החלטה היסטורית: האו"ם אישר את תכנית טיוטת הסכם השלום בסוריה במפגן נדיר של אחדות בין המעצמות הגדולות. מועצת הביטחון של האו"ם אישרה אמש פה אחד את ההחלטה המאשרת לראשונה טיוטת מפה דרכים בינלאומית לתהליך השלום בסוריה, במה שנראה כמופע נדיר של אחדות בין המעצמות הגדולות בסכסוך שגבה למעלה מחייהם של מיליון בני אדם.



הטיוטה מעניקה למעשה את ברכת האו"ם לתכנית משא ומתן שנידונה לפני כחודשיים בווינה וקוראת להפסקת אש, שיחות בין הממשלה הסורית והאופוזיציה וציר זמן של כשנתיים כדי ליצור ממשלת אחדות ולקיים בחירות. למרות הסכמתן של המעצמות הגדולות הן עדיין חלוקות בדעתן לגבי מי שעשוי לייצג את האופוזיציה, כמו גם על עתידו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד.



"מועצת הביטחון שולחת מסר ברור לכל הנוגע בדבר שעכשיו זה הזמן להפסיק את ההרג בסוריה ולהכשיר את הקרקע לממשלה", אמר מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי לנציגי המועצה לאחר ההצבעה.



"עדיין יש הבדלים עמוקים", קרי. צילום: רויטרס
"עדיין יש הבדלים עמוקים", קרי. צילום: רויטרס



טיוטת ההסכם קוראת לאו"ם להציג למועצה אפשרויות לניטור הפסקת האש בתוך חודש אחד. כמו כן, שיחות בין הממשלה והאופוזיציה הסורית צריכות להתחיל בתחילת ינואר, נכתב בטיוטה, למרות שקרי אמר כי אמצע-סוף ינואר יהיה מועד סביר יותר. בנוסף, מועצת הביטחון אישרה להמשיך בקרבות על מנת להביס את חמושי דאעש שהשתלטו על אזורים נרחבים של סוריה ועיראק השכנה.



קרי הבהיר כי עדיין קיימים הבדלים בחשיבה בנושא עתידו של אסד, בעל ברית קרובה של רוסיה ואיראן, שמדינות המערב רוצות להדיחו, כמו גם בשאלה איזה קבוצות אופוזיציה סורית ישבו ליד שולחן המשא ומתן בשיחות עם הממשלה. "אנחנו לא נמצאים תחת אשליות לגבי המכשולים שעדיין קיימים", אמר קרי והוסיף: "יש הבדלים עמוקים בנושא בקרב הקהילה הבינלאומית, במיוחד על עתידו של הנשיא אסד".