המנהיג העליון של איראן, האייטולה עלי חמינאי, אישר היום (רביעי) את הסכם הגרעין בין הרפובליקה האסלאמית לבין המעצמות, שנחתם בחודש יולי האחרון.



במכתב לנשיא חסן רוחאני, שפורסם באתר הרשמי שלו, הורה חמינאי שההסכם מה-14 ביולי ייושם, בכפוף לעמידה במספר תנאים, אותם קבע הפרלמנט האיראני בחוק שעבר בשבוע שעבר.



עם זאת, חמינאי טען כי בהסכם יש מספר נקודות חולשה. בין היתר טען כי  אסור לאיראן לוותר על עקרונות בסיסיים בתכנית הגרעין שלה עד שטענות על המימדים הצבאיים של התכניות יובהרו.



לדבריו, איראן צריכה לעכב את שליחת מאגר האורניום המועשר שלה מחוץ לשטחה ולשנות את כור המים הכבדים שלה על מנת להבטיח שפקחי האו"ם יבהירו אם טהרן ניסתה להשיג נשק גרעיני. "כל פעולה בנוגע לכור באראק, ושליחת אורניום למדינה אחרת, יינקטו לאחר שהשאלות סביב המימדים הצבאיים של התכנית ייענו", כתב. 



איראן שבה והכחישה את הטענה כי עסקה במחקר שנועד לפתח נשק גרעיני, אך במשך שנים מנעה מפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לבדוק את הטענה.



מוקדם יותר החודש סיימו הפקחים לאסוף דגימות מאתרים צבאיים, והם צפויים להודיע על ממצאיהם עד אמצע דצמבר.



חמיניאי כתב עוד, כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה שלח לו שני מכתבים, בהם הוא מבטיח ש"אין לארצו כוונה להפיל את הממסד הדתי של הרפובליקה האסלאמית", אך הוסיף כי המעשים שלה מוכיחים כי "זה לא נכון". 



בתוך כך, ארצות הברית מתכוונת להעלות במועצת הביטחון של האו"ם את ניסוי הטילים שערכה איראן מוקדם יותר החודש, כך אמרו היום (רביעי) דיפלומטים באו"ם בעקבות ההצהרה של הממשל שהשיגור הפר את האיסור על טהרן לבצע ניסויים בטילים בליסטים.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנמתה פאואר, אמרה כי הטיל לטווח בינוני מסוגל לשאת נשק גרעיני. בנוסף, אמרה פאואר, כי ארה"ב מכתוונת להעלות את הנושא בוועדת הסנקציות על איראן של המועצה. 
לדברי דיפלומטים במועצת הביטחון, יש אפשרות להטיל סנקציות נוספות על אישים או ישויות איראניים, אם כי סביר להניח שרוסיה וסין ייבלמו מהלך כזה.