סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית דיווחה אתמול כי מזכ"ל האו"ם, באן קי־מון, מתכוון להגיע השבוע לצפון קוריאה ולהיפגש עם הרודן קים ג'ונג־און, הביקור הראשון מסוגו מזה שני עשורים. באו"ם עדיין לא אישרו את הפרסום.



גורם בכיר באו"ם אמר לסוכנות יונהאפ כי באן, לשעבר שר החוץ של דרום קוריאה, יגיע לביקור פתע בפיונגיאנג ואף ייוועד עם השליט הצעיר. "לא ייתכן מצב שבו מזכ"ל האו"ם מבקר בצפון קוריאה ולא פוגש את המנהיג העליון של מדינה שחברה באו"ם", אמר הגורם מבלי לפרט את מועד הביקור ומבלי לציין אם מדובר בהזמנה רשמית מטעם השלטון הצפון קוריאני.



לדברי הגורם, הביקור ההיסטורי נועד להביא להתקדמות משמעותית במאמצים לפרק את תוכנית הגרעין הצפון קוריאנית ולצמצם את המתיחות בחצי האי הקוריאני אחרי חודשים ארוכים של איומים מצד המשטר בפיונגיאנג.



אם אכן יגיע באן לצפון קוריאה, זו תהיה הפעם השלישית בלבד שמזכ"ל האו"ם מבקר במדינה מאז הקמתה. קורט וולדהיים ביקר בפיונגיאנג בשנת 1979 ובוטרוס בוטרוס־ע'אלי הגיע בשנת 1993, והשניים נועדו עם מייסד המדינה וסבו של השליט הנוכחי, קים איל־סונג.



באו"ם עדיין לא אישרו רשמית את דבר הביקור. "המזכ"ל תמיד אמר שהוא מוכן למלא כל תפקיד בניסיון לסייע לקדם דיאלוג, יציבות ושלום בחצי האי הקוריאני", אמר דובר מטעם הארגון. "לגבי תוכניות עתידיות של המזכ"ל לנסוע לצפון קוריאה, אין לנו תגובה נוספת בשלב הזה".