מעלים כוננות בבריסל: ראש הממשלה הבלגי, שארל מישל, אמר היום (שבת) כי ההחלטה להעלות את רמת הכוננות בבריסל נובעת מחשש כי "יבוצעו פיגועים דומים אלה שהתרחשו בפריז. החששות מתבססים על כך שחלק מהמחבלים שביצעו את המתקפה בפריז שהביאה למותם של למעה מ-130 בני אדם, התגוררו בבריסל. בין החשודים המובילים, סאלח עבד סלאם ככל הנראה נמלט בחזרה לבלגיה והמצוד אחריו ממשיך.



בעקבות הכוננות הגבוהה תחנת הרכבת התחתית בבריסל נסגרה לתנועה ותישאר סגורה עד יום ראשון. בתוך כך אנשים בעיר הונחו להתרחק מהתקהלויות הכוללות מרכזי קניות ומופעים. עוד המליצו הרשויות במדינה לבטל אירועים גדולים כגון משחקי כדורגל. בשאר הערים בבלגיה רמת הכוננות נותרה ברמה נמוכה יותר אך עם זאת גם בשאר האזורים היא מוגדרת כ"חמורה".



ראש ממשלת בלגיה הוסיף כי "הממשלה תמשיך ותבחן את המצב הביטחוני ביום ראשון". שר הפנים הבלגי, יאן ימבון אמר מוקדן יותר כי "המצב חמור, אך נמצא תחת שליטה".



האזהרות הגיעו גם מכיוונם של האמריקאים. שגרירות ארצות הברית בבריסל מזהירה את האזרחים האמריקאים בבלגיה להישאר בבתיהם. בהצהרה מטעם השגרירות האמריקאית נכתב: "אם אתם מוכרחים לצאת, הימנעו מהתקהלויות".




רכב משוריין של צבא בלגיה בגראנד פלאס בבריסלץ צילום: רויטרס


כוחות הביטחון בבריסל. צילום: רויטרס



כזכור, בלגיה העלתה אמש בבריסל את רמת הכוננות לשלוש מתוך ארבע בעקבות פיגועי הטרור בפריז, בטענה שיש "איום רציני וקרוב הדורש נקיטת אמצעי ביטחון מסוימים וגם המלצות ספציפיות לאוכלוסייה", כך פורסם ברשת החדשות האמריקאית CNN. 



חוקר הטרור, פול קרויקשאנק אמר כי "אם אנשים היו לוקחים את התראות הטרור ברצינות, בריסל היתה נסגרת מחר". הוא הוסיף כי "זה מצביע שיש להם משהו ספציפי ואמין בחזית המודיעין המצביע שייתכן שיש מזימת טרור".



העלייה ברמת הכוננות בבריסל מגיעה לאחר שהרשויות המקומיות חוקרות את פיגועי הטרור שאירעו בשבוע שעבר בפריז והובילו לרשת מחבלים בבלגיה. שלשום, חוסל עבד אל-חמיד אבאוד, המחבל שנחשד כ"מוח" מאחורי מתקפת הטרור בפריז, בה נרצחו 132 בני אדם, בפשיטה של משטרת צרפת אתמול בפרבר סמוך לבירה הצרפתית.




כוננות מוגברת בבריסל, משוריינים ברחובות. צילום: רויטרס


תחנת מטרו סגורה בבריסל. צילום: רויטרס



אבאוד, פעיל דאעש בלגי בן 28, שהתפאר בהתקפות הגוברות על אירופה של המדינה האיסלאמית, חשוד כי עמד מאחורי הפיגועים המתואמים בבירת צרפת ביום שישי, והיה הפיגוע החמור ביותר שאירע במדינה זה שנים רבות. 



ארגון דאעש לא מבזבז זמן ופרסם לפני מספר ימים סרטון בו טען כי היעד הבא שלו לפיגוע הוא ניו יורק. בסרטון נראה ארכיון תמונות של אתרים פופולאריים כמו הטיימס סקוור וכיכר הראלד במנהטן, על רקע מוסיקה צרפתית, כרמז על פיגועי הטרור הקשים שאירעו בפריז. לצד תמונות הארכיון נראה מחבל מתאבד אשר עוטף עצמו בחגורת נפץ ורגע לפני סיום הסרטון הוא נראה כשהוא מתכוון לפוצץ עצמו.