ועידת האקלים, שנפתחה היום (שני) בפריז, הגיעה בזמן שצרפת עדיין מלקקת את פצעיה לאחר מתקפת הטרור האדירה שפקדה אותה לפני כשבועיים, בה נהרגו למעלה מ-130 בני אדם. אבל יחד עם זאת, נדמה כי הפעם מנסים המנהיגים לשים את הסיסמאות בצד, על מנת להילחם באחת הבעיות הגדולות ביותר של האנושות.



למעלה מ-150 משלחות הגיעו לפריז במהלך הימים הקרובים, לוועידה, שצפוייה להימשך כשבועיים. מטרת המפגש היא לנסות ולגבש הסכם שעיקרו בלימת ההתחממות הגלובלית והגברת השימוש באנרגיה מתחדשת, על פני התלות בדלקים מזהמים. המדינות המשתתפות באירוע, אחראיות לכ-90% מפליטת גזי החממה בכדור הארץ. 



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהגיע לוועידה, צפוי לשהות בצרפת מספר שעות ולאחר מכן יחזור לישראל. פרט לרה"מ, מי שיהיה בוועידה באופן שוטף הוא יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דודי אמסלם. רה"מ פגש ושוחח בינתיים עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון וגם עם הנסיך צ'ארלס, אותו הזמין ראש הממשלה לירושלים. בתמונת המנהיגים עמד ליד רה"מ לצדו של אבו מאזן והשניים אף לחצו ידיים.



נשיא צרפת "המדינות המובילות צריכות לקחת אחריות היסטורית"



מי שפתח את הוועידה, היה מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אשר ביקש מהנוכחים לעמוד דקת דומייה לזכר קורבנות הטרור בפריז וברחבי העולם, כשהמזכ"ל הזכיר גם את הנפגעים בישראל.



לאחר מכן עלה לבמה נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אשר ביקש להתרכז יותר בבעיית האקלים כעת, במקביל למלחמה בטרור. הולנד טען כי בעיית האקלים צפויה לגרום למתיחות פוליטית, לבעיות פליטים, למלחמות ולאסונות.



"ההיענות לנושא הזה אף פעם לא היתה כל כך גבוהה", פתח הולנד והוסיף: "זה המקום לדבר על העתיד שלנו, העתיד של ילדינו, של הכוכב שאנחנו חיים עליו. עדיין, לפני שבועיים, כאן, בפריז, קבוצה פנאטית זרעה מוות ברחובות. פה אני רוצה להודות לכם בשם העם הצרפתי על כל התמיכה שנתתם לנו מאז האירועים הטרגיים, שהשפיעו עלינו".



"עזרו לנו כעת להתמקד בדבר הכי חשוב. כולם, כל האזרחים ברחבי העולם מסתכלים עלינו. אני לא משווה את המלחמה נגד הטרור עם המלחמה נגד האקלים, אבל אנחנו חייבים להשאיר עולם שהוא הרבה יותר מרק נקי מטרור, אלא כוכב נקי, כוכב בריא. הסיכון העולמי הוא גדול ביותר. אנחנו צריכים לעשות צדק היסטורי עם הטבע. זהו איום לעולם. בעיות אקלים ירחיקו את השלום, יביאו לעוד פליטים, עוד מדינות שלא יצליחו לתת מענה, בעיות מים, הצפות, הכל כאן. אנחנו צריכים לעשות את כל הדרכים האפשריות בכדי להוריד את המעלות, אם זה אפשרי, צריך לעשות זאת ב-1.5 מעלות", הוסיף הולנד.

 

אובמה מניח פרח לזכר קורבנות הפיגועים בפריז, הלילה. צילום: רויטרס

הולנד התייחס שינויים הקיצוניים ברחבי העולם והוסיף כי "השנה נשברו כל שיאי הטמפרטורה, שיאים של אירועים קשים, ציקלונים, המסת קרחונים, אוקייאנוסים, הצפות, טמפרטורות קיצוניות. אף מדינה לא חסינה מהשינויים האלו. איך אנחנו יכולים לקבל שהמדינות הנחשלות ביותר, אלו שהן הכי פגיעות". 

הולנד הבהיר את הדחיפות שבה יש להגיע להסכם ואמר: "אנחנו חייבים להבטיח תנאים טובים בלי לפרק את המשאבים הטבעיים שלנו. אנחנו חייבים לגבש הסכם עד ה-12 בדצמבר, אנחנו צריכים ליצור הסכם מצוין, הסכם שיוביל אותנו. אנחנו חייבים לתכנן את שינויי האקלים. להוריד את הטמפרטורות, על מנת ליצור מקום חי ובריא יותר. צריך ליצור מכאניזם, שניפגש כל שנתיים ונדון בכך. צריך לייצר סולידריות לנושא. אף מדינה לא תוכל להתחמק מכך. אני חושב על האיים האלה, שבזמן הקרוב יכולים להיעלם. אני רוצה להיות הקול שלהם. אלו המסקנות שלנו, אנחנו צריכים לקחת אחריות. אנחנו צריכים להביא את הטכנולוגיה שתעזור לנו במלחמה באקלים". 
 
לדבריו מדינות מתפתחות חייבות לקחת אחריות היסטורית. "כדי לפתור את המשבר הזה, צריך להגיד שהצהרות לא יספיקו, אנחנו בנקודת ההכרעה, אי אפשר להסתכל על הטבע בתור משאב בלתי נדלה. אנחנו צריכים יותר מחויבות, אנחנו צריכים תחבורה נקייה, אקולוגיה. צריך חינוך מחדש, ידע, התפתחות בנושא. אנחנו צריכים במקום תחרות שיתוף פעולה בנושא. אנחנו צריכים את זה, הכוכב שלנו צריך את זה".

אובמה: "שדות לא יגדלו יותר"


נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נאם בוועידת האקלים ואמר: "שום דבר לא יקרע אותנו מבניית העתיד שאנחנו רוצים לילדינו. כמעט 200 מדינות הגיעו לכאן, זאת הצהרה שאנחנו מתמודדים עם אתגרים, אבל המלחמה באקלים תגדיר את המאה שלנו. זה הזמן להכריע ולגרום להבראה של הכוכב הזה, שום דבר לא יכריע אותנו". אובמה הוסיף ואמר שצריך למצוא את האיזון בין מדינות נחשלות לחזקות וכי כל אחת תתרום את מה שתוכל על מנת להתמודד עם האתגר.  

"14 מתוך 15 הטמפרטורות הגבוהות ביותר אי פעם נמדדו ב-2014 והשנה הטמפרטורות עוד צפויות לעלות. אף מדינה לא חסינה מכך. השנה ראיתי את זה באלסקה, מדינתנו, כשכפרים כבר נבלעים, כשהקרחונים נשברים, וזוהי רק הקדמה לעתיד, אם האקלים ימשיך להיות כך, אנחנו נגיע לשדות שלא יגדלו יותר. אף מדינה לא חסינה מכך. לא מדינות חזקות כלכליות, לא חלשות. יש לנו את הכוח לשנות. כאן ועכשיו, אבל רק אם נגיע לרגע הזה ונתעלה. אנחנו הדור הראשון שמרגישים את האקלים. והאחרון שיכול לעשות משהו בנידון".