המערכת הפוליטית בארצות הברית סערה בסוף השבוע לאחר שיו”ר בית הנבחרים, ג’ון ביינר, הודיע במפתיע על פרישתו בסוף החודש הבא. לדבריו, הוא חש כי המשך כהונתו עלול לערער את כוחה של המפלגה הרפובליקנית.



ביינר (64), שנבחר לקונגרס מטעם המחוז השמיני של אוהיו לפני 25 שנה, כיהן בתפקיד יו”ר בית הנבחרים מאז ינואר 2011. ביינר עורר את זעמם של חברי “מסיבת התה”, הפלג הקיצוני במפלגה, בשל נטייתו לחפש פשרות עם ממשל אובמה ועם הדמוקרטים בסוגיות משמעותיות. ההערכות היו כי בשל התנהלות זו הוא צפוי לעמוד בפני מרד בתוך מפלגתו בשבועות הקרובים.



ביום שישי, יממה לאחר שאירח את האפיפיור פרנציסקוס לנאום היסטורי בפני שני בתי הקונגרס, הכריז ביינר כי יפרוש מבית הנבחרים בסוף אוקטובר. “בלילה שעבר התחלתי לחשוב על זה, והבוקר התעוררתי והתפללתי – כפי שאני עושה תמיד – והחלטתי שהיום זה היום שאעשה את זה. בדיוק ככה”, אמר ביינר במסיבת העיתונאים, שבמהלכה לא הצליח להסתיר את דמעותיו.



בתוך כך, ביום שישי אירח אובמה את עמיתו הסיני שי ג’ינפינג לארוחת ערב ממלכתית בבית הלבן. במסיבת העיתונאים שקיימו הודיעו השניים כי סיכמו שאף אחת מהמדינות לא תבצע ריגול עסקי מקוון נגד המדינה השנייה. בשנים האחרונות האשימו האמריקאים כמה פעמים את בייג’ינג בפריצה למערכות מחשבים של עסקים ממשלתיים ופרטיים בתוך ארה”ב.



על אף האווירה החיובית הזהיר הנשיא אובמה כי אם הסינים ימשיכו בהתקפות הסייבר - ארצו תגיב בסנקציות קשות. “זה חייב להיפסק. השאלה היא: האם המעשים יגיעו בעקבות המילים?”, אמר, “אנחנו נפעיל סנקציות וכלים אחרים שנמצאים ברשותנו, נרדוף אחרי פושעי הסייבר”.