האם העולם מאחד את שורותיו במלחמה בארגון דאעש? בנאום חירום מיוחד מול שני בתי הפרלמנט, נשא היום (שני) נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, נאום חריף ותקיף בארמון ורסאי מחוץ לפריז, מקום מושבם של מלכי צרפת ואתר מורשת היסטורי ראשון במעלה בצרפת.



"צרפת נמצאת במצב של מלחמה. אנו במלחמה נגד הטרור הג'יהאדי" אמר הולנד, שחזר על המסר הלוחמני שלו מיום המתקפה בשבוע שעבר: "המתקפות על צרפת הן מתקפות על הערכים שלנו, דרך חיינו והנוער שלנו וכשצרפת מותקפת, העולם כולו נתון תחת התקפה", אמר הנשיא והודיע כי מדינתו תמשיך ואף תרחיב את המתקפות האוויריות נגד מטרות דאעש בסוריה ועיראק.



במסר המכוון לרוסים ולקבוצות הלוחמות השונות בסוריה, כולל משטרו של בשאר אל אסד, אמר הולנד: "אנו זקוקים לחזית גדולה ככל האפשר בלחימה נגד דאעש בסוריה". הולנד קרא לתיקון ההחוקה צרפתית ואמר כי בכוונתו להעביר חוק שישלול אזרחות צרפתית למורשעים בטרור בעלי אזרחות כפולה, זאת כדי למנוע מהם לשוב ולהיות חופשיים על אדמת צרפת.



הנשיא הודיע כי הוא קרא לכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם במטרה לגבש חזית עולמית אחידה נגד ארגון דאעש ושלוחותיו: "המתקפה תוכננה בסוריה, אורגנה בבריסל ובוצעה בסיוע של אזרח צרפתי. צרפת מוכנה לדבר עם כל אחד שמתנגד לטרור", אמר הנשיא.




סמל של ההיסטוריה הצרפתית, הולנד נואם בוורסאי. צילום: רויטרס


הולנד סייג את דבריו על מנת שלא לתת רוח גבית לתנועות הימין הקיצוני ואמר: "הטרור איננו מייצג אף ציוויליזציה וצרפת איננה חלק מאף מלחמה בין ציוויליזציות".


רוח גבית ממוסקבה וושינגטון

גם הנשיא פוטין יצא היום במסר מפייס ומאחד כלפי המערב. פוטין התחייב לסייע למורדים המתונים בסוריה במלחמתם נגד ארגון דאעש ואמר: "יצרנו קשר עם קבוצות אופוזיציה בעלות נוכחות בשטח והן ביקשו מאיתנו לבצע תקיפות אוויריות נגד דאעש" אמר פוטין בפגישה של 20 המעצמות הגדולות באנטליה שבטורקיה. 

פוטין הודיע גם כי שרידים של חומרי נפץ נמצאו בהריסות המטוס הרוסי שהתרסק בחצי האי סיני, הודאה ראשונה של בכיר רוסי שאכן מדובר בפיגוע שהביא להפלת המטוסו מותם של למעלה מ-200 נוסעים ואנשי צוות. פוטין הוסיף ואמר כי הוא נפגש עם הנשיא אובמה והשניים דנו על פתרון למשבר המתמשך והעלו הצעות לפיתרון ארוך טווח של שאלת החוב הלאומי האוקראיני לרוסיה.  

הנשיא ברק אובמה נשא אף הוא נאום משמעותי המתייחס למאבק העולמי נגד ארגון דאעש וחזר על מחויבותה של אמריקה למלחמה בדאעש. יחד עם זאת שלל הנשיא התערבות קרקעית אמריקאית ואמר: "אנו יכולים לפרוץ למוסול, רמאדי וראקה ולשחרר אותן מדאעש, אך אנו נראה חזרה על מה שקרה בעבר ברגע שכוחותינו יצאו מהערים הללו" הוא אמר. בכוונתנו להעצים ולהגביר את צעדנו נגד דאעש אבל זאת בתוך אסטרטגיית הלחימה הקיימת שלנו וזו האסטרטגיה שתביא בסופו של דבר לניצחון על דאעש: אמר הנשיא.