האם נמצא אחד האוצרות הגדולים בהיסטוריה? קולומביה טוענת כי מצאה לחופיה את ה"סאן ז'וזה", ספינת קרב ספרדית שטבעה לפני יותר מ-300 שנה בים הקאריבי, כשעליה זהב, כסף ואבני חן ששווים מוערך בין ארבעה ל-17 מיליארד דולר.



הספינה הוטבעה ב-1708 על ידי ספינות מלחמה בריטיות במטרה למנוע מספרד את השלל של העולם החדש. היא היתה ספינת הדגל של הצי הספרדי, ונשאה זהב וכסף מהמכרות בפרו. היא הפליגה מפנמה לקולומביה כשיורטה על ידי הצי הבריטי.



"חדשות נפלאות: מצאנו את ה"סאן ז'וזה", צייץ נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס בטוויטר. "אין ספק שמצאנו את ה'סאן ז'וזה', 307 שנים לאחר ששקעה במצולות", הוסיף.



"מציאת הספינה מציינת אבן דרך בירושה התרבותית התת ימית שלנו", אמר הנשיא לאחר שצייץ סרטון של צוות החיפוש בים.


בעקבות הגילוי, הקרב הבינלאומי על השאלה למי שייך האוצר צפוי להתגבר. חברה אמריקאית בשם Sea Search Armada, קבוצה של משקיעים העוסקים בחילוץ ממעמקי הים, טוענת כי היא מצאה את אתר הספינה ב-1981 ואמרת כי ממשלת קולומביה מנסה להחרים את הממצאים בצורה לא חוקית.



בתגובה אמרה שרת התרבות של קולומביה, מריאנה גרסס קורדובה, כי כל המחלוקות המשפטיות יושבו לטובת הממשלה בבוגוטה.



אבל ג'ק הרבסטון, מנכ"ל החברה האמריקאית, אמר כי "ממשלת קולומביה שבה וחזרת על אותו שקר (שלצערי, גם התקשורת חוזרת עליו), שהיא זכתה בתביעה בבית המשפט הפדרלי בארצות הברית וכי החברה איבדה את זכויותיה על האוצר. זה לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת". לדבריו, קולומביה איימה על אנשי החברה בפעולה צבאית: "זאת אותה מנטליות כמו של הכובשים הספרדים של דרום אמריקה".