המרגל הישראלי ג’ונתן פולארד השתחרר היום (שישי) מכלא באטנר בקרוליינה הצפונית בארה”ב, בתום 30 שנות מאסר. לאחר שנידון למאסר עולם בגין העברת מידע חסוי ל“בת ברית” של ארה”ב.



פולארד נראה לאחר מכן כשהוא משוטט ברחובות עם אשתו אסתר והשניים נראו נכנסים לבניין, ככל הנראה בניו יורק. המרגל שוחרר על תנאי (במשך חמש שנים) ולא יהיה חופשי לחלוטין. יהיה עליו להיות בקשר קבוע עם הרשויות בכלא, ויהיה אפשר להחזירו לכלא בגין התנהגות לא ראויה. פולארד לא יוכל לעזוב את ארה”ב, להעניק ראיונות או לגלוש באינטרנט, ויוטלו עליו מגבלות נוספות שצפויות להיחשף היום.

מנהלי הקמפיין הרשמי לשחרורו של פולארד ופרקליטיו סירבו להתייחס לתנאי שחרורו על תנאי, אולם פנו לחברי קונגרס אמריקאים בבקשה “להקל בתנאים”.

הפרקליט הנודע שייצג בעבר את פולארד, עו”ד אלן דרשוביץ, אמר ל"ג’רוזלם פוסט" כי אף על פי שתנאי שחרורו על תנאי “אינם יוצרים תקדים”, הם “לא הגיוניים לחלוטין”. דרשוויץ הוסיף כי “אין לפולארד מידע חסוי. צריך לאפשר לו לדבר עם התקשורת, לגלוש באינטרנט ולטוס לישראל, שם יש לו אזרחות.

לדבריו, "מדובר בניצול לרעה של סמכויות הוועדה לשחרור על תנאי. בכנות, אני חושב שאחת הסיבות לכך שהאמריקאים אינם רוצים שפולארד יגיע לישראל היא מחשש שייהפך לגיבור שם או שישפיע על הפוליטיקה במדינה עם דעותיו השמרניות. זוהי החלטה פוליטית, ובכל הנוגע לפולארד - ההתנהלות בעניינו הייתה נגועה בפוליטיקה לאורך כל הדרך”.

"מקווה שתינתן לו הזכות לחיות חיים נורמליים" 
 
ראש הקמפיין לשחרורו של פולארד אפי להב אמר כי מדובר ביום “חמוץ מתוק”. לדברי להב, פולארד “סבל בכלא 10,956 ימים שחורים”. הוא הוסיף כי פולארד נכנס לכלא כאדם צעיר ועוזב אותו כ“אדם חולה בן 61”. 
 
סגן שר החוץ האמריקאי לשעבר לורנס קורב, שניהל מאבק לשחרור מוקדם של פולארד, אמר בשיחה אתמול עם גלי צה”ל: “זהו יום שמח - לראות אותו משתחרר מהכלא. אני מקווה שתינתן לו הזכות לחיות חיים נורמליים. אבל הייתי שמח יותר אם היה משתחרר לפני עשור”.
 
בפגישתו עם נשיא ארה”ב ברק אובמה בשבוע שעבר בוושינגטון ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר לפולארד להגיע לישראל. אובמה לא השיב לנתניהו על בקשה זו. 
 
נתניהו ביקש משריו ומחברי הכנסת לשמור על “פרופיל נמוך” בכל הנוגע לשחרורו של פולארד, ככל הנראה כדי לא להכעיס את אובמה. בין היתר ביקש מהם נתניהו לא “לברך” את פולארד עם צאתו מהכלא. גורמים רשמיים בישראל הביעו חשש כי “קבלת פנים חמה מדי” עלולה לפגוע במאמצים לשכנע את הממשל בארה”ב לאפשר לו לעזוב את ארה”ב לישראל, “מוקדם במקום מאוחר”. 
 
כפי ש"ג’רוזלם פוסט" דיווח בשנה שעברה, דירה באזור ניו יורק הושכרה עבור פולארד ואף הושגה עבורו עבודה בתור אנליסט בחברת השקעות.
 
ח”כ ד”ר נחמן שי (המחנה הציוני), יו”ר שדולת הכנסת למען ג’ונתן פולארד, שיגר אמש מכתב לפולארד ובו בירך אותו לקראת שחרורו מהכלא, והתחייב כי המאבק למען חירותו המלאה יימשך. “השדולה אינה עוצרת ואינה מתפרקת”, כתב לו. 
 
מקורבי משפחת פולארד סיפרו אתמול: "אסתר נרגשת בצורה שאין לתאר. זו הפעם הראשונה זה 30 שנה שג'ונתן יוכל להסב לשולחן, לקדש על היין. היא הכינה לו מאכלים שהוא לא ראה מאז היה בן 30".
 
עוד הוסיפו: "השניים מכירים תודה להמון אנשים שליוו אותם לאורך הדרך, אבל התחושה כרגע היא שהם צריכים את הזמן הזה לעצמם".