עלייה דרמטית בשיעור של 35 אחוזים נרשמה בשנה האחרונה במספר העיתונאים שמוחזקים כבני ערובה ברחבי העולם, מרביתם בידי ארגוני טרור אסלאמיים במזרח התיכון. כך עולה מהדוח השנתי שפרסם אתמול ארגון "עיתונאים ללא גבולות".



לפי נתוני הארגון, 54 עיתונאים מקצועיים, בהם גם אישה אחת, מוחזקים כיום בשבי, כאשר 26 מתוכם נמצאים בסוריה והיתר בתימן (13), עיראק (10) ולוב (חמישה). 18 מבני הערובה נמצאים בידי חמושי דאע"ש, תשעה מוחזקים אצל המורדים החות'ים בתימן, ארבעה בידי ג'בהת א-נוסרה (הזרוע הסורית של אל-קאעידה), שלושה בידי אל-קאעידה, עיתונאי אחד שבוי אצל צבא סוריה החופשית ועוד 19 עיתונאים מוחזקים בידי גורמים בלתי ידועים.



עם זאת, מהדוח עולה כי בשנה האחרונה נרשמו 79 מקרים חדשים של עיתונאים שהוחזקו בשבי למשך יותר מ-24 שעות, ירידה של 34 אחוז לעומת השנה הקודמת. בארגון הסבירו כי הסיבה העיקרית לכך היא הרגיעה במשבר באוקראינה, כאשר השנה לא נרשמו מקרים של חטיפות של אנשי תקשורת לעומת 33 בשנה שעברה.



"תעשיית חטיפות שפועלת במלוא העוצמה התפתחה באזורי סכסוך מסוימים", הסביר מזכ"ל הארגון, כריסטוף דלור. "אנחנו מודאגים מאד מהעלייה במספר העיתונאים שהוחזקו בני ערובה בשנת 2015. התופעה קשורה יותר מכל לעלייה במספר חטיפות העיתונאים בתימן, שם 33 נחטפו על ידי המיליציות החות'יות ואל-קאעידה בשנת 2015 לעומת שניים בשנת 2014. 13 עדיין מוחזקים בשבי".



המקרים הבולטים ביותר של אנשי תקשורת מערבים שמוחזקים כיום בשבי הם שלושת הכתבים הספרדים אנחל ססטרה, חוזה מנואל לופז ואנטוניו פמפליה שנמצאים בשבי ג'בהת א-נוסרה מאז יולי האחרון. שבוי גם העיתונאי הבריטי ג'ון קנטיל, שנחטף על ידי דאע"ש לפני שלוש שנים והפך בעל כורחו לאחד מדוברי הארגון כדי להפיץ את התעמולה הקיצונית עם איומים כלפי המערב.



בעוד נרשמה עלייה חדה במספר החטופים, ציין הדוח החדש כי בשנה הנוכחית נרשמה ירידה של 14 אחוז במספר העיתונאים המקצועיים שנעצרו וכיום ישנם 153 עיתונאים כלואים, בהם חמש נשים, לעומת 178 בשנה שעברה. 23 מהעיתונאים כלואים בסין, 22 במצרים ו-18 באיראן, בהם כתב הוושינגטון פוסט ג'ייסון רזיאן שנעצר לפני כשנה וחצי ולאחרונה הורשע בעבירת ריגול ונשפט למאסר לתקופה לא ידועה. בנוסף, כלואים כיום ברחבי העולם עוד 161 עיתונאים-אזרחים ו-14 עובדי תקשורת.



בארגון ציינו כי טורקיה נכנסה מחדש לרשימה השחורה של חמש המדינות שכולאות עיתונאים וכיום מוחזקים בה תשעה אנשי תקשורת, בהם עורך היומון קומהורייט, קאן דונבר, ומנהל המשרד של העיתון באנקרה, ארדם גול. השניים נעצרו בסוף החודש שעבר בחשד לחברות בארגון טרור אחרי שחשפו כי סוכנות הביון הטורקית מעבירה משלוחי נשק למורדים בסוריה.