בצרפת נערכים לסיבוב השני בבחירות האזוריות שיתקיימו ביום ראשון הקרוב בצל ההישג הדרמטי של מפלגת הימין הקיצונית, החזית הלאומית, בראשות מארין לה פן. על פי החישוב הסופי, לה פן גרפה 28% מהקולות, אף על פי שמפלגתה אינה מיוצגת היום בפרלמנט הצרפתי. מפלגת הימין המתון, בהנהגת הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי, קיבלה 27% והסוציאליסטים בראשות נשיא צרפת המכהן פרנסואה הולנד זכו ב־23%.



כרגע מובילה מפלגת הימין הקיצוני בשישה מתוך 13 המחוזות שבהם יתקיים הסיבוב השני בשבוע הבא, ועל פי הערכות, היא תזכה בלפחות שלושה מחוזות - ובכך תזעזע אף יותר את מה שכינו אתמול בצרפת "רעידת אדמה פוליטית".




הבחירות בצרפת. צילום: רויטרס


אם תיבחר לה פן לנשיאות מחוז הצפון פה דה קאלה ותזכה במחוזות נוספים היא תבטיח לעצמה, על פי פרשנים פוליטיים, מקום בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות צרפת, שיתקיימו ב־2017. על פי הערכות הפרשנים, במצב זה היא תתמודד ככל הנראה מול הנשיא לשעבר סרקוזי. תושבים רבים בעיר קאלה לא ניסו אתמול להסתיר את שמחתם עם ניצחונה של לה פן. "כשתעמוד בראש המחוז היא תסלק מכאן את כל המהגרים שהפכו את העיר לג'ונגל וממתינים לעבור לבריטניה", אמרה תושבת זועמת.



מתקפת הטרור בפריז שבוצעה לפני כשלושה שבועות מוצגת כגורם העיקרי שהביא להתחזקות גורמי הימין הקיצוני בצרפת. אלא שהמנצחת הגדולה לה פן ממשיכה לטעון כי התמיכה בחזית הלאומית החלה הרבה לפני הפיגועים האחרונים, והיא נובעת לטענתה מ"כישלון הממשל והמערכת הפוליטית המסורתית בכל התחומים הרגישים: ביטחון האזרחים, ריבונות המדינה, מדיניות ההגירה והמצב הכלכלי".



"אין הפתעה בתוצאות הללו, התקדמנו מבחירות לבחירות. הכינו עצמכם מבחינה פסיכולוגית לניצחון הבא", הכריזה לה פן במסיבת עיתונאים. היא הוסיפה כי "המערכת הפוליטית הנוכחית אינה מייצגת את העם, שלקח את השלטון לידיו".



בזמן שלה פן התהדרה בניצחונה ניסו המפלגה הסוציאליסטית ומפלגתו של סרקוזי להגיע להכרעה בדבר המועמד המוסכם של שתי המפלגות שיתמודד מול מועמד החזית הלאומית. סרקוזי סירב להורות לנציגי מפלגתו שהגיעו למקום השלישי במחוזות השונים לוותר על המועמדות בסיבוב השני, מה שדחק את המפלגה הסוציאליסטית להחליט לסגת באופן חד־צדדי, ולו כדי שהימין הקיצוני לא יזקוף לזכותו ניצחון נוסף. משמעות הדבר היא שהסוציאליסטים לא יהיו מיוצגים כלל במועצות שנהנות מסמכויות רבות בתחומים התכנוני, הכלכלי והחברתי וכן מתקציבים גבוהים. במחוזות אחרים כמו מחוז פריז התאחדה הרשימה הסוציאליסטית עם הקומוניסטים והירוקים. על כך אמרה אתמול לה פן: "אלה צעדי התאבדות של המפלגה הסוציאליסטית".