בוועד הציבורי למען ג'ונתן פולארד החלו בהכנות לקראת שחרורו הצפוי של המרגל הישראלי מכלא באטנר שבצפון קרוליינה ב־20 בנובמבר.


יו"ר הוועד אפי להב מסר כי בוועד עוד ממתינים לקבל מעורכי דינו של פולארד בארה"ב פרטים מדויקים בנוגע למועד שחרורו ולמגבלות שיוטלו עליו עם השחרור - כדי להיערך לקראת צאתו לחופשי."עוד לא ברור לנו אם פולארד ישוחרר ב־20 בנובמבר או ב־21", אמר.
 
על פי התוכניות, רעייתו של המרגל הישראלי אסתר פולארד צפויה להמריא לארה"ב, להמתין לו מחוץ לשערי הכלא ולקדם את פניו בפגישה נרגשת. אולם בשלב זה גם הפרטים האלה טרם נסגרו.
 

בוועד הדגישו כי הם מבקשים לציין את שחרורו של פולארד בפרופיל נמוך. "המטרה הראשונית והעיקרית שלנו היא קודם כל לראות אותו בחוץ", אמר להב.
ההערכה היא כי שלטונות הכלא יאסרו על פולארד לצאת מארה"ב חמש שנים לפחות, ובמהלכן הוא יידרש להתייצב בפני רשויות החוק בפרקי זמן קצובים.
על פי התוכניות, פולארד יעבור לניו יורק ובשלב ראשון יאושפז לבדיקות ולטיפולים רפואיים בבית חולים. במהלך כליאתו הממושכת סבל פולארד משורה של בעיות רפואיות קשות. הוא טופל במרפאת הכלא ובבית החולים הצמוד ועבר גם כמה ניתוחים. פרקליטיו אמורים לשכור עבורו דירה ולמצוא לו עבודה כדי שיוכל להתחיל בשיקום חייו.
 
פרקליטו של פולארד, עורך הדין אליוט לאוור, היה האדם הראשון ששוחח איתו לאחר שהתבשר על שחרורו הצפוי ב־20 בנובמבר. "שוחחתי עם פולארד בטלפון מיד לאחר ההודעה. הוא היה המום וחסר מילים. לא היה לו הרבה מה לומר מלבד להודות לאלוהים ולכל התומכים בו", אמר לאוור לחדשות ערוץ 2 מיד עם פרסום ההחלטה על השחרור. "הוא שמח מאוד בשביל אסתר, שנלחמה למען שחרורו במשך כל השנים האלה. אני בעצמי מאושר מאוד. ממש חיכינו ליום הזה שיגיע. אנחנו שמחים שהוא סוף סוף יוכל להתאחד עם אסתר אחרי 30 שנה בכלא".
 
עורך הדין לאוור התייחס גם לאפשרות שפולארד ייאלץ להישאר בארה"ב בחמש השנים הבאות ואמר: "אנחנו מקווים שהוועדה (ועדת השחרורים) לא תמנע את יציאתו מארה"ב לישראל, אבל מוקדם מדי לדעת אם אכן תימנע ממנו חזרה לארץ. נחכה לראות מה תחליט הוועדה".
 
בוועד למען פולארד הדגישו אתמול כי הם מעדיפים ששחרורו ייערך בצנעה וללא נוכחות של שרים, חברי כנסת ופוליטיקאים מישראל. זאת למרות שעל פי הערכתם, עשרות - אם לא מאות - כלי תקשורת צפויים להמתין בשערי הכלא ביום השחרור. הם הדגישו כי פולארד זקוק יותר מכל למנוחה ולהחלמה עם שחרורו הצפוי, לאחר 30 שנות מאסר.