רוסיה מאשרת כי הופל מטוס רוסי בסוריה אך מכחישה כי המטוס יצא מהמרחב האווירי הסורי. קבוצת מורדים בסוריה טוענת כי אחד הטייסים מת בהפלת המטוס, כך דווח היום (שלישי) לסוכנות הידיעות רויטרס. מדיווחים ברשתות הערביות עולה כי הטייס הנוסף נשבה על ידי הכוחות המורדים הטורקרמנים מצפון סוריה.



מטוסים טורקיים מפילים מטוס רוסי

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כינה את הפלת מטוס הקרב הרוסי על ידי טורקיה "תקיעת סכין בגב". עוד אמר פוטין כי המקרה יישא "השלכות רציניות" עבור יחסי מוסקבה-אנקרה.



פוטין אמר את הדברים מכפר נופש סוצ'י אשר בים השחור, לפני פגישתו עם מלך ירדן עבדאללה. לדבריו, הפלת המטוס, שטורקיה אמרה כי הזהירה והתריעה על כך באופן חוזר ונשנה, הותקף כשהוא בתוך השטח הסורי כקילומטר אחד מהגבול הטורקי, וכי נפל כארבעה קילומטרים בתוך השטח הסורי.



משרד ההגנה הרוסי מאשר כי אחד ממטוסי הקרב מסוג סוחוי 24 הופל בסוריה ועל פי מידע ראשוני הטייסים הצליחו להתפנות טרם ההתרסקות והוסיפו כי המטוס היה בשטחה של סוריה בעת הטיסה.



מטוס הסוחוי הופל ככל הנראה על ידי אש שנורתה נגד מטוסים מהקרקע, 20 אלף רגל ליד הגבול עם טורקיה. רשת אל ג'זירה דיווחה כי ישנן הפצצות כבדות באזור וצבא רוסיה ינסה להנחית כוח לחילוץ אנשיו, כך על פי ההערכות.



מטוסי קרב טורקיים מדגם F-16 הפילו היוםמטוס קרב מדגם סוחוי 24 ליד הגבול עם סוריה זאת לאחר אזהרות חוזרות ונשנות כי הוא מפר את המרחב האווירי הטורקי. 



מדובר בפעם הראשונה שאחת מחברות נאט"ו הפילה מטוס רוסי מאז שנות ה-50. דובר הקרמלין התייחס לעניין ואמר כי "מדובר בתקרית חמורה, אך זה מוקם מדי לקפוץ למסקנות".



בסרטון בטלוויזיה הטורקית נראה המטוס עולה בלהבות ומתרסק באזור המכונה "הר הטורקים". בסרטון אחר שהגיע לידי סוכנות הידיעות הטורקית "אנדנולו" נראים שני הטייסים קופצים מהמטוס עם מצנחים טרם התרסקותו.



קיבלו אזהרה מראש



הצבא הטורקי טוען כי המטוס הוזהר 10 פעמים במשך חמש דקות, כשהפר את המרחב האווירי של טורקיה. גורמים רשמיים אמרו כי מטוס נוסף התקרב לגבול והוזהר.



"המידע שבידנו הוא ברור מאוד, היו שני מטוסים שהתקרבו לגבול הזהרנו אותם כשהם התקרבו יותר מדי", אמר גורם בכיר לסוכנות הידיעות רויטרס."הזהרנו אותם להימנע מלהיכנס למרחב האווירי הטורקי והזהרנו אותם פעמים רבות. בבדיקה שלנו עולה בבירור כי היתה הפרה של המרחב האווירי הטורקי והם עשו זאת במודע מספר פעמים", הוסיף הגורם.



בתוך כך שיגרה מוסקבהאיתות חריף מאוד לאנקרה, כאשר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ביטל פגישה שתוכננה מבעוד מועד בטורקיה. הפגישה היתה אמורה לדון במתיחויות הכלליות באזור בין שתי המדינות והמאבק המשותף מול דאעש, בעקבות הפלת המטוס הרוסי היום.