המחזה שנגלה לעיניהם של צוותי ההצלה השווייצריים בצהרי 21 בפברואר 1970 ביער ליד וורנלינגן, לא הרחק מציריך, היה מזעזע. חלקי מטוס הקונבאייר 990 קורונדו התפזרו לכל עבר, פיסות בגדים וחלקי גופות התגלו על הקרקע ועל צמרות העצים, ופיצוץ המנוע גרם לשריפה של חלק מעצי היער.



מטען חבלה שהחדיר למטוס ארגון טרור פלסטיני, לפי החשד החזית העממית לשחרור פלסטין, התפוצץ בתא המטען פחות מעשר דקות לאחר ההמראה מנמל התעופה קלוטן שבציריך בדרך לישראל. הפיצוץ גרם לתא הטייס להתמלא בעשן כבד, ואף שהטייסים ניסו לשוב לאחור ולבצע נחיתת חירום, הם לא הצליחו לראות את המכשירים שלהם. "אנחנו מתרסקים - להתראות כולם", נאמר במסר האחרון של הטייסים לפני שאבד הקשר והמטוס התרסק. כל תשעת אנשי הצוות ו־38 הנוסעים נהרגו בפיגוע, בהם 15 ישראלים.



"רק תגובה נחושה מאוד מצד מדינות וגופי התעופה האזרחיים תשים סוף לפשעים האלה", אמרה ראש הממשלה גולדה מאיר. ארה"ב קראה לגבש צעדים בינלאומיים כדי להגן על התעופה העולמית, בשווייץ החלו לסרוק את המטענים שמועלים למטוסים, וכוחות משטרה סיירו בשדות התעופה במהלך נחיתות והמראות של מטוסים שעלולים להיות יעד לפיגועים, בעיקר כלי טיס מישראל.



אחד הצעדים המעשיים שנקטה ישראל היה ההחלטה למגן את תאי המטען בקירות פלדה, כדי שאפשר יהיה לצמצם את הנזק שעלול לגרום פיצוץ. ב־16 באוגוסט 1972 הוכחה יעילותו של הצעד, כשפטיפון ממולכד התפוצץ בתא המטען של מטוס אל־על שהמריא מרומא לישראל, אך הקברניט הצליח להנחית את המטוס באיטליה ללא נפגעים. בחקירה התברר כי שתי צעירות בריטיות העלו את הפטיפון למטוס לאחר שקיבלו אותו משני גברים ערבים, והשוטרים האיטלקים עצרו את השניים - מחבלים של החזית העממית.



זו לא הייתה הפעם הראשונה וגם לא האחרונה שבה פיגוע שכוון נגד יעדים ישראליים מעורר שינוי אבטחתי, שהפך לאחר מכן מודל לחיקוי עבור חברות תעופה ברחבי העולם. כך למשל חטיפתו של מטוס אל־על לאלג'יריה ב־1968 הובילה לכך שתא הטייס יהיה נעול על ידי שתי דלתות ולהצבת מאבטחים על המטוסים, ואילו הפיגוע בנמל התעופה בלוד ב־1972 הוביל להפיכתו של המתחם למאובטח ביותר בעולם. גם הבידוק הביטחוני הקפדני, שכולל תשאול מקיף עוד לפני ההגעה לדלפק של חברת התעופה, והבדיקות של כל מטען שמועלה למטוס, הם תוצאה של אותן פעולות טרור. גם הניסיון להפיל את מטוס ארקיע במומבסה בדיוק לפני 13 שנה באמצעות טיל כתף הוביל לפיתוח מערכת הגנה חדשה.



כעת, התרסקותו של מטוס חברת מטרוג'ט הרוסית עם 224 נוסעים ואנשי צוות בחודש שעבר בצפונו של חצי האי סיני, בדרכו משארם א־שייח' לסנט פטרבורג - צפוי לחולל שינוי אבטחתי חדש.



עדיין לא ברור כיצד הצליחו מחבלי דאעש להחדיר את הפצצה לתוך תא המטען של המטוס, אם היה זה עובד במלון שהטמין אותה במזוודה של אחד הנוסעים, או שמא עובד בשדה התעופה, אבל כעת כבר ברור כי היו לא מעט כשלים בשדה התעופה שבו עברו בחודש שעבר קרוב ל־620 אלף נוסעים, ובכל השנה שעברה כ־6.23 מיליון תיירים. עובדים בשדה סיפרו השבוע ל"אינדיפנדנט" הבריטי שלא היה מעקב שוטף אחר צילומי הטלוויזיה במעגל סגור באזור הטיפול במטעני הנוסעים, וכי מרבית המצלמות בשדה בכלל לא פעלו.



"אם יתברר שזה היה מטען חבלה שהטמין פעיל של דאעש, ברור שנצטרך לבחון שוב את רמת האבטחה בשדות תעופה באזורים שבהם פועל הארגון", אמר שר החוץ הבריטי, פיליפ המונד, "מה שעלינו לעשות הוא להבטיח שהאבטחה בשדה התעופה בכל מקום תהיה ברמה הטובה ביותר. במקום שבו יש רמת איום גבוהה, יהיה צורך ברמות אבטחה גבוהות יותר. המשמעות לכך היא עלויות נוספות ועיכובים נוספים בשדות תעופה בעת שאנשים עוברים בידוקים".


גם מנכ"לית חברת איזי־ג'ט, קרוליין מקול, ציינה שיהיה צורך לשפר את האבטחה בשדות תעופה רבים ברחבי העולם, לא רק בשארם א־שייח'.



עדיין לא ברור אילו צעדים בדיוק יינקטו במטרה לשפר את האבטחה בשדות התעופה הבעייתיים, אולם אין ספק שציבור הנוסעים צפוי לעמוד בשבועות ובחודשים הקרובים בתורים ארוכים יותר בדרכם לחופשה או לנסיעת עסקים ולימודים - כפי שקרה לא פעם ב־15 השנים האחרונות, כאשר הטרוריסטים, בעיקר מבית אל־קאעידה, אתגרו שוב ושוב את מערכי האבטחה האווירית.



שורת מחדלים


התעופה האווירית היוותה לא פעם יעד לפיגועים, החל בחטיפת מטוס אל־על ב־1968, דרך חטיפתם של שלושה מטוסי נוסעים מערביים לירדן ופיצוצם ב־1970, מתקפת הטרור של ארגון אבו נידאל בשדות התעופה ברומא ובווינה ב־1985, פיצוץ מטוס פאן־אם מעל לוקרבי ב־1988, והמזימה של מתכנן הפיגוע הראשון במגדלי התאומי, רמזי יוסף, לפוצץ לפחות עשרה מטוסי נוסעים אמריקאיים בדרכם מאסיה.



אולם היום ששינה את פני התעופה האזרחית ברחבי העולם היה כמובן 11 בספטמבר 2001, כאשר 19 מחבלים של אל־קאעידה השתלטו על ארבעה מטוסי נוסעים שהמריאו לטיסות פנימיות בארה"ב וריסקו שניים מהם על מגדלי התאומים בניו יורק ועל בניין הפנטגון בוושינגטון. מטוס נוסף התרסק בפנסילבניה בדרכו לוושינגטון, כנראה לבית הלבן או לגבעת הקפיטול. יותר מ־3,000 בני אדם נספו במתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה.



דוח ועדת החקירה חשף שורה של כשלים שאפשרו למחבלים לעלות למטוסים עם סכינים קטנות. כל ארבעת מעגלי האבטחה בשדות התעופה - המודיעין, מערכת בידוק נוסעים לפני טיסה, סריקת המטען ואמצעי האבטחה על המטוסים - לא תפקדו או לא היו קיימים כלל. כך למשל, חלק מהטרוריסטים עוכבו לבדיקה חוזרת בשדה התעופה, אולם ההליך כלל רק את סריקת המטען שלהם ועיכובו עד שעלו למטוס. "היכולות של מינהל התעופה הפדרלי לנקוט צעדי אבטחה אגרסיביים ומקדימים היו חלשות במיוחד", נכתב בדוח, "כל בחינה רצינית של תסריט של חטיפה לצורך התאבדות, שהייתה בוחנת בביקורתיות כל אחת משכבות מערך האבטחה, הייתה יכולה להציע שינויים כדי לתקן את הליקויים".



רק לאחר המתקפה החלו להינקט פעולות לסתימת הפרצות. מאבטחים חמושים הוצבו גם בטיסות פנימיות בארה"ב, ורשימות השמות האסורים לטיסה הורחבו תוך שימוש במידע מסוכנויות הביון ואכיפת החוק (ערב הפיגוע הופיעו רק 16 שמות, שנה לאחר מכן כבר מדובר היה באלפים).



הצעד המשמעותי ביותר היה הקמת הסוכנות לאבטחת תחבורה (TSA) בנובמבר 2001, שתפקידה להגן על כל מערכות התחבורה ברחבי המדינה, כולל הפעלת מערכי האבטחה בשדות התעופה וגיבוש צעדים להתמודדות עם איומי הטרור. לאחר 14 שנה התפקוד של הסוכנות עדיין אינו מושלם, כפי שהראה דוח של המשרד להגנת המולדת שפורסם ביוני האחרון. לפי הדוח, צוותים סמויים הצליחו להחדיר כלי נשק וחומרי נפץ ב־67 מתוך 70 בדיקות בשדות תעופה ברחבי ארה"ב. בעקבות זאת, הודח ראש הסוכנות. אם זה לא מספיק, CNN דיווחה השבוע כי חמישה אזרחים אמריקאים שהיו מעורבים במזימות טרור מאז 11.9 עבדו בתפקידים שונים בשדות תעופה בארה"ב, וכי המשרד להגנת המולדת זיהה עוד 73 אנשי צוות בנמלי תעופה שמופיעים ברשימה הפדרלית של טרוריסטים פוטנציאליים.



לשפוך את המים


שלושה חודשים בלבד לאחר מתקפת התאומים, שוב ניסה ארגון אל־קאעידה להפיל מטוס נוסעים, גם הפעם בדרך מתוחכמת שנועדה לעקוף את מעגלי האבטחה. מחבל בריטי, ריצ'רד ריד, ניסה להפעיל חומר נפץ פלסטי שהוטמן בנעליו בטיסת אמריקן איירליינס מפריז למיאמי, אולם נוסעים ואנשי צוות הצליחו להשתלט עליו כשראו עשן עולה מהנעל. בעקבות זאת, החליטה TSA כי כל הנוסעים - למעט ילדים עד גיל 12 וקשישים מעל גיל 75 - יחויבו לחלוץ את נעליהם בעת שהם עוברים בגלאי המתכת בשדה התעופה, ובהמשך הורחבו ההנחיות גם לז'קטים, לחגורות ולמחשבים ניידים.



בארבע השנים האחרונות החלה הסוכנות בשינוי הנהלים באמצעות תוכנית חדשה של בידוק מוקדם, שבמסגרתה מי שנרשמו לשירות והתברר שאינם מהווים סיכון ביטחוני יכולים לעבור במסלול מזורז, ללא צורך בהסרת נעליים ושאר פריטים. כיום פועל השירות ב־120 שדות תעופה ברחבי ארה"ב ובהשתתפותן של 12 חברות תעופה.



באוגוסט 2006 חשפו שירותי הביון הבריטיים מזימת טרור חדשה שאת השפעותיה אפשר להרגיש עד היום. בסדרת פשיטות ברחבי בריטניה נעצרו יותר מ־20 חשודים בתא טרור מקומי של אל־קאעידה, שתכננו להפיל שבעה מטוסי נוסעים בדרך מהית'רו לשדות תעופה בארה"ב ובקנדה, וזאת באמצעות חומרי נפץ נוזליים שהיו אמורים להיות מוסתרים בתוך בקבוקי משקה.



הגילוי עורר בהלה בקרב הרשויות הממונות על אבטחת שדות התעופה, ובבריטניה אף אסרו במשך ימים אחדים על הנוסעים לעלות למטוסים עם מטען יד כלשהו. אולם בתוך שבוע כבר החלו להיכנס לתוקפן בשדות תעופה ברחבי העולם מגבלות נוקשות על העלאת נוזלים ובקבוקים, כולל משקאות, ג'ל לשיער, נוזל לעדשות מגע ומוצרי קוסמטיקה.



רשויות התעופה בארה"ב ובאיחוד האירופי קבעו כי אפשר יהיה להעלות למטוס במסגרת כבודת היד רק נוזלים במכלים בנפח של עד 100 מיליליטר, שיוכנסו לשקית סגורה בנפח של עד ליטר אחד. בנוגע לתרופות ולפורמולות לתינוקות ההנחיות מחמירות פחות.



בינואר אשתקד נרשמה הקלה ראשונה - נוסעים שמחליפים מטוסים בתחומי האיחוד האירופי וארה"ב יכולים לשאת עמם נוזלים בכמות גדולה יותר מליטר אחד, כל עוד מדובר ברכישות בדיוטי פרי על הקרקע או במטוס והבקבוקים נמצאים בשקית אטומה הכילה את הקבלה. באיחוד האירופי אף שואפים לבטל בשנה הבאה את ההגבלות על נוזלים בעקבות הכנסתן של מערכות טכנולוגיות מתקדמות שיכולות לבצע סריקה מקיפה של החומרים.



תחתוני נפץ


חג המולד ב־2009 היה אמור להפוך ליום מדמם. המחבל הניגרי עומאר פארוק עבד אל־מוטלב התעתד לפוצץ את טיסת נורת'ווסטרן איירליינס מאמסטרדם לקראת הנחיתה בדטרויט. אולם המחבל הצעיר, שנשלח בידי זרוע אל־קאעידה בתימן, לא הצליח להפעיל את מטען החבלה שהוסתר בתחתוניו, ובמקום זה החל לעלות באש יחד עם הקיר הסמוך אליו. ארבעה נוסעים השתלטו על עבד אל־מוטלב, שהצליח לעלות למטוס אף שהיה מוכר לרשויות הביטחון האמריקאיות, והוא נעצר מיד עם הנחיתה.



עוד לפני ניסיון הפיגוע החלה TSA להכניס לשימוש גלאים לסריקה מלאה של הגוף. אולם האירוע הוביל להאצת התהליך, והסורקים הפכו לחלק המרכזי של דוקטרינת האבטחה ביותר מ־150 שדות תעופה בארה"ב במקום מכשירי הרנטגן. גם נמלי תעופה נוספים ברחבי העולם החלו להשתמש בשיטה. לפי דוח שפורסם בקיץ האחרון, TSA הוציאה לא פחות מ־160 מיליון דולר עבור הסורקים הגופניים מאז 2008.



עם זאת, בתוך זמן קצר הושמעו ביקורות על המכשירים מצד פעילי זכויות אזרח. התברר שהסורקים מספקים תמונת עירום מלאה של הנוסעים, ולפני כשנתיים גם הופיע מחקר שהזהיר מפני סכנות בריאותיות בשל הקרינה שנפלטת. בעקבות זאת החלה הסוכנות האמריקאית להחליף את הסורקים בדגמים חדשים יותר, שנחשבים ליעילים יותר, ובעיקר חושפניים פחות.



אנתוני רומן, טייס ומומחה אבטחה, הסביר לאתר "פוליטיקו" כי גם הטכנולוגיה החדשה עלולה להפוך למיושנת בתוך זמן לא רב. "האויבים שלנו מפתחים את הטכניקות שלהם כל העת, בוחנים ללא הרף את הטכנולוגיה שלנו, חוקרים כל הזמן את עמדות הבידוק הביטחוני שלנו ומשפרים כל הזמן את שיטות ההסתרה וההתקפה", אמר, "לכן זה משחק של חתול ועכבר. זה לא פתרון סטטי, חד־פעמי".



כאשר ארגוני טרור - במיוחד דאעש, שאינו חסר במשאבים כלכליים - יכולים להוציא סכומים קטנים יחסית לצורך ביצוע פיגועים עם מאות קורבנות באוויר, וכאשר האמצעים שעומדים לרשותם הולכים ומשתפרים - כמו מדפסות תלת־ממד או חומרי נפץ נוזליים שאי אפשר לאתר עדיין - נראה שרשויות התעופה הממלכתיות וחברות התעופה צפויות להמשיך להתמודד עם האתגר הזה עוד שנים רבות. סביר להניח שמדינת ישראל וחברות אבטחה ישראליות ימצאו את עצמן שוב בחוד החנית של מהפכת האבטחה הבאה.



[email protected]