חולי סוכרת סובלים פי שניים עד ארבעה מיתר האוכלוסייה ממחלות כלי דם ולב המובילות לפגיעות חמורות ואף למוות, אבל ייתכן שבקרוב מספר מקרי התמותה מהתופעה יצטמצם משמעותית.


מחקר שהוצג אתמול בכנס השנתי של האגודה האירופית לחקר הסוכרת שמתקיים בשטוקהולם, חושף כי תרופה חדשה מונעת את מקרי המוות על רקע מחלות אלה בקרב חולי הסוכרת בכשליש מהמקרים.

המחקר נערך ב־42 מדינות שונות, ביניהן ישראל, בקרב כשבעת אלפים חולי סוכרת מסוג 2. מחצית מהם קיבלו לצד הטיפול התרופתי שלו היו רגילים את התרופה ג'ארדיאנס (Jardiance) של חברת בורינגר אינגלהיים והיתר קיבלו פלצבו, תרופת דמה.


לאחר כשלוש שנים של מעקב אחר המטופלים התברר כי בקבוצה שנטלה את התרופה מספר מקרי המוות כתוצאה מהתקפים הקשורים למחלות אלה, כגון התקפי לב או שבץ מוחי, היה נמוך ב־38%. 

בחודש מאי שעבר פרסם ה־FDA האמריקאי אזהרה נגד קבוצת התרופות המעכבות את ספיגת הגלוקוז מהשתן לדם, שעמה נמנית ג'ארדיאנס. לטענת ה־FDA, שימוש בתרופות אלו עלול להוביל לחמצת, מצב שבו הגוף מייצר רמות גבוהות מדי של חומצות דם, המחייב אשפוז ואף עלול להיות קטלני. עם זאת,
המחקר הראה כי בקרב החולים שקיבלו את התרופה לעומת אלו שהשתמשו בפלצבו, מספר מקרי החמצת היה דומה. 

מחלת הסוכרת מוגדרת בעשור האחרון כ"מגיפה של העולם המערבי", ועל פי ההערכות כ־400 מיליון בני אדם בעולם סובלים ממנה ומספר דומה מוגדרים כבעלי ערכי סוכר גבוהים וילקו בהמשך חייהם במחלה. מחלות הלב וכלי הדם נחשבות לגורם התמותה המוביל בקרב חולי הסוכרת, והן אחראיות לכ־70% ממקרי המוות.

התרופה כבר ניתנת באירופה ובארצות הברית לטיפול במחלת הסוכרת. בארץ היא כבר רשומה ותהיה זמינה החל מנובמבר, בשלב הראשון במסגרת הביטוחים המשלימים בלבד. היא מועמדת לכניסה לסל התרופות הקרוב, אך בשל מספרם הגדול של חולי הסוכרת בארץ עלותה התקציבית תהיה גבוהה מאוד ולכן סיכוייה להיכנס נמוכים.

"זאת בשורה מאוד גדולה לעולם הסוכרת", אומרת ד"ר עופרי מוסינזון מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגית ביחידה לסוכרת בבית החולים הדסה עין כרם, "התוצאות עלו בהרבה על המצופה. העובדה שכעת תהיה דרך להוריד את התמותה בעקבות המחלות הלבביות בקרב החולים האלה היא מדהימה".

הכתבת הייתה אורחת של חברת בורינגר אינגלהיים בכנס