בישראל ציינו השבוע את גירוש יהודי ארצות ערב, אירוע היסטורי טעון שהפך נושא לפולמוס נרחב בישראל. אך לא רק בישראל עלה הנושא לסדר היום. בארביל, בירת המחוז הכורדי האוטונומי בעיראק, התקיים טקס מיוחד שכלל נאומים ותערוכה, לזכר הקהילה היהודית הגדולה שחיה באזור וגורשה בתחילת שנות החמישים.



לאירוע הוזמנו היהודים המתגוררים באוטונומיה וכן צאצאיהם של יהודי כורדיסטן, רבים מהם ישראלים. האירוע כלל תערוכה בה הוצגו מסמכים, פריטי יודיאקה ותמונות של חייהם של יהודי כורדיסטן. כמו כן הגיעו נציגי הקהילות הדתיות האחרות באוטונומיה. 



בסוכנות הידיעות המקומית צוין כי האירוע התמקד בזיכרון תרומתה של הקהילה היהודית לחיים בכורדיסטן והעושר התרבותי ונכתב כי על אף העויינות הערבית הגדולה, היהודים תמיד היו אלמנט רצוי בחברה הכורדית.



האחראי על המשרד לענייני יהודים בתוך משרד הדתות הכורדי אמר: "ראינו שיש לנו פה הזדמנות להראות לעולם מה קרה לפני 70 שנה ואת השלבים בהם עברה המיעוט היהודי בכורדיסטן רצח עם וגירוש". באירוע נכח מומחה ישראלי לעניני האוטונומיה הכורדית בשם זק דניאל, שהופיע לאירוע כשהוא חובש כיפה ואמר לכלי התקשורת המקומיים: "אני מרגיש בטוח לגמרי להיות פה. הכורדים הם אנשים חמים שמגנים על מיעוטים". 




המחלקה לענייני יהודים במשרד הדתות של האוטונומיה הכורדית, צעד פורץ דרך בעולם המוסלמי. צילום: פייסבוק


מושל מחוז ארביל מטעם הממשלה הכורדית הגיע אף הוא להביע תמיכה במיזם ואמר: "על אף שזמן רב עבר והמון דברים השתנו פה בכורדיסטן, אנחנו פועלים לשמר ולהחזיר שמות ונקודות ציון יהודיים בארצנו".



"חיינו יחד בעבר. חיינו עם היהודים והשתתפנו באירועים ובשמחות שלהם יחד. יש רחובות ושכונות על שמם של יהודים כורדים ואנחנו עדיין שומרים עליהם", אמרה נציגת של המיעוט הזורואסטרי בממשלה הכורדית.



על פי מקורות ממשלתיים, מתגוררות באוטונומיה כ-400 משפחות יהודיות. לאחרונה נפתח באוטונומיה משרד מיוחד לענייני היהודים, כחלק ממשרד הדתות והמיעוטים באוטונומיה. המשרד אמור לדאוג למימון וסיוע בשיקום חיי הקהילה היהודיים ושיקום האתרים היהודיים כגון בתי כנסת וקברי צדיקים. מלבד קיום קשרים סמויים וגלויים עם ישראל, נוקטות הרשויות הכורדיות בגישה אוהדת כלפי הקהילה היהודית באוטונומיה ומעודדת ביקורים ואף שיבה של יהודים ממוצא כורדי לאוטונומיה, זאת על אף התנגדות זועמת מצד הממשלה בבגדד.