האם המאבק במחלת הפרקינסון עומד בפני פריצת דרך?

ניסוי שערכו חוקרים אמריקאים גילה כי תרופה שנועדה לטפל בלוקמיה סייעה להשיג שיפור בתפקודים של חולי פרקינסון, שחלקם אף הצליחו ללכת ולדבר.
 
בניסוי הקליני שביצעו חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון, קיבלו 12 חולי פרקינסון מינונים יומיים קטנים של 150-300 מ"ג של נילוטיניב, תרופה נגד לוקמיה, לאורך שישה חודשים. לפי החוקרים, עשרה מבין החולים הראו תוצאות מרשימות - אחד מהם הצליח לקום מכיסא גלגלים ושלושה החלו לדבר.
 
"ראינו חולים בשלבים סופיים של המחלה חוזרים לחיים", אמר ד"ר שרבל מוסה, שהוביל את המחקר, "ראינו אנשים נוקשים כמו לוח עץ בתחילת המחקר ובסופו הם החלו ללכת, ישבו וכופפו את רגליהם". 
 

מחלת הפרקינסון פוגעת בהדרגה בתפקודם של חלקי המוח וגורמת לרעידות, לתנועה אטית ולהקשחת השרירים. החוקרים ציינו כי הנילוטיניב, שאותה מייצרת חברת נוברטיס, מסייעת לנקות את המוח מחלבונים רעילים. 
 
"למיטב ידיעתי, המחקר הזה מייצג את הפעם הראשונה שבה טיפול תרפי מצליח להפוך – פחות או יותר, תלוי בשלב של המחלה – את הירידה הקוגניטיבית והמוטורית של החולים עם הפרעות הפרקים הניווניות האלה", אמר ד"ר פרננדו פגאן מצוות המחקר, שקרא לבצע ניסויים נרחבים יותר כדי לוודא את היעילות האמיתית של התרופה. 
 
פרופ' אלן הופמן, שחלה בפרקינסון לפני 18 שנה, סיפר כי עד הניסוי הוא לא עשה שום דבר בבית. "כעת אני מרוקן את המחסן שלי, מוציא כלים מהמדיח, ממלא את מכונת הכביסה והמייבש, מסדר את השולחן, אפילו אחראי כשעושים ברביקיו", אמר הופמן, שציין שהוא כבר לא נופל, שהדיבור שלו השתפר ושמחשבתו צלולה יותר. "אשתי אומרת שזה שינה את החיים לה ולילדים ולנכדים".