במסגרת השימוע בנושא תנאי השחרור של הסוכן הישראלי יונתן פולארד, יבקשו פרקליטיו מהשופטת קת'רין פורסט מבית המשפט המחוזי בניו יורק להקל בתנאי השחרור שלו.



פולארד שוחרר מבית הכלא בצפון קרוליינה ב־20 בנובמבר לאחר שריצה 30 שנה מתוך מאסר העולם שנגזר עליו בגין קשירת קשר לביצוע ריגול ללא כוונה לנזק לארה"ב. הוא הועבר לעיר ניו יורק, שם הוא מתגורר כעת עם רעייתו אסתר.




משוטט ברחובות שעות לאחר שחרורו. צילום: טוויטר


על פי תנאי השחרור של פולארד, נדרש ממנו ללבוש בכל שעות היממה צמיד אלקטרוני העוקב אחר מיקומו, על קרסולו. כמו כן מתבצעת בדיקה של כל פעילותו במחשבו. פולארד אינו יכול לעבור לישראל, כפי שהוא רוצה וכן נאסר עליו לצאת מביתו לפני השעה שבע בבוקר או לחזור אליו אחרי השעה שבע בערב.


תנאי השחרור הללו הקפיאו את ההצעה שקיבל פולארד להיות חוקר ומנתח פיננסי במחלקה מכובדת של חברת השקעות. פולארד סובל מנפיחות כרונית של הרגל והקרסול, מה שהופך את הצמיד האלקטרוני בעייתי למצבו הבריאותי. בנוסף, הצמיד גורם לו לחלל שבת.



האגודה האמריקאית של עורכי דין ומשפטנים יהודים הפצירו בשבוע שעבר בפני הפרקליטה הראשית האמריקאית לורט לינץ' לקבל את הבקשה של פולארד למעבר לישראל, או לחלופין להקל בתנאי השחרור שלו על ידי ויתור על ניטור עם הצמיד האלקטרוני והמעקב הצמוד של פעולותיו במחשב בעבודה ובבית. במכתב זה הארגון גם הביע דאגה לכך שתנאי השחרור פוגעים ביכולתו של פולארד לקיים מצוות ובחופש הדת שלו.



"מר פולארד הביע חרטה על פעולותיו, הוא היה אסיר למופת במשך כל תקופת המאסר ועכשיו הוא מזדקן ובריאותו מתערערת. אין סבירות כלשהי שמר פולארד יבצע פשעים נוספים", אמרה נשיאת האגודה האמריקאית של עורכי דין ומשפטנים יהודים.



היא הוסיפה כי "האינטרסים של המדינה שלו והאינטרסים של מערכת המשפט הם שנסכים לבקשה של פולארד להתאחד עם אשתו ולעבור לגור בישראל".


מקורות המקורבים לפרשת פולארד אמרו שלא היו לו תוכניות להיפגש עם מנהיגים ישראלים בניו יורק כדוגמת הנשיא ראובן ריבלין וראש עיריית ירושלים ניר ברקת.



כאשר נקצב עונשו של פולארד, ריבלין פרסם הצהרה ובה נאמר: "במשך השנים כאבו של פולארד הוא הכאב שלנו". ברקת פרסם בטוויטר צילום של פולארד עם רעייתו אסתר וכתב: "מחכים לך בירושלים".