פריז, שקיוותה שהרע כבר מאחוריה, התעוררה אתמול לעוד בוקר שטוף אימה. ברובע סאן דני, פחות משני ק"מ מאצטדיון סטאד דה־פרנס, שהיה ביום שישי אחת ממטרות המפגעים, נערכה פשיטת כוחות מיוחדים על דירה מושכרת בסמטה הסמוכה לבזיליקה. בתום שעות של מצור וקרב שכלל יריות, רימונים ומחבלת שפוצצה את עצמה עם חגורת נפץ, הצליחו הצרפתים להשתלט על המקום. היה חשוב להם מאוד למצוא בין שרידי ההריסות את גופתו של עבד אל־חמיד אבאוד, המוח שעמד מאחורי התופת.



התקשורת הצרפתית ידעה לדווח שהמחבלים שנוטרלו רצו לפגוע בדפאנס, רובע העסקים הפריזאי, ובנמל התעופה שארל דה־גול. בכל מקרה, הצרפתים גם פרסמו שנערכים חיפושים אחרי סיטרואן קסארה, כלומר שאולי בכל זאת הצליח רב־המחבלים להימלט ולא נהרג באותה פשיטה. לפחות אי אפשר לומר שאתמול נתפסה פריז עם המכנסיים למטה. מתברר שאנשי המודיעין הצרפתי והבלגי הצליחו ליירט שיחות טלפון שבהן אפשר היה להבין שיש התארגנות בדירה ברובע סאן דני, ושקיימת אפשרות שאבאוד יהיה שם.



סאן דני הוא מהמקומות שאין בהם זכר לצרפת הישנה, כי אין שם כמעט צרפתים שורשיים. יש המוני מהגרים שמתקהלים בחבורות גדולות, מוסלמים אדוקים בתלבושת מלאה. קיצונים יכולים להתערבב שם כמעט בלי שירגישו בהם.



אבל כנראה שהמידע היה מדויק וממוקד. בשעה 4:30 בערך רצה אמין מזן, צעיר מרחוב סמוך, לעזוב את ביתו, אבל רק ביקש לצאת לרחוב - עמד מולו איש הכוחות המיוחדים.



"הוא אמר לי 'היכנס מיד הביתה'", סיפר לי מזן כשאותות האירוע נראו היטב על פניו. "היססתי קצת והוא ממש דחף אותי. ניגשתי לחלון, ומסקרנות הסתכלתי וראיתי כמו בסרטים: שוטרים, צלפים. הייתי במשחק בסטאד דה פרנס ביום שישי, ועכשיו הטרור הגיע לשכונה. זה כנראה רודף אחרי".




תושבים מקומיים משוחחים עם חייל צרפתי ליד דירת המסתור בסאן דני, אתמול. צילום: רויטרס


נסרה בוזאר, צעירה שגרה לבדה ברחוב שליד, התעוררה מהיריות שנשמעו. היא לקחה את האייפון, הפעילה את ההקלטה כדי שנאמין - ואפילו שלחה לי עותק במייל. "ישר הבנתי שזה טרור", סיפרה, "אתה לא חושב שזה יקרה אצלך, אבל מתברר שלא משנה איפה אתה גר ומי השכן שלך. יש פה עבריינות ברובע, אבל לא חשבתי שזה יגיע לטרור. כנראה שזה יכול לקרות בכל מקום".



מ־4:30 ועד 7:30 נשמעו קולות הנפץ ברחוב הרפובליקה. בן וג'סי רודוטה, שגרים בשכונה, סיפרו שהפיצוץ האחרון היה הכי חזק ולדעתם הייתה זו המחבלת המתאבדת שפוצצה את חגורת הנפץ. "לקחנו את הילדים כדי שיהיו איתנו בחדר", סיפר בן, "יותר מהכל אני יכול לומר שהאירוע הזה יותר ביזארי ממפחיד. אתה לא מצפה לפגוש בחיים מקרים כאלה".



הצרפתים נהגו כאן במשנה זהירות. שעות עברו עד שהם אישרו לתושבים לצאת מבתיהם. בעלי העסקים ברובע לא פתחו אתמול את החנויות, והמשטרה הסירה את סרטי הסימון רק בשעה 13:00, אחרי שסיימה את מלאכתה. בסיכום, לפחות שני מחבלים נהרגו, כולל מחבלת מתאבדת, שייתכן שהיא בת דודו של אבאוד. כמו כן נעצרו בדירה שבעה אנשים נוספים. בכוחות המשטרה נרשמו ארבעה פצועים וכלב לאיתור מטעני חבלה שהתפוצץ עם המתאבדת.



נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר שיש כעת קואליציה רצינית במלחמה נגד "המדינה האסלאמית" ואין רחמים. מיום שישי נערכו למעלה מ־400 פשיטות ברחבי המדינה, נעצרו 60 איש והוחרמו 75 כלי נשק.



ארגון דאעש כבר הודיע שימשיך במתקפות כדי לשמור על כבודו של הנביא מוחמד וכתגובה על התקיפות בסוריה. לכן ייאלצו תושבי פריז לחיות בחשש שאולי בדלת שממול מתחיל להתעורר תא רדום.



"נצטרך להמשיך לחיות כי אין לנו ברירה", אמרה נסרה בוזאר, תושבת הפרבר, "אבל אני מקווה שהמדינה תדע להגן עלינו".