אחרי ההכרזה של האיחוד האירופי, החרם על מוצרי ההתנחלויות עובר לפסים מעשיים, לפחות באחד ממרכזי הקניות המוכרים ביותר באירופה: חנות הכלבו קה־דה־וה בברלין הודיעה כי החלה להסיר מהמדפים מוצרים ישראליים המיוצרים במפעלים מעבר לקו הירוק, בהתאם להנחיות החדשות של האיחוד האירופי.



כשבוע וחצי אחרי שהנציבות האירופית פרסמה את ההחלטה הרשמית כי יש לסמן את המוצרים שמגיעים מעבר לקווי 1967 בתור “תוצרת התנחלות ישראלית”, נודע בסוף השבוע כי קה־דה־וה כבר מיישם את המדיניות שעוררה זעם בישראל.



“הוצאנו את המוצרים המדוברים מרשימת המלאי שלנו”, אמרה שלשום דוברת מרכז הקניות הברלינאי, פטרה פלדנהוף, למגזין הגרמני ״דר שפיגל״, “רק אחרי שנסמן אותם כראוי נחזיר אותם לרשימת המוצרים שלנו”.



כלבו קה־דה־וה – ראשי התיבות בגרמנית של חנות הכלבו של המערב – משתרע על פני שטח של 60 אלף מטר רבוע ונחשב למרכז הקניות הגדול ביותר באירופה עם יותר מ־380 אלף מוצרים. הוא החל לפעול בשנת 1905, ותחת שלטון הנאצים הוחרם מידיו של בעליו היהודי ונהרס ברובו בהפצצות בעלות הברית. כיום נמצא מרכז הקניות בבעלות של חברה פרטית מתאילנד.



״דר שפיגל״ ציין כי ההחלטה של האיחוד האירופי גרמה לבלבול במגזר המסחרי בגרמניה, ולא כל העסקים במדינה מיהרו לציית להנחיות ולסמן מוצרים ישראליים התואמים להגדרה החדשה. בגלריה קאוהוף, רשת חנויות בולטת בברלין, ממשיכים למכור מוצרים מהגדה המערבית ומרמת הגולן, כולל יינות, מזון וקוסמטיקה. “זו לא המדיניות של גלריה קאוהוף, לאפשר השפעה פוליטית או דתית על מדיניות הרכש שלנו”, אמר דובר מטעם הרשת.



במשרד להגנת הצרכן במדינת שלזוויג־הולשטיין שבצפון גרמניה הודו כי אינם יודעים אם אפשר לציין ארץ מוצא ואזור גידול על גבי היינות המיובאים, במיוחד בכל הנוגע ליינות של רמת הגולן. זאת אחרי שחברת הפצת היין והשמפניה המקומית CWG הודיעה כי היא מתכוונת לסמן את היינות בהתאם לנוהל החדש.


בתוך כך, ההתאחדות האנתרופולוגית האמריקאית הפכה ביום שישי לגוף האקדמי הגדול ביותר בארה”ב שתומך בחרם של BDS על ישראל, אחרי שקיבלה החלטה לנתק את כל הקשרים עם המוסדות האקדמיים בישראל בתגובה “להפרות המתמשכות, הנרחבות והשיטתיות של זכויות פלסטיניות”.



1,040 מחברי ההתאחדות הצביעו בעד ההחלטה בוועידה השנתית של הארגון שנערכה בדנבר, לעומת 136 מתנגדים בלבד, והחרם צפוי להיכנס לתוקף אחרי שכל חברי ההתאחדות יצביעו על ההחלטה בחודשים הקרובים. עם זאת, אקדמאים ישראלים יוכלו לקחת חלק באירועים שמארגנת ההתאחדות, וכל חבר התאחדות יוכל להחליט בעצמו אם ליישם את ניתוק הקשרים עם עמיתים ישראלים.