הרשויות בצרפת גילו כיצד בוצעו התקפות הטרור ביום שישי, וייתכן כי הדבר כלל את קונסולת המשחק הפופולרית בעולם - סוני פלייסטיישן 4. הקונסולה הייתה בין הראיות שנמצאו במרדף אחר האחראים, אשר הוביל לפשיטות בבריסל הסמוכה.


שר הפנים הבלגי, יאן יאמבון, אמר כי סוכני דאעש משתמשים בקונסולה כדי לתקשר, והיא נבחרה לכך מאחר וקשה לנטר את ההתקשרות הזו. "קשה לעקוב אחר פלייסטיישן 4 אפילו יותר מווטסאפ", הוא אמר. כאשר הושק הדור החדש של הקונסולות, היו כאלו שהביעו דאגה כי הפרטיות בהן תהיה גדולה מדי. כאשר לציוד היקפי כמו קינקט של מיקרוסופט ולמצלמה של פלייסטיישן היתה יכולת פוטנציאלית לרגל אחר משתמשים אם צריך, הממשלה רצתה חלון לתוך החדר הפרטי שלכם.



הרעיון כולו נראה לקוח מתוך ספרו של ג'ורג' אורוול, אך ציוד שמבוסס על תקשורת בקונסולה היה זה שאולי סיפק לטרוריסטים ערוץ אפקטיבי לשוחח אחד עם השני. המערכת, שהטכנולוגיה שלה יחסית דלה, יכולה להציע אמצעים בטוחים יותר לתקשורת משיחות טלפון, הודעות טקסט ומיילים מקודדים.



בעוד שלא ידוע לחלוטין האם מחבלי דאעש בפריז השתמשו בקונסולה כדי לתקשר, יש כמה אופציות, משליחת הודעות דרך רשת האונליין של פלייסטיישן (PSN), דרך שיחה קולית ועד לתקשורת דרך משחק ספציפי. מסמכים שהודלפו על ידי אדוארד סנואדן ב-2013 חשפו כי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) וסוכנות הביון של ארה"ב (CIA) הטמיעו עצמן במשחקים כמוWorld of Warcraft כדי להחדיר מחבל וירטואליים. עם פלייסטיישן 4, סביר כי התקשורת הקולית הפשוטה הייתה יכולה לעבוד מצוין. עדיין קשה לחוקרים לנטר מערכות קוליות המבוססות על IP, בהשוואה נניח לטלפון נייד פשוט. ב-2010, ה-FBI ניסה להגיע לכל סוגי התקשורת באינטרנט, כולל מערכות צ'אטים במשחקים. אמנם הוועדה לתקשורת פדרלית בארה"ב (FCC) לא העניקה ל-FBI גישה למערכות תקשורת בין עמיתים, אבל סוכנות הממשלה בכל זאת בנתה מערך משלה כדי להקליט את התקשורת שלה במרדף אחר פושעים בצ'אטים מאורגנים, כמו פדופילים שמנסים לפתות ילדים דרך אקס בוקס לייב. רוב הקונסולות היום מצוידות עם יכולות כאלו, כך שרוב מה שאתם עושים ביחידה הפרטית שלכם יכול להיות מתועד אם אתם רוצים.



הנקודה היא שהמחבלים יכלו, באופן פשוט מאוד, להשתתף יחד בקבוצה ב-PSN ולשוחח בחופשיות, כמעט ללא פחד שמישהו יאזין, הודות לקושי ולתדירות הנמוכה של ציתות ממשלתי לצורות תקשורת כאלו. עדיין לא ברור כמה גישה בדיוק הייתה לממשלת ארה"ב למקומות כמו PSN ואקס בוקס לייב בשנים האחרונות, אבל בכל מקרה, היא לבטח עדיין מעטה לעומת היכולת שלה לעקוב אחר צורות מסורתיות של תקשורת, כמו מחשבים וטלפונים ניידים.



ל-PSN בלבד יש 110 מיליון משתמשים, כאשר 65 מיליון מהם פעילים - מאגר לא קטן של אנשים. סוכנויות ממשלתיות יכולות לעיתים קרובות לבנות פרופילים של אנשים החשודים כטרוריסטים, על בסיס היסטוריית האינטרנט או התקשורת שלהם, אבל הרבה יותר קשה לבנות פרופיל של מישהו על בסיס השימוש שלו בקונסולה, אם המידע בכלל נגיש. משתמשים מעטים יכולים לבקר באתרים קיצוניים בדפדפן של רשת ה-PSN לדוגמא, או להתרברב על התקפות עתידיות בפורום ציבורי של משחק. אין אוסף של משחקים אשר באמת יכול לעורר "חשד" על קשרי טרור אפשריים בעידן בו כותרות מלאות באלימות כמו Call of Duty הן המשחקים הנמכרים ביותר בשנה, בכל שנה. איך מרכיבים פרופיל של שחקן כאשר לא קל לקבל גישה למידע, וגם אם כן - הוא בטח לא יגיד לנו כלום?



החלק המפחיד של כל זה הוא שיש בוודאי מספר דרכים, בהן טרוריסטים יכולים לשלוח הודעות אחד לשני מבלי להוציא מילה מהפה, אם הם רק היו רוצים. סוכן דאעש יוכל לתכנן התקפה במטבעות של המשחק סופר ולחלוק אותה בפרטיות עם חבר, או שני שחקני Call of Duty יוכלו לכתוב הודעות אחד לשני בקיר, תוך כדי מטח נעלם של כדורים וירטואליים. זה אולי נשמע מגוחך, אבל כמעט ואי אפשר לעקוב אחר פעולות כאלו. כדי לעקוב, צריך שסוכן FBI למשל, יצותת לכל הפעילות בקונסולה כולה, לא רק לשיחות קוליות ושיחות בטקסטים, ודבר כזה אפילו לא יכול להיות אפשרי טכנית כיום.



לא פעם הייתה בעבר ביקורת כלפי יצרניות של טלפונים ניידים, על הקלות בה פושעים יכולים לתקשר דרכם, אבל לא סביר בכלל שמיקרוסופט וסוני יתמודדו עם אותה הביקורת, אפילו כאשר מתגלה כעת מידע כזה על מעורבות קונסולות בטרור. ועדיין, הן אולי יחלו לספק דרכים קלות יותר לממשלות כדי לעקוב אחר חשבונות או קונסולות ספציפיים, מאשר מה שהן מאפשרות כעת. זאת מאחר וכמכשירי המשחקים הפופולריים ביותר מתבררים כעת גם כדרך היעילה ביותר בתקשורת לא רק עם חברים בעולם, אלא גם עם אויבים בעולם.




לאתר פורבס בישראל