אחד המפנים הגדולים ביותר של המלחמה בסוריה ובדאעש, הגיע כאשר רוסיה הצטרפה למלחמה במורדים במדינה, וניסתה לתאם עם המדינות השכנות את הפעילות שלה ככל שניתן. אך אמש, בעקבות הפלת המטוס הרוסי על ידי הטורקים, החלה הרעה ביחסים בין שתי המדינות, שכוללות האשמות הדדיות, ביטול פגישות ומתח מדיני.


מטוסים טורקיים מפילים מטוס רוסי

כזכור, אמש בשעות הבוקר, הפיל מטוס טורקי F-16 רוסי, לאחר שעל פי טענת הטורקים, האחרון לא נעתר לקריאות בקשר, ולאחר מכן נכנס, על פי הטורקים, לשטח האווירי של טורקיה. הוא הופל ואחד הטייסים שהיו בו נהרג, כשגופתו נשבתה על ידי המורדים. הטייס השני, אשר נעלמו עקבותיו, הצליח לחבור במבצע אדיר אל כוח רוסי והגיע לחוף מבטחים.



המורדים הסורים יורים טיל לעבר מסוק רוסי

הטייס עצמו, קונסטנטין מורטין, מספר גרסה אחרת לחלוטין ושולל את טענות הטורקים. על פי הטייס, המטוס הופל על ידי טורקיה ללא אזהרה מחיל האוויר הטורקי: "לא קיבלנו שום אזהרה, כלום, גם הטענות שחדרנו לשטח האווירי של טורקיה, לא נכונות". אחד מהטייסים מת וגופתו נשבתה ע"י המורדים.



12 שעות חילוץ



הטייס ששרד את התרסקות המטוס הרוסי התייחס לטענות טורקיה ואמר כי לא יכול להיות שטס בתוך המרחב האווירי שלה, כך מדווחת סוכנות הידיעות הרוסית. עוד טען הטייס, בניגוד לטענה מאנקרה, כי המטוסים הטורקים שיירטו אותו לא שיגרו אזהרות לפני הירי
חילוץ דרמטי מעבר לקווי האויב: הטייס הרוסי שנשבה בידי המורדים הסוריים לאחר שמטוסו הופל בידי טורקיה, נמצא היום (רביעי) "חי ובמצב טוב" לאחר משימת חילוץ דרמטית בת 12 שעות.
 
במהלך מצבע החילוץ הנועז נהרג נחת רוסי כשמסוק מדגם MIL-24  של חיל האוויר הרוסי נפגע מירי המורדים הטורקמנים באזור. בסרטון שפורסם נראה מסוק מהדגם המוזכר כשלעברו נורה טיל מדגם "טואו" מתוצרת אמריקאית. אמינותו של הסרטון איננה ברורה. 
 
הטייס, אחד משני הטייסים הרוסיים שהופלו בידי טורקיה, חולץ במשימה מורכבת של כוחות צבא מיוחדים של רוסיה ביחד עם גורמי ממשל סורים, ונלקח לבסיס חיל אוויר רוסי. הטייס, שזוהה כקפטן קונסטנטין מורטין, וטייס המשנה שלו, אולג פשקוב, שנהרג במשימת החילוץ, יקבלו את עיטור הגבורה הגבוה ברוסיה. 
מורטין צנח מההריסות הבוערות של מטוס הקרב סוקוי SU-2, והופל על ידי טורקיה ליד הגבול הסורי אתמול, וחולץ כאמור בפעולת חילוץ מסובכת בת 12 שעות שהסתיימה בשעות המוקדמות של הבוקר. לאחר הודעת שגריר רוסיה בצרפת כי הטייס אותר כשהוא בחיים, אישר הנשיא פוטין כי הטייס חולץ על ידי כוחות צבא רוסיים וגורמי ממשל סורים, ונלקח לבסיס חיל אוויר רוסי.
לטייס המשנה של המטוס, לוטנט אולג פשקוב, שנהרג כאמור לפי הדיווחים בידי כוחות מורדים, יוענק הפרס הגבוה ביותר של רוסיה לגבורה, המדליה הרוסית. בהצהרתו אמר פוטיו כי הוא יקבל מדליה "על האומץ והגבורה במילוי תפקידם הצבאי". הצהרה של פוטין הגיעה לאחר ששר הביטחון הרוסי אמר כי קונסטנטין מורטין "בריא ושלם ובמצב טוב" ונמצא בבסיס רוסי. "אני רוצה להודות לבחורים שלנו, שעבדו כל הלילה בסיכון גדול וסיימו את העבודה", אמר.
החדשות על החילוץ הגיעו לאחר שחרורן של הקלטות אודיו, שמאשרות ככל הנראה דיווחים של אנקרה ושל צבא ארצות הברית, לפיהן הצבא הטורקי הזהיר את הטייסים הרוסים שהם חודרים למרחב האווירי של המדינה בטרם הפיל אותם.
כבר אתמול התייחס הנשיא פוטין לתקרית וכינה אותה "תקיעת סכין בגב על ידי שותפים של מחבלים" והאשים את טורקיה בתמיכה בדאעש. ראש נאט"ו קראו ל"דיפלומטיה ועצירת ההסלמה" לאחר ישיבת חירום של המדינות החברות בארגון.