התקדמות במשא ומתן: המארגנים של ועידת האקלים בפריז אמרו היום (שבת) כי לאחר שבועיים של משא ומתן אינטנסיבי, יש נוסח טיוטה סופי להסכם. גורם רשמי במשרדו של שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, המכהן כנשיא הוועידה אמר כי הטיוטה תוצג לשרים בשעה 10:30. עד כה לא נחשפו שום פרטים לגבי ההסכם.



הטיוטה התגבשה כמעט 16 שעות לאחר שהשיחות היו אמורות להסתיים. "יש לנו טיוטה להציג", אמר הגורם הבכיר והוסיף כי הטיוטה תורגמה לשש השפות הרשמיות של האו"ם. אנליסטים מציינים שלא מדובר עדיין בהסכם ואישור הטיוטה יתרחש רק אם לא יהיו התנגדויות שיועלו בישיבת השרים הבוקר. פביוס, שניהל את המשא ומתן, אמר מוקדם יותר כי "מעולם לא היו תנאים טובים יותר להסכם חזק ושאפתן".



התקדמות משמעותית כבר דווחה במגוון של נושאים, עם פשרות אמיתיות בין הצדדים, מסר מוקדם יותר כתב ה-BBC, מאט מקגראת מפריז. הוא הוסיף כי המדינות תומכות ביעד של עליית טמפרטורה בשתי מעלות צלזיוס אבל הסכימו לעשות את מיטב מאמציהן כדי לשמור על עליית ההתחממות למעלה וחצי.



קשיים בוועידה


השאלה של דרישות שונות למדינות שונות, בהתאם לעושר ורמת הפיתוח שלהן היתה אמורה להיות השורש של הקשיים בשיחות. קושי מרכזי נוסף היה שקיפות - מדינות עשירות רוצות שתהיה מערכת אחת של מדידה ודיווח ורצו התחייבות מכל המדינות להשתמש באותה המערכת. גורם זה חיוני בעיקר לארצות הברית שרוצה להבטיח כי סין תהיה כפופה לאותו הסוג של פיקוח כפי שהיא, אך סין והודו אינן להוטות אחר סוג זה של פיקוח.



נימה חיובית הגיעה עם ההכרזה כי ברזיל מוכנה להצטרף למה שנקרא "הקואליציה השאפתנית" של מדינות האיחוד האירופי, ארצות הברית ו-79 מדינות נוספות. גורם מטעם ברית זו אמר שזה יגרום לדחיפה להסכם שאפתני המחייב מבחינה משפטית עם מנגנון ביקורת חזק.




ברק אובמה ונשיא סין שי ג'ין-פינג בוועידת האקלים. צילום: רויטרס


נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, דיבר עם עמיתו הסיני שי ג'ין-פינג בטלפון ביום שישי והמנהיגים אמרו כי הם מחויבים לעסקה "שאפתנית". "שני המנהיגים הסכימו כי ועידת פריז מהווה הזדמנות חשובה כדי ללבות את המאמצים העולמיים כדי לעמוד באתגר שינוי האקלים", נמסר בהצהרה של הבית הלבן. "הם התחייבו כי צוותי המשא ומתן שלהם בפריז ימשיכו לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם אחרים על מנת לממש את החזון של הסכם אקלים שאפתן".