרבים אמרו ששני בני אדם נפצעו באורח קשה, כאשר אחד מהם עם פגיעת ראש ועוד כ-200-300 אנשים ביקשו עזרה רפואית. ד"ר מרגיט פאג'ור, מהמרכז הרפואי הסמוך לגבול, אמר כי רוב המהגרים סבלו מחתכים, חבורות וכוויות או בעיות עיניים הנגרמות על ידי גז מדמיע.

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, הביע זעזוע מהעימות האלים והזהיר כי יש להתייחס אל המהגרים בכבוד ויש לוודא כי זכויות האדם שלהם יכובדו. 

"הייתי בהלם כשראיתי איך טופלו הפליטים והמהגרים האלה, זה לא מקובל. לכל המדינות יש בעיות משלהן, אבל יש אנשים שנמלטו ממלחמות ורדיפות ואנחנו צריכים להראות את המנהיגות הרחומה שלנו".


המהגרים עוברים מעל גדרות הגבול בהונגריה. צילום: רויטרס

סלובניה הבאה בתור
 
זרם המהגרים, שקרואטיה אומרת שלא יעצור, מעמיד את סלובניה, המדינה הזעירה, כבאה בתור לקבל את אלפי המהגרים, שרבים מהם כזכור, פליטים מהמזרח התיכון, המנסים להגיע לאוסטריה וגרמניה ומחפשים אחר סיוע במדינות המשגשגות יותר במערב וצפון אירופה.
 
"נמאס לנו. אנחנו מותשים. אנחנו נוסעים כבר עשרה ימים. אנחנו רק רוצים לעבור דרך קרואטיה ולנסוע לגרמניה", אמר סלים בן 19 מסוריה, שחצה את הגבול בעיירה הסרבית סיד.
 
"יש למשטרה הקרואטית שליטה מלאה על הגבול, אבל אם המהגרים ימשיכו לזרום מסרביה במספרים גדולים, נצטרך לשקול דרכים אחרות של טיפול במצב", אמר שר הפנים הקרואטי, ראנקו אוסטוז'יק, במהלך ביקור בקרואטיה המזרחית.
 
אוסטוז'יק לא פירט איך זה ייעשה, אבל הוסיף שהאיחוד האירופי ייאלץ להתמודד עם "נקודות חמות" לפני שהמהגרים יגיעו לקרואטיה.
 
קרואטיה אמרה שהיא תוכל להתמודד עם אלפי אנשים, אבל לא עם עשרות אלפים וראש הממשלה הקרואטי, זוראן מילנוביץ, נפגש עם הקנצלר האוסטרי, ורנר פיימן ועם עמיתו הסלובני, מירו צירר בלובליאנה, כדי לדון במשבר ההגירה: "הסכמנו על דברים מסוימים", אמר בסיום הפגישה והוסיף: "אוסטריה היא מדינה גדולה יותר, אבל גם להם יש את המגבלות שלהם בהתמודדות עם המשבר". "אם מספר המהגרים ימשיך לגדול, אני לא בטוח שנוכל לקלוט את כולם".
 

העימות האלים בגבול. צילום: רויטרס