מועצת הביטחון אישרה אתמול (חמישי) הצעת החלטה הכוללת סנקציות כלכליות נגד דאעש. הישיבה המיוחדת תיזכר כראשונה מסוגה בתולדות מועצת הביטחון, כאשר המשתתפים הם שרי האוצר של חמש המעצמות, החברות הקבועות. עוד שש חברות (מהעשר הלא קבועות) שלחו את שרי האוצר שלהן להשתתף בישיבה.



ארצות הברית היא יושבת ראש התורנית של המועצה לחודש דצמבר. את הישיבה ניהל שר האוצר האמריקאי ג'ייקוב לאו. היבט חריג נוסף לישיבה היה הצעת ההחלטה נגד דאעש, שנוסחה בשיתוף פעולה ותיאום הדוקים בין ארצות הברית לרוסיה. שתי המעצמות, שהיחסים ביניהן הידרדרו בחודשים האחרונים לשפל המזכיר את עידן המלחמה הקרה, שותפות ליוזמה הזו. דיפלומטים אמריקאים ורוסים בניו יורק עסקו בשבועות האחרונים בניסוח הטיוטה שהובאה להצבעה. ישראל היא אחת הארצות השושבינות החתומות על הצעת ההחלטה.



"יש לקטוע את צינור הדמים של דאעש ולעצור את מימון הטרור", אמר שגריר ישראל באו"ם דני דנון. בהתייחסו לדיון במועצה אמר השגריר, "דרוש שילוב כוחות של הקהילה הבינלאומית על מנת להביס את הטרור שמפיץ האסלאם הרדיקלי". טיוטת הצעת ההחלטה החדשה משתרעת על 28 עמודים ומבוססת בחלקה הגדול על הצעת החלטה שאושרה במועצת הביטחון בשנת 1999, שמטרתה היתה בזמנו למנוע מקורות כספיים מארגון הטרור אל קעידה. ההצעה פונה לארצות החברות ומבקשת מהן לדווח אלו צעדים הן נקטו במטרה למנוע מארגוני טרור נגישות למקורות כספיים, במיוחד לבלום מדאעש הכנסות ממכירות נפט.



הכנסות של מעל לחצי מיליארד דולר מסחר בנפט



לפי אומדן רווח, הסחר הבלתי חוקי בנפט הניב לדאעש הכנסות של מעל לחצי מיליארד דולר. כמו כן, כוללת ההחלטה צעדים לחסימת הגישה של הארגון למערכת הפיננסית העולמית ולמערך הבנקאות הבינלאומית. ההחלטה גם קוראת להקפאת נכסים וכספים של דאעש ברחבי העולם. אישור הצעת ההחלטה הצפוי בישיבת מועצת הביטחון היום (עשר בלילה שעון ישראל) הוגדר על ידי דיפלומטים בכירים בניו יורק כמהלך משמעותי נגד דאעש. עם זאת, גורמים שצוטטו ב"ניו יורק טיימס" היום, הזהירו כי "השפעת ההחלטה עשויה להיות מוגבלת משום שחלק גדול מההכנסות של דאעש בא ממסים שהם אוכפים וגובים בכוח מתושבים באזורים הכבושים על ידם".



דיפלומטים בכירים ציינו בחיוב ובסיפוק את שיתוף הפעולה והתיאום שגילו ארצות הברית ורוסיה ביוזמה הכלכלית נגד דאעש. אך לדבריהם, המבחן המשמעותי ליחסים בין שתי המעצמות צפוי לקרות היום. בניו יורק יתקיים מושב של מספר ארצות מרכזיות לדיון בנושא "שינוי משטר בסוריה", כהסדר פוליטי למלחמת האזרחים. שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי הצהיר שלשום כי "ארצות הברית איננה חותרת לשינוי משטר בסוריה". אבל קרי הוסיף, שבשאר אסד אינו יכול להיות המנהיג של מה שקרי הגדיר "סוריה העתידית".