מסלולי החיים של קרטיס צ'נג ושל פרהד ג'באר לא היו אמורים להצטלב.



צ'נג (58), בן למשפחה מהונג קונג ואב לבן ולבת, עבד במשך 17 שנה בתור רואה חשבון אזרחי במטה של משטרת ניו סאות' וויילס בסידני, ומכריו תיארו אותו כאדם שקט ואהוב שתמיד רצה לעזור. ג'באר (15), בן למשפחה ממוצא כורדי שנולד באיראן והיגר לאוסטרליה, אהב את תוכניות הריאליטי "אקס פקטור" ו"דה וויס" וכדורסל.



ב־2 באוקטובר המפגש בין השניים היה קטלני. אחרי יום לימודים בתיכון ארתור פיליפ, עבר ג'באר במסגד פראמטה שבמערב סידני, החליף לבגדים שחורים ויצא לכיוון מטה המשטרה הסמוך. כשהגיע למקום, חמוש באקדח, הוא ניגש לצ'נג וירה בו כדור אחד מטווח אפס. לאחר מכן המשיך ג'באר לירות, ושלושה שוטרים שאבטחו את הבניין השיבו לעברו באש. דקות ספורות לאחר מכן שכבו על הקרקע גופותיהם של צ'נג ושל ג'באר.



לפי הדיווחים באוסטרליה, ג'באר – שלא היה מוכר לשירותי הביטחון לפני הפיגוע - עבר תהליך רדיקליזציה מהיר במסגד שאליו הצטרף, בהשפעתם של גורמים אסלאמיים קיצוניים שהיו מוכרים מחקירות טרור קודמות. לפי הפרסומים, הוא אף היה בקשר עם פעילים של דאע"ש בסוריה באמצעות האינטרנט.



בשבוע שעבר הוגשו כתבי אישום נגד רבאן עאלו (18), שלמד באותו תיכון עם ג'באר, בגין עבירות של סיוע לביצוע פיגוע טרור, עידוד לדבר עבירה, ייעוץ ורכש לקראת ביצוע פיגוע טרור, ונגד טלאל אל־עמאדין (22) בגין אספקת האקדח לג'באר. "אני מלמד אותו הרבה דברים טובים, אבל אם הבן שלך לא מקשיב לך, מה אתה יכול לעשות? מישהו עשה לו שטיפת מוח", אמר אביו של עאלו, עיזאת, והטיל את האשמה על דאע"ש.



אוסטרליה אינה היחידה שמתמודדת עם התופעה של מפגעים ילדים או נערים. גם בישראל נדהמו בשבוע שעבר, כאשר במסגרת "אינתיפאדת הצעירים" הנוכחית, בן 13 ביצע פיגוע דקירה בשכונת פסגת זאב בירושלים, יחד עם בן דודו בן ה־17.




בארץ נדהמו שבן 13 ביצע פיגוע דקירה בשכונת פסגת זאב בירושלים, יחד עם בן דודו בן ה־17. צילום מסך


אוסטרליה הוכתה בתדהמה מהעובדה שנער בן 15 היה מסוגל לבצע פיגוע אכזרי כל כך בכזה קור רוח. הפיגוע עצמו שיקף עד כמה היקף הקיצוניות האסלאמית באוסטרליה כבר מזמן לא מוגבל רק לגברים צעירים או מבוגרים.



מפכ"ל המשטרה הפדרלית של אוסטרליה, אנדרו קולבין, חשף בשבוע האחרון כי במסגרת צו שהוציא בית משפט במרץ האחרון להגבלת תנועותיו של אחמד סייר נייזמנד, שחשוד בתכנון פיגועי טרור, נאסר עליו ליצור קשר עם 18 בני אדם, בהם עאלו וילד בן 12. "אנחנו בהלם שבן 12 נמצא על המכ"ם המשטרתי בשל דברים כאלה", אמר קולבין לכלי התקשורת.



גם שר המשפטים האוסטרלי, מייקל קינן, לא הסתיר את תדהמתו. "למרבה הצער, יש ארגון טרור ברברי במזרח התיכון שמנסה להגיע באמצעות הרשתות החברתיות לצעירים שלנו", אמר. "ראינו את המגמה הזאת של יצירת קשר עם אנשים בשנות ה־20 שלהם, ואז עם נערים בוגרים. כעת אנחנו רואים נערים צעירים, והממשלה בהלם מהדברים האלה".



לנוכח התופעה המטרידה של נערים ואף ילדים שהופכים לקיצונים ומוכנים להשתתף בפיגועי טרור, כינס בשבוע שעבר ראש הממשלה הטרי מלקולם טרנבול ועידה מיוחדת, בהשתתפות ראשי מנגנוני הביטחון, מערכת החינוך וקבוצות רב־תרבותיות, בניסיון למצוא דרכים להיאבק בהקצנת הצעירים. "מעשה הטרור המזעזע שבוצע על ידי בן 15 מזכיר לנו שהקצנה יכולה להופיע בגיל צעיר מאוד", אמר. "בעת שאנחנו דנים באיומים הללו, אנשים מוכנים להפוך ילדים לטרוריסטים, ועלינו להיות מהירים בדיוק כמוהם".



הממשלה האוסטרלית כבר הודיעה כי כחלק מהמאבק בתופעת ההקצנה, היא מתכוונת לקדם הצעת חוק שתוריד את הגיל המינימלי להוצאת צווי הגבלה


מ־16 ל־14. "הגיל של האנשים שבהם אנחנו מטפלים מטריד מאוד", אמר המפכ"ל קולבין. "הבעיה הולכת ומחמירה עבור אוסטרליה. האיום הזה התפתח והופך לצעיר יותר".




"אנחנו צריכים לרדוף אחרי מגמת ההקצנה הזאת ולשבור אותה". ילדים בשירות דאע"ש. צילום מסך 

הבטחות חסרות כיסוי


בדיוק ביום שבו ביצע ג'באר את פיגוע הירי בכניסה למטה המשטרה בסידני, גזר בית המשפט המלכותי במנצ'סטר מאסר עולם על נער בן 15 מבלקבורן, הטרוריסט הצעיר ביותר שתועד עד כה בבריטניה. הנער הורשע במעורבות בתכנון פיגוע שהיה אמור לצאת לפועל באפריל האחרון במלבורן שבאוסטרליה, במהלך חגיגות יום השנה המאה למערכה על גליפולי, הקרב הגדול ביותר שבו השתתפו הכוחות האוסטרליים והניו־זילנדיים במלחמת העולם הראשונה (יום אנזא"ק). הפיגוע סוכל ימים ספורים לפני שעמד לצאת לפועל.



במהלך משפטו של הקטין, התברר כי הוא החל את תהליך ההקצנה שלו אחרי שעבר לבית ספר חילוני שבו רוב התלמידים היו לבנים, וכי הוא הושפע מהסרטונים של ארגון דאע"ש באינטרנט. הוא יצר קשר עם סבדט בסים (18) שנעצר במלבורן בחשד שעמד בראש תא הטרור שעמד לבצע את הפיגוע על אדמת אוסטרליה, והשניים גם היו בקשר עם פעיל אוסטרלי בולט בארגון הטרור האסלאמי. "הגילוי שמישהו בן 14 בלבד יכול היה להפוך לקיצוני כל כך, עד שהוא רצה שאנשים ימותו - פשוט מצמרר", אמר השופט.



"הבעיה הולכת ומחמירה עבור אוסטרליה". פיגוע הירי בסידני שביצע נער בן 15, החודש. צילום: רויטרס 



בעשור האחרון, במיוחד מאז פיגועי 7 ביולי 2005 בתחבורה הציבורית בלונדון, הגבירו הרשויות הבריטיות את המאמצים להילחם בטרור בעזרת תוכניות לימודיות וחברתיות שנלמדו במסגרת בתי הספר והקהילות המקומיות. גם פעילי ג'יהאד לשעבר הפכו למרצים מבוקשים שחושפים בפני הצעירים את האמת שמאחורי אותן הבטחות חסרות כיסוי שבהן משתמשים ארגוני הטרור כדי לגייס חברים חדשים.



בקיץ האחרון נכנס לתוקפו חוק חדש שמנחה את בתי הספר, בתי הכלא והמועצות המקומיות כיצד לפעול על מנת לעצור את תופעות ההקצנה. בין השאר, נקראו מוסדות החינוך לאתר תלמידים שעלולים להיות בסיכון להקצנה, להתריע בפני הרשויות ולפעול למניעת גישה לחומרים קיצוניים בעת שהילדים גולשים באינטרנט. בעקבות החוק, התריע בשבוע שעבר בית ספר יסודי בברמינגהאם בפני המשטרה כי ילד בן 10 עלול להוות סיכון, מאחר שהוא החל להורות לתלמידות מוסלמיות להסתיר את פניהן ברעלה ודרש לקבל חדר תפילה נפרד במהלך טיול של בית הספר. אבל לא כל ההורים בבית הספר הביעו שביעות רצון מהחלטת ההנהלה לפנות למשטרה. "אלה רק ילדים קטנים. לפעמים ילדים עושים דברים בשביל הכיף, כי הם לא מבינים שלעשות דברים כאלה זה לא נכון", אמרה אחת האמהות. אחד האבות הוסיף כי "לדווח על ילד למשטרה בגלל שביקש חדר תפילה זה צעד רחוק מדי, שלא מסייע להוצאת הקיצוניות מתוך האסלאם".



"מלחמה של מילים"


בעוד במערב המומים מהגיל הצעיר של המעורבים בפעילות הטרור, מי שבוודאי מחככים את ידיהם בהנאה הם אנשי דאע"ש. אחת הטקטיקות הבולטות של ארגוני טרור וגרילה לאורך השנים הייתה חטיפתם של ילדים והפיכתם לחיילים נאמנים לארגון – דבר המהווה פשע מלחמה על פי החוק הבינלאומי. אבל ארגון הטרור האסלאמי של אבו בכר אל־בגדאדי הוכיח כי גם באמצעות כמה קליקים על המקלדת, אפשר ליצור צבא של מגויסים צעירים, אפילו במרחק של אלפי קילומטרים.



"גורי הח'ליפות", כך מכנים בדאע"ש את הדור הצעיר, שאמור להבטיח שהחזון העקוב מדם שבו התחיל אוסמה בן לאדן עם אל־קאעידה וקיבל תפנית אכזרית יותר תחת דאע"ש - ימשיך עוד עשרות שנים. עשרות ילדים ונערים, שחלקם נחטפו בידי דאע"ש ואחרים הם ילדיהם של פעילי הארגון, עוברים במחנות מיוחדים בסוריה ובעיראק חודש של אימונים, שבמהלכו הם מקבלים הכשרה בשימוש באמצעי לחימה ובעריפת ראשים, לצד שטיפת מוח אידיאולוגית על הצורך להרוג את ה"כופרים" בכל מקום.



"כשמגדלים אותם לפי האידיאולוגיה והמתודולוגיה האלה, זה הופך חלק מחיי היומיום שלהם", הסביר לייט אל־חורי מ"פלאש פוינט אינטליג'נט", חברת אבטחה בינלאומית שמתמחה במאבק בטרור, בתחקיר ששידרה רשת NBC על מחנות האימונים. "הילדים האלה יגדלו לציית לאידיאולוגיה הזאת ולדבוק בה ולבצע מה שדאע"ש רוצים".



אחת הדרכים שבהן מגייסים בדאע"ש פעילים צעירים היא באמצעות סרטונים באינטרנט, שבהם מופיעים פעילים מעשרות מדינות שמבטיחים בשפת אמם לצעירים בארצותיהם כי הם יגיעו לגן עדן אם יצטרפו לשורות הח'ליפות. לצעירות הם מציעים לוחמים עטורי זקנים עם רובי סער בתור בעלים. לצד זאת, משתמש הארגון גם בסרטונים מופקים היטב – לעתים ברמה שאינה נופלת מסרט קולנוע הוליוודי – שבהם מוצגות פעולות הטרור האכזריות שלו, כולל עריפות הראשים המפורסמות. סרטונים אלה מופצים ברשתות החברתיות ובפורומים ברחבי האינטרנט.



"לכל נער ונערה יש יום רע", אמרה סטייסי הארווי, חוקרת למשפט פלילי מאוניברסיטת דנוור, לרדיו הציבורי בארצות הברית (NPR). "הקבוצות האלה מחפשות את ההזדמנות הזאת כדי להסתנן לתוך החיים שלהם. בשלב הזה הן יוצרות את הקשר. הטרוריסטים מנסים לנווט בעולם הזה כדי למצוא את החולשה של הילדים".



אדמירל ביל גורטני, מפקד הפיקוד הצפוני ופיקוד ההגנה האווירית של צבא ארצות הברית, הודה החודש כי פעילות הגיוס של דאע"ש באינטרנט היא אחד האיומים הגדולים ביותר כיום. במפגש של "המועצה האטלנטית", מכון מחקר מוביל בוושינגטון, ציין גורטני כי בהתאם להכרזתו של הנשיא ברק אובמה, הממשל עושה מאמצים להילחם בניסיונות הגיוס של דאע"ש, אולם הבהיר כי להורים, לבתי הספר ולכלי התקשורת יש תפקיד חיוני יותר במאבק הזה מאשר לצבא. "זה הולך להיות מאבק ארוך מאוד", הוא הדגיש. "זאת מלחמה של מילים. אנחנו צריכים לרדוף אחרי מגמת ההקצנה הזאת ולשבור אותה".