תחילתה של ברית חדשה: טורקיה חתמה היום (ראשון) על הסכם עם האיחוד האירופי בפסגה בבריסל לפיו היא תעזור לבלום את הזרימה של מהגרים לאירופה בתמורה לשלושה מיליארד יורו וחידוש השיחות לגבי הצטרפותה לאיחוד האירופי. האיחוד האירופי נאבק בזרם הפליטים המגיעים מהמזרח התיכון וצפון אפריקה והארגון החליט להקצות כסף לסיוע ראשוני שיועבר לטורקיה על מנת שתעזור בניהול המשבר, על ידי קליטת חלק ממיליון וחצי מהגרים. לפי הדיווחים קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אישרה מהלך זה.



עוד נמסר כי סכום הסיוע יכול להשתנות עם הזמן בהתאם לנסיבות. בנוסף, האיחוד האירופי הבטיח לחדש את השיחות על הצטרפות טורקיה לאיחוד האירופי, דיונים שלא התקדמו הרבה מאז שנת 2005. הדיונים ייפתחו בחודש דצמבר וכן בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2016. "הסכמנו שתהליך ההצטרפות של טורקיה צריך להיטען באנרגיה חדשה", אמר נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק, במסיבת עיתונאים לאחר הפסגה.



"התחלה חדשה"



"היום הוא יום היסטורי בתהליך הכניסה שלנו לאיחוד", אמר ראש ממשלת טורקיה אהמט דבוטולו עם הגעתו לבריסל. "אני מודה לכל המנהיגים האירופים עבור ההתחלה החדשה הזו", הוסיף. יש לציין כי נשיא הנציבות האירופית הדגיש כי השיחות התמקדו במציאת דרך לעצירת מעבר הפליטים לאירופה.



טורקיה בימים האחרונים ספגה מכה קשה מבת בריתה רוסיה. לאחר שבשבוע שעבר הטורקים הפילו מטוס רוסי, ולדימיר פוטין הטיל סנקציות ולא מדבר עם הנשיא הטורקי, רג'יפ טאיפ ארדואן שמצידו אמר כי טורקיה לא תתנצל על הפלת המטוס אבל הודה כי התקרית היא "מצערת" וכי ועידת האקלים העולמית בשבוע הבא בפריז היא הזדמנות לתקן את היחסים עם מוסקבה.