סערת דברי המועמד לראשות מערך ההסברה הגיעה עד הבית הלבן: דובר משרד החוץ האמריקני אמר כי מזכיר המדינה ג'ון קרי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (חמישי) ולמיטב הבנתו מינויו של ראש מערך ההסברה ד"ר רן ברץ "יישקל מחדש".

ארה"ב מצאה את הערותיו של ברץ על קרי ואובמה "מטרידות ופוגעניות", נמסר עוד ממחלקת המדינה.

קודם לכן, אמר ג'וש ארנסט, דובר הבית הלבן בהמשך לדבריו של רן ברץ שהאשים את נשיא ארה"ב ברק אובמה באנטישמיות כי "ראינו את הדיווחים על הערותיו של האיש הזה על בכירי הממשלה וראיתי שהוא התנצל. זה ברור שהתנצלות שלו היא במקומה.  ההחלטה היא של נתניהו מי מייצג אותו ואת מדינתו וזו החלטה שיעשה בעצמו".

לאחר מכן, נשאל שנית ארנסט על הדברים, לקראת הפגישה הצפויה השבוע בין המנהיגים ואם לא יהיה בכך הוספה למתיחות בין השניים. על כך ענה כי "עם כל הכבוד לאיש הזה, אני לא מצפה שהאדם הזה ישפיע על יעילות העבודה המשותפת של נתניהו ואובמה".

ד"ר רן ברץ. חולל סערה בקנה מידה בינלאומי. צילום מסך: יוטיוב



מוקדם יותר הערב אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי דבריו של ברץ אינם ראויים וכי הוא זימן אותו לשיחת הבהרה. "קראתי לראשונה את הדברים שפרסם ד"ר רן ברץ ברשת, לרבות על נשיא המדינה, נשיא ארה"ב ואישי ציבור בארץ ובארה"ב. הם אינם ראויים ואינם משקפים לא את עמדותיי ולא את מדיניות הממשלה. ד"ר ברץ התנצל על הדברים, ביקש ללבן אותם בפגישה עמי וסיכמנו להיפגש עם שובי ארצה", אמר נתניהו.
ברץ עצמו כתב התנצלות הערב בפייסבוק: "אני מתנצל על הדברים הפוגעניים שפרסמתי ברשת ביחס לנשיא המדינה, נשיא ארה"ב ואישי ציבור נוספים. אני מצטער שלא עדכנתי את ראש הממשלה על דברים אלה קודם לכן". 
"הדברים שפרסמתי נכתבו בקלות הדעת ולעתים גם בבדיחות הדעת, בשפה שמתאימה לרשתות החברתיות ולאדם פרטי. ברור לי היטב שבתפקיד ממלכתי יש להתנהג ולהתבטא אחרת. ביקשתי מראש הממשלה הזדמנות ללבן איתו את הדברים בימים הקרובים", אמר המועמד למינוי הבכיר.

כמו כן, הליגה נגד השמצה הוציאה הודעה מטעמה ואמרה כי "נתניהו השעה את המינוי של איש יחסי הציבור שלו. ההתייחסות שלו לנשיא אובמה, בנוגע לכך שאובמה אנטישמי על רקע הויכוח בנוגע לאיראן - היא פוגענית ליחסי ישראל ארה"ב".

ברץ על אובמה: "ככה נראית אנטישמיות מודרנית"
בעקבות הודעתו של נתניהו על מינויו של האיש לתפקיד הבכיר, צפו ועלו התבטאויותיו על נשיא ארה"ב, ברק אובמה ועל מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי. ברץ כינה את תגובתו של אובמה לנאום רה"מ, בנימין נתניהו בקונגרס טרם הבחירות בחודש מרץ האחרון כ"אנטישמיות מודרנית".
בעמוד הפייסבוק שלו כתב ברץ: "תרשו לי להיות קצת חריף, בניגוד להרגליי המתונים: ככה נראית אנטישמיות מודרנית בארצות מערביות ליברליות. והיא באה כמובן עם הרבה סובלנות והבנה לאנטישמיות האסלאמית; כל כך הרבה סובלנות והבנה, עד שמוכנים אפילו לתת להם אטום".
לאחר בחירתו של אובמה לכהונה שנייה ב-2012, כתב ברץ באתר מידה, אותו ייסד: "בארצות הברית יישב לעוד ארבע שנים נשיא פרו-ערבי ואנטי-ישראלי, שמינויו ומדיניותו לקדנציה הקרובה יהיו קיצוניים יותר, ואין לו יותר מה להסתיר או להפסיד. היהודים שוב הצביעו לאובמה ברוב גדול, והעידו בכך עד כמה מתרחב ומעמיק הפער בין יהודי ישראל ליהודי ארה"ב. היהודים הרואים באובמה פרו-ישראלי הם אלו שביקורתם הקיצונית על ישראל והמדיניות הישראלית חסרת האחריות שהם מייחלים לה מעלה את השאלה במה הם עצמם פרו-ישראליים.
בהתבטאות נוספת הנוגעת לקרי, כתב ברץ בעמוד הפייסבוק שלו באוקטובר 2014 "הלכתי לראות את הנאום של קרי, שבו הוא קישר בין ישראל לדאעש, והיה די קורע, אז סיכמתי בשבילכם. אחרי הכהונה כמזכיר המדינה מובטחת לו קריירה משגשגת באחד ממועדוני הסטנדאפ בקנזס סיטי, מוסול, או במתקן בחולות".
קולות לביטול המינוי מהאופוזיציה והקואליציה
מלשכת ראש הממשלה נמסר מוקדם יותר היום כי "בנימין נתניהו לא היה מודע לדברים שכתב רן ברץ ורואה בהם התבטאות לא ראויה. ברץ הבהיר לרה״מ שהתפקיד הציבורי מחייב אותו לנהוג בממלכתיות ובאיפוק, שלא היה מחויב להם כאדם פרטי שמתבטא בפייסבוק".
השרה לשוויון חברתי, ח״כ גילה גמליאל, התנגדה גם היא למינוי ואמרה בעקבות חשיפת התבטאויותיו השנויות במחלוקת ברץ כי "יש לשקול שוב את מינויו של ראש מערך ההסברה המיועד. תפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי הינו רגיש ביותר. התבטאויותיו כנגד נשיא המדינה וגורמי ממשל אמריקאי פוגעות בסמלי השלטון שלנו ושל ידידתנו הגדולה ועלולות להתפרש כעמדה רשמית", אמרה.