אליוט לאור וג'ק סמלמן, עורכי הדין של ג'ונתן פולארד, המרגל הישראלי, ששוחרר היום (שישי) מהכלא האמריקני הודיעו כי הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי של המחוז הדרומי בניו יורק נגד תנאי השחרור המגבילים של פולארד.

"תנאי השחרור אינם חוקיים ואנחנו מערערים עליהם בבית המשפט. ועדת השחרורים של ארה"ב הודיעה על שחרורו של מרשנו, ג'ונתן פולארד על תנאי. הוא שוחרר היום, ב-20 בנובמבר 2015, אחרי שבילה 30 שנים בבית הכלא. ב-1986 הוא הודה באשמה על סעיף אחד של קשירת קשר לביצוע ריגול, ללא כוונה לפגוע בארצות הברית. הוא מסר מידע מסווג למדינת ישראל", כתבו.
"ועדת השחרורים הטילה תנאים לשחרור על תנאי שאינם סבירים ובלתי חוקיים", מוסיפים עורכי הדין, "בהתאם לכך, החלנו היום בהליך בבית המשפט המחוזי של המחוז הדרומי של ניו יורק על מנת לערער על התנאים הבלתי חוקיים הללו ולבקש מבית המשפט להסיר אותם. במתן שחרור על תנאי, אסיר זכאי לשחרור על תנאי אלא אם כן ועדת השחרורים מוצאת שהאסיר הפר לעיתים קרובות את הכללים של בית הסוהר או במצב שבו יש סיכוי סביר שעם שחרורו, האסיר ישוב לבצע פשעים נוספים. אין חולק כי ג'ונתן פולארד היה אסיר למופת. מעולם לא הייתה כל טענה כי דחיית השחרור קשורה להתנהגותו של מר פולארד בכלא".
עורכי הדין המשיכו והסבירו מדוע תנאי השחרור של פולארד אינם חוקיים: "לגבי הסעיף השני, במהלך החודשים שקדמו לדיון על השחרור של פולארד ביולי 2015, עורכי הדין של פולארד היו בקשר עם משרד המשפטים האמריקני על מנת לקבוע האם יוכלו להסכים כי זה לא סביר שמר פולארד יבצע פשעים נוספים עם שחרורו. איש לא רמז שמר פולארד יהיה מעורב בפעולות אלימות, אלא השאלה היחידה הייתה אם פולארד עלול לחשוף מידע מסווג - אם בכלל - שעדיין נותר בזכרונו אחרי 30 שנה".

על מנת להבהיר את העניין, פרקליטו של פולארד הגיש הצהרה מרוברט "באד" מקפרליין, ששירת כיועץ לביטחון לאומי בארה"ב תחת שלטונו של הנשיא רייגן, ושהיה בתפקיד בזמן מעצרו של פולארד ב-1985. מקפרליין אישר כי "אני לא רואה שום סיבה לדאגה כי מר פולארד עדיין עלול לספק מידע מסווג למישהו. במידה שבה מר פולארד בכלל זוכר משהו מהמידע המסווג, הוא מלפני 30 שנה, ואין לו כל ערך לאיש כיום. מידע מסווג מלפני 30 שנה הוא חסר ערך".
ב-1 ביולי 2015, אחרי התייעצות עם גורמי הביטחון והמודיעין האמריקניים, הסכים בכתב משרד המשפטים כי לא סביר שמר פולארד יבצע פשעים נוספים. 
"על אף מסקנה זו, ועדת השחרורים הטילה תנאים מכבידים ומדכאים של שחרור", פירטו עורכי הדין, "אלה כוללים דרישה כי מר פולארד יענוד צמיד אלקטרוני כל הזמן למעקב GPS על מיקומו, כמו גם ניטור ופיקוח בלתי מוגבל על המחשבים שברשות פולארד ושל כל מעביד שיבקש לשכור את שירותיו. לדברי ועדת השחרורים, ההצדקה לתנאים הללו היא על מנת להבטיח שפולארד לא יבצע פשעים נוספים ובמיוחד שלא יגלה מידע מסווג. תנאי הניטור והמעקב שהוטלו על פולארד מוטלים על פדופילים, מטרידנים ועבריינים מסוכנים. אין כל בסיס לטיפול כזה בפולארד ועל כן הוא נקמן ואכזרי, מה גם שאיננו חוקי".
"לסיכום, תנאים מדכאים אלה הם מיותרים, בלתי סבירים, מאולצים ושלא כדין. לכן, ביקשננו מבית המשפט המחוזי של המחוז הדרומי של ניו יורק בארה"ב להסיר את התנאים הבלתי חוקיים הללו", סיכמו לאור וסמלמן.