שני בני אדם נהרגו ולפחות שבעה בני אדם נעצרו בפשיטה משטרתית שנערכה היום (רביעי) בדירה בסן דני, פרבר צפונית לפריז, במצוד אחר חשודים במעורבות בביצוע הפיגועים בבירת צרפת ביום שיש האחרון. במהלך המבצע שני מחבלים נהרגו, אחת מהם היא מחבלת מתאבדת שפוצצה את עצמה.

בין השבעה שנעצרו, שלושה גברים שהתבצרו בדירה והועברו לחקירה, גבר ואישה נוספים שנתפסו סמוך לדירה נלקחו גם הם לחקירה.

המשטרה הצרפתית החלה את המבצע בשעות הבוקר המוקדמות במהלכו בוצעו חילופי אש כבדים בפרבר הצפוני. במקום התבצר חשוד במעורבות בביצוע מתקפת הטרור בפריז, עבד אל-חמיד עבוד, מחבל ממוצא בלגי המוכר כ"מוח" שעומד מאחורי המתקפה. עדי ראייה סיפרו כי חילופי האש החלו בארבע לפנות בוקר במהלכם שלושה שוטרים ועובר אורח נפצעו.

עדת ראייה סיפרה לסוכנות הידיעות רויטרס: "הבוקר התעוררנו לקולות פיצוצים. זה העיר אותי, קפצתי מהמיטה. הסתכלתי מהחלון והשוטרים אמרו לי לסגור אותו. ראיתי שוטרים ואנשי משטרה רצים. היה עשן בכל מקום ומסוקים וידענו שאלה טרוריסטים שיורים על המשטרה. בין הטרוריסטים היתה אישה שפוצצה את עצמה. 300 מטרים מהחלון שלי ראיתי את כל ההתרחשות ואת היריות". בעת הפשיטה שארכה שעות ארוכות, הונחו תושבי סן דני להישאר בבתיהם. בתי הספר נסגרו, ותלמידים ומורים הונחו לא להגיע עקב חילופי האש ברחובות.


עבד אל-חמיד עבוד. צילום: רויטרס

מוקדם יותר במהלך הלילה שתי טיסות אייר פראנס מארה"ב לפריז הוסטו ממסלולן בעקבות איומים ביטחוניים על פצצה, זאת על פי גורמים רשמיים בארה"ב. מטוס איירבוס A-380 שיצא מלוס אנג'לס נחתה בסולט לייק סיטי, בירת יוטה ארה"ב וטיסה נוספת שיצאה מוושינגטון נחתה בנובה סקוטיה בקנדה. לאחר בדיקה דקדקנית, הודיע ה-FBI כי האיומים על שני המטוסים שסטו ממסלולם, אינם מאומתים.

שגריר צרפת בישראל:  "נעמיק את ההתערבות שלנו בסוריה ובעיראק נגד דאעש"

שגריר צרפת בישראל, פטריק מיזונאב, התייחס למבצע הפשיטה המשטרתי ואמר: "פעילות משטרתית חשובה קרתה, יש פה דג גדול, נראה בעוד כמה שעות".

"תשעה טרוריסטים ביצעו מתקפה על אזרחים בפריז. הם הרגו למעלה מ-130 איש, צרפתים וזרים ופצעו 350. ההתקפה היתה מתואמת, היא התחילה בסוריה, ותוכננה בבלגיה. לפחות חצי מהם היו צרפתים. חלק מהם פוצצו את עצמם ודאעש לקחו את האחריות. הנשיא הולנד קרא להם הכרזת מלחמה, הגבולות נסגרו, הוכרז מצב חירום, שישה מתוכם כבר זוהו ושניים מהם במנוסה", הוסיף השגריר.


כוחות משטרה בסן דני. צילום: רויטרס

מיזונאב הבהיר כי יש למנוע מתקפות טרור בעתיד על אף הקושי לעשות זאת. "המודיעין שלנו יקבל חיזוק, יותר כוח למשטרה ויותר צבא בשטחי המדינה. צרפת לא עומדת לבד, אנחנו מנסים לפגוע בדאעש איפה שהוא נמצא. אני מודה לארצות הברית ולישראל שמשתפות פעולה אתנו. בעוד מספר ימים ייפגשו מנהיגי העולם בפריז לדון באקלים וגם זה יעלה על הפרק. החיים ממשיכים, צרפת, כמו ישראל, נפגעה לא מעט פעמים מפעולות טרור", הוסיף מיזונאב.

עוד התייחס השגריר למסוכנות של סוריה והוסיף: "סוריה הפכה להיות חממה לגידול מחבלים הגדולה ביותר שהעולם ידע אי פעם. אנחנו נעמיק את ההתערבות שלנו בסוריה ובעיראק נגד דאעש, אנחנו נמשיך להפציץ את א-ראקה, אתם תראו עוד מזה בעתיד".

התפתחות בחקירת פיגועי הטרור

בתוך כך נבדקת האפשרות כי אחד המחבלים המתאבדים במתקפת הטרור בפריז הגיע למערב אירופה דרך מדינות הבלקן עם חשודים נוספים. לאחר שהגיע ליוון והתחזה לפליט מסוריה, ככל הנראה המשיך למדינות הבלקן ומשם למערב אירופה כשאינו לבדו, כך מסרו גורמי משטרה בצרפת.

זהותו של המחבל המתאבד שפוצץ את עצמו סמוך לאצטדיון סטאד דה פראנס הפכה לשאלת מפתח בחקירה, כשההתמקדות היא בבדיקה האם הדרכון שנמצא ליד הגופה של המחבל המתאבד, אחמד אל-מוחמד (25) מהעיר אידליב, הוא אכן דרכון אמיתי. מקורות בצרפת אישרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישנה התאמה בין טביעת האצבע של המחבל המתאבד לזו הנמצאת בדרכון שאותר.

כזכור, אמש חלה התפתחות בחקירת פיגועי הטרור בפריז. המשטרה המקומית הודיעה אתמול כי ככל הנראה נמצא הטלפון הסלולרי של אחד המחבלים מפיגועי הטרור בפריז. במכשיר נמצאה הודעה בנוסח הבא: "בסדר, אנחנו מוכנים". החוקרים בפריז מאמינים כי המכשיר שייך כאמור לאחד המחבלים ומציאתו עשויה להוות פריצה גדולה בחקירה והוא אף יכול לעזור להביא לתפיסת רשת הטרור החשודה שעומדת מאחוריו, אמרו בכירים במטה ללוחמה בטרור ומודיעין לרשת החדשות האמריקאית ה- CNN.

עוד דווח ב-CNN כי ה"מוח" העומד מאחורי פיגועי הטרור בפריז, עבד אל-חמיד עבוד, זייף את מותו בסוריה כדי שיוכל לחזור לאירופה ולתכנן את המתקפה המשולבת. עבוד אחראי על ניסיון הפגיעה ברכבת בקיץ האחרון בצרפת וככל הנראה היו לו לפחות עוד שני ניסיונות לתקוף כנסיות בפריז באפריל.

גורמים המעורים בחקירה אמרו כי מדובר כעת ב-20 מחבלים שביצעו את הפיגוע בשישי, וכי שניים מהם עדיין נמצאים בצרפת, ויש חשד כי יבצעו פיגועים נוספים. נשיא צרפת פרנסואה הולנד מנסה לגייס לא רק את אירופה לעזרה במלחמה בטרור, אלא גם את נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שאותו יבקר בימים הקרובים, במסגרת מאמץ כלל עולמי שסופו לא נראה בימים הקרובים.