נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אישר הבוקר (שלישי) כי התרסקות המטוס הרוסי בסיני היא תוצאה של פעולת טרור. הנשיא הרוסי הורה לשירותי הביטחון המיוחדים במדינה להתמקד בלמצוא את האחראים למעשה החבלני. כבר לפני כשבוע הודתה לראשונה רוסיה כי ככל הנראה פצצה היא זו שגרמה להתרסקות מעל סיני לפני כשבועיים, אך היום לראשונה התייחס לכך פוטין ללא הסתייגות.

עוד לפני דבריו של פוטין, נשמעו דיווחים בארצות הברית ובבריטניה כי ישנה סבירות של 90 אחוזים שהקולות שנשמעו בשניות האחרונות שלפני ההתרסקות בתא הטייס הם קולות פיצוץ של פצצה. היום הצטרף למסקנה הזאת גם שירות הביטחון של רוסיה, ה-FSB, שאמר כי אנשיו משוכנעים שפצצה היא שגרמה להתרסקות המטו. 

מצרים טרם אישרה כי אכן המטוס הופל באמצעות פצצה שהוטמנה בו. למרות זאת, הרשויות במדינה עצרו היום שני עובדים בנמל התעופה בשארם א-שיח' בחשד שהם מעורבים בהפלת מטוס הנוסעים הרוסי לפני כשבועיים וחצי ומותם של 224 הנוסעים ואנשי הצוות, כל אמרו (שלישי) שני גורמי ביטחון.

"17 בני אדם נעצרו, שניים מהם חשודים שסייעו למי שהטמין את הפצצה במטוס בנמל התעופה בשארם", אמר אחד הגורמים.

רק לאחרונה דווח
כי גלאי המתכות ששימש את צוות האבטחה במלונות שארם א-שייח בסיני הינם "מזויפים וחסרי תועלת". גלאי האבטחה, המיוצרים ע"י הצבאי המצרי, והייצור הפגום כביכול שלהם עלול לעלות ביוקר בהמשך, בייחוד לאחר הודעתו של פוטין. החשש הוא שפרצת האבטחה תאפשר גל פיגועים נוסף ע"י מחבלים אסלאמיים.  



כזכור, המטוס A321 התרסק 23 דקות לאחר המראתו משארם א-שייח' ב-31 לאוקטובר, כשההתרסקות הביאה למותם של 224 נוסעים ואנשי צוות. לאחר התקרית שלוחת דאעש בסיני לקחה אחריות על הפלת המטוס וטענה כי היא עומדת מאחוריה. דבריו של חבר צוות החקירה שיקפו רמת וודאות גבוהה יותר הנוגעת לסיבת ההתרסקות, בהשוואה לדברים שנאמרו עד אז על ידי ועדת החקירה באופן רשמי. כשהחוקר התבקש לפרט את עשרה האחוזים של אי הוודאות הוא סירב לפרט. בתוך כך הועלו האפשרויות של פיצוץ שנגרם מדלק או עייפות של המתכות ממנו מורכב המטוס. 



במקביל לדיווחים פורסם כי ארגוני ביון בריטים מאמינים שקיצונים בריטים הפעילים בסיני קשורים לפיצוץ שהתרחש במטוס הרוסי. פעולות האזנה שבוצעו במטות התקשורת הממשלתיים בצ'לטנהם אחר כמה קיצונים בסיני, חשפו קולות של פעילים בעלי מבטא בריטי מובהק, שזוהו כבעלי ניב לונדוני או בירמינגהמי חזק, המריעים לנוכח האסון, שבו נהרגו כ-224 נוסעים ואנשי צוות.

חלקי המטוס שאותרו מעל זירת ההתרסקות. צילום: רויטרס

החקירה נמשכת

החקירה לגבי נסיבות ההתרסקות עדיין בעיצומה. חוקרי תעופה מצריים ורוסיים, בשיתוף עם מומחים צרפתיים בודקים את שתי הקופסאות השחורות של המטוס. חלקי המטוס צפויים להגיע לרוסיה, שם ייבדקו על מנת לבדוק את סיבת ההתרסקות. מדיווחים בתקשורת הרוסית אודות ההתרסקות, נמסר כי הטייס דיווח לפני ההתרסקות על בעיות טכניות וביקש רשות לנחות בשדה התעופה הקרוב. הרשויות במצרים הכחישו את הטענה הזאת ואמרו שהקלטות הקשר לא הראו שיחות מצוקה: "לא היה שום דבר שלא מן השגרה לפני שהמטוס התרסק", אמר שר התעופה האזרחית, חוסאם כאמל במסיבת עיתונאים. כמו כן, אשתו של הטייס אמרה כי לפני הטיסה הוא התלונן מספר פעמים על מצבו הטכני הירוד של המטוס.

במקביל לכך, המשטרה המצרית החלה לחקור את החשד לפיו עובד מלון מצרי הוא זה שאחראי על הטמנת הפצצה טרם עלייתו למטוס, ככל הנראה בתוך המזוודות של הנוסעים.