הקבינט הבריטי אישר הבוקר (שלישי) תוכנית של 12 שלבים הסוללת את דרכה של בריטניה להרחיב את מעורבותה בתקיפות דאעש מעיראק לסוריה.

הבקשה, המעדכנת את הבקשה שנוסחה על ידי מפלגת הלייבור בוועידתה בספטמבר, אושרה פה אחד על ידי הקבינט הבריטי בפגישתו השבועית, שהוקדשה לנושא מלחמת האזרחים בסוריה.
כאשר הבקשה הועלתה, יו"ר מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין הגדיל את הלחץ על הפרלמנטרים שלו לא לתמוך בפעולה הצבאית, כשהוא מזהיר אותם כי הם עלולים לשלם מחיר פוליטי וכי אחר כך "לא יהיה לכם מקום להתחבא".

עשר שעות של דיונים על סוריה
פגישת הקבינט ארכה כשעה, והשתתפו בה לפחות 20 שרים בממשלה, ונקבע בה לפנות לחלוטין את כל נושאי הדיון של הבית התחתון מחר על מנת לאפשר דיונים שיארכו כעשר וחצי שעות על סוריה. הדיונים יחלו ב-11:30 ויחתום אותם שר החוץ, פיליפ המונד, כאשר ההצעה הסופית על ההצעה תתבצע ב-22:30.

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, יוזם ההצעה, פנה לכל הפרלמנטרים בבית התחתון וביקש מהם לתמוך בו בניסיון להביס את המדינה האסלאמית כחלק ממה שהוא כינה "אסטרטגיה רחבה יותר" להשיג הסכם פוליטי בסוריה.
לאחר ישיבת הקבינט אמר קמרון: "האחריות לבנות את הטיעונים לתקיפה היא עלי. אני מקווה שכמה שיותר מחוקקים מכל המפלגות יתמכו בי. היתה לנו פגישה של הקבינט הבוקר והסכמנו כי ההצעה תובא לפני הבית התחתון. ההצעה מדברת על ההכרח להניע פעולה צבאית נגד המדינה האסלאמית בסוריה וגם בעיראק, אבל היא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר, הקשורה בפוליטיקה, בדיפלומטיה ובעזרה הומניטרית, כולם יכולים לסייע בהבאת שלום לסוריה, אבל גם כדי לוודא שנגן על האינטרס הלאומי שלנו להילחם בארגון הטרור המזוויע הזה. כמו כן, הסיכון לכוחות המזוינים של בריטניה ולמשפחותיהם אכן יושב על לבי".
 
"אישור הרג של אזרחים"
 
בראיון ל-BBC, מנהיג מפלגת הלייבור ומתנגד ידוע לתקיפות בריטניה במזרח התיכון, ג'רמי קורבין, חשף את המחלוקות המרות הנהוגות ברמות הגבוהות ביותר של המפלגה כשאמר שהילארי בן, חבר המפלגה, ושאר תומכי התקיפה בסוריה יהיו אשמים ב"אישור הרג של אזרחים בסוריה".

מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין. צילום: רויטרס
 
עת דיבר ב-BBC, אמר קורבין: "הילארי בן מאמין שנוכל להיפטר מהמדינה האסלאמית על ידי הפצצתם. תשובתי אליו ולכל האחרים שתומכים בהפצצה: כשאתם מפציצים עיר כמו ראקה, שבה דרים כמה מאות אלפי אנשים, שרוצים או לא רוצים לחיות תחת שלטון המדינה האסלאמית, וכמובן שהרבה מנסים לברוח משם - אתם הולכים להרוג אנשים. אנחנו הולכים להרוג אנשים בבתיהם על ידי הפצצות שלנו. אני חושב שאנחנו צריכים להיות מאוד זהירים לגבי זה".
קורבין הסביר מדוע הוא מתיר לפרלמנטרים שלו הצבעה חופשית: "אני אומר לכל חבר פרלמנט: אתה תחליט בעצמך, אבל אין היכן להסתתר מאחורי קומבינות פוליטיות, ההחלטה שלך, בשם המצביעים שלך, האם אנחנו צריכים לשלח חיילים בריטים לעוד מלחמה במזרח התיכון כשאין בתחום הנראה אופק סגירה, ואף לא תוכנית נורמלית. ועוד בתוככי צבא סוריה החופשית שחדרו אליו גורמי ג'יהאד רבים. אנחנו נכנסים למצב מסוכן ביותר".
ההצעה שהובאה לאישור הקבינט אומרת כי דאעש מציב איום מיידי על הממלכה המאוחדת. היא מצטטת החלטה מהעת האחרונה של מועצת הביטחון של האו"ם, האומרת כי המדינה האסלאמית מציגה איום חסר תקדים לשלום ולביטחון הבינלאומיים. כמו כן, ההצעה אומרת כי הפעולה הצבאית המוגברת בסוריה הנה פעולה חוקית, מיושרת קו עם מדיניות האו"ם.