סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז היום (רביעי) כי הוא לא יתמודד על ראשות המפלגה הדמוקרטית במירוץ לנשיאות ארה"ב בבחירות 2016. זאת אחרי חודשים של שמועות והשערות לגבי המכשול הגדול בדרכה של הילרי קלינטון לראשות המפלגה, שכעת הוסר.

ביידן, ששקל מאז אוגוסט האחרון אם לרוץ לנשיאות, הצהיר בגינת הבית הלבן כשלצידו אשתו ג'יל ונשיא ארה"ב ברק אובמה, כי וויתר על ההזדמנות.
"על אף שאני לא אהיה מועמד, אני לא אשתוק", אמר ביידן, "אני מתכוון לדבר בקול רם וברור על מנת להשפיע עד כמה שאוכל על היכן שאנחנו עומדים כמפלגה ולאן אנחנו הולכים כאומה".

ביידן בן ה-72 התלבט אם הוא ומשפחתו מוכנים לקמפיין בחירות אחרי שהתאבלו לאחרונה על בנו בו, שמת מסרטן המוח בחודש מאי האחרון. בנו דווקא דחק בו לפני מותו לרוץ לנשיאות ארה"ב.
החלטתו של ביידן תשמש כזרז לקמפיין של הילרי קלינטון, שכעת המתמודד העיקרי מולה הוא הסנאטור האמריקני ברני סאנדרס מוורמונט. סוציאליסט דמוקרטי ששילהב את הצד השמאלי ביותר של המפלגה הדמוקרטית אבל עדיין לא הוכיח שיוכל לערער על הדומיננטיות של קלינטון.
"הדרך קלה יותר להילרי קלינטון עכשיו", אמר האסטרטג הדמוקרטי באד ג'קסון. "רוב הסקרים משקפים שללא ביידן במירוץ, זה יותר רווחי בעבורה".
המועמד המוביל לראשות המפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ כתב בטוויטר בעקבות הודעתו של ביידן, כי הוא "העדיף לרוץ נגד קלינטון בכל מקרה" כי "הרקורד שלה כל כך גרוע".
עוד במירוץ לראשות המפלגה הדמוקרטית ניתן למצוא את מושל מרילנד לשעבר מרטין או'מלי ומושל רוד-איילנד לשעבר לינקולן צ'אפי.
"המפלגה הזאת, האומה הזאת, תעשה טעות טרגית אם היא תיסוג אחורה או תנסה לבטל את מורשתו של אובמה", אמר ביידן.
קלינטון אמרה בהצהרה מצידה כי ביידן הוא "איש טוב וסגן נשיא מעולה" והוסיפה כי היא בטוחה שהוא "ימשיך להיות בחזית הפוליטית וילחם למען כולנו".