אם תשאלו את הישראלי הממוצע, הוא יגיד לכם שמצב ההסברה הישראלית על הפנים. בהיעדר שר חוץ במשרה מלאה מאז הבחירות, וכשסילבן שלום, השר הממונה על המשא ומתן עם הפלסטינים, בדיוק התפטר, התחושה היא שהבמה מופקרת לוויכוחי יוקרה בין שרי הקואליציה, ובעיקר לגופי שמאל כמו "שוברים שתיקה", שמנצלים את הוואקום כדי להציג בחו"ל תמונה חד־צדדית ולא מחמיאה על הנעשה בישראל. תודה לאל, אם כך, שיש לנו לפחות את הוליווד.



במהלך מפתיע ולחלוטין לא צפוי, פרסם בסוף השבוע האחרון המגזין היוקרתי "הוליווד רפורטר" באתר האינטרנט שלו טעימה ראשונה מתוך כתבה נרחבת יותר שצפויה להתפרסם בעיתון המודפס ביום שישי הקרוב (ה־25 בדצמבר). כותרתה: "כיצד הפכה העיר תל אביב ל'עיר החטאים' החדשה של הוליווד". הכתבה, שתתפרסם בתפוצה רחבה ביום בו יחגגו מאות מיליוני אמריקאים את חג המולד ולאחריו ייצאו לחופשה שנתית מרוכזת בת שבוע, מציגה את תל אביב באור כל כך חיובי ומפרגן – שהיא עשויה אפילו להביא לכאן תנועה ערה של תיירים דוברי אנגלית.



מבלה עם חברים. באטלר. צילום: רויטרס
מבלה עם חברים. באטלר. צילום: רויטרס



בעיות הסברה? לפחות בעיני הכתבים של ה"הוליווד רפורטר", תל אביב היא לא פחות מנווה מדבר, מקום מפלט אידיאלי לכל המי ומי של הברנז'ה ההוליוודית, שנוהגת להגיע לכאן להופעות, לצילומים, או סתם לחופשות פרטיות. הם אפילו מצטטים את מוטי רייף מצהיר זו העיר הכי סקסית בעולם.



"זה המקום הכי קוסמופוליטי שיצא לי לבלות בו. יש כאן סצנת חיי לילה בממדים קוסמיים ראויים לציון", מצוטט בכתבה הבמאי ברט רטנר, שעומד מאחורי סרטים כמו טרילוגיית "שעת שיא" ו"אקס־מן: המפלט האחרון". המפיק האוורד רוזנמן ("אבי הכלה", "באפי ציידת הערפדים") מסביר שתעשיית הטלוויזיה והקולנוע הפורחת, שמייצאת לעולם סדרות כמו "בטיפול" ו"הומלנד" המצליחות, היא שהפכה את תל אביב לאבן שואבת עבור שועי הוליווד, איפשהו מתחילת שנות ה־2000. או אז החלה המגמה של עלייה לרגל של משלחות מפיקים וראשי אולפנים.



צילומי הסדרה "הומלנד", שחלקם התרחשו בארץ, אומנם היו אלו שהביאו את דיוויד נונייס, נשיא רשת "שואו טיים" האמריקאית לישראל; אבל לדבריו, מה שגרם לו לחזור לתל אביב שוב ושוב מאז זו העובדה ש"המקום הוא שילוב מושלם בין הישן לחדש, גשר בין המאה ה־20 למאה ה־21".



ויש עוד: על פי הכתבה היו אלו חיי הלילה התוססים, הנשים היפות, החופים המשגעים ומזג האוויר הנוח לאורך רוב ימות השנה שגרמו לאנשים האלה לחזור – ואף להביא איתם את החברים שלהם. רוזנמן עצמו מעיד שהוא נוטה לברוח לתל אביב בחורפים, כשהקור בלוס אנג'לס מקפיא עצמות, ומציין לטובה את הקו הישיר בין לוס אנג'לס לנתב"ג, שאורך "רק" 15 שעות (טווח זמן שבמונחים אמריקאיים נראה לגיטימי וממש מקובל).



אבטיח וגבינה בולגרית


בהמשך הכתבה המפרגנת נמשך ניים־דרופינג רציני יותר, כשהכתבת מריל גינסברג מדברת על דירת 20 מיליון הדולר בפרויקט יוקרתי של ריצ'רד מאייר שגרם לזמרת מדונה להשקיע בעיר. עוד הם מציינים שהעובדה שהזמרת חובבת הקבלה הביאה אותה להגיח למחוזותינו לכמה וכמה ביקורים פרטיים, שלא במסגרת סבבי ההופעות הקבועים שלה.



עוד מציינת העיתונאית את השחקנית האגדית ברברה סטרייסנד, ששכרה 100 חדרים במלון "דן"; השחקן הסקוטי המסוקס ג'רארד באטלר ("300", "המטרה: הבית הלבן") שנוהג לבלות עם חברים בעיר ללא הפסקה (תודו שלא ידעתם את זה); נטלי פורטמן, השחקנית והבמאית זוכת האוסקר, ילידת ישראל שגרה בחיפה עד גיל 3, שאוהבת לעבור טיפולי פנים ב"סלון יוליה" בתל אביב. אפילו הקומיקאי ג'רי סיינפלד זוכה פה לאזכור של כבוד, בזכות ההופעות שהעניק כאן בשבוע שעבר.



טיפולי פנים בסלון יוליה. פורטמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
טיפולי פנים בסלון יוליה. פורטמן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



גם את ריאן גוסלינג, עוד שחקן מסוקס ונחשב ("דרייב", "היומן") מציינת העיתונאית, אלא שהוא ניסה את מזלו דווקא בעיר הבירה, ירושלים, נתקע ככל הנראה בעליות לכביש 1 ונאלץ לבקש את עזרת חבריו לחלץ אותו. את שאר הביקור העביר בנעימים בעיר ללא הפסקה.



טרנדים שבזכותם תל אביב הופכת לכל כך שווה בעיני הכותבים כוללים לא רק את חיי הלילה הסוערים, אלא גם למשל נדל"ן מאוד משתלם. בעוד רובנו נאנקים תחת יוקר המחיה, המפיק הישראלי־אמריקאי אבי לרנר שמח לספר לקוראי המגזין כי הכלכלה יציבה ומחירי הדירות הכפילו את עצמם בחמש השנים האחרונות.



חופי הים זוכים לאזכור של כבוד בכתבה המפרגנת, אפילו החוף הנפרד, שמאוזכר כסממן של דו־קיום וסובלנות דתית. חיים ושריל סבן מעידים שהם עצמם מחבבים את חוף הילטון. "אנחנו הולכים לכל אורך החוף, ומשם לפארק הירקון", הם מספרים בפטריוטיות מעוררת הערכה. מפיקה הוליוודית אחרת מפארת את הבננה ביץ', בזכות האבטיח עם הגבינה הבולגרית, הבירות והאווירה המשוחררת.



ביקורים פרטיים. מדונה. צילום: רויטרס
ביקורים פרטיים. מדונה. צילום: רויטרס



מלונות שזוכים לאזכור הם מלון "בראון" בנווה צדק, שמתגאה במחיר נגיש (החל מ־162 דולר ללילה), וייב אורבני שוקק ואורחות כמו קלייר דיינס (כוכבת "הומלנד"). גם מלון "נורמן" בעיר הלבנה של תל אביב מוזכר בכתבה כזה שאירח את השחקן זוכה שני האוסקרים שון פן בביקורו האחרון בישראל. בעל הסוכנות ההוליוודית הידועה CAA, שמייצגת בין היתר את בראד פיט וג'ורג קלוני, המתהדר בשם היהודי למהדרין אדם ברקוביץ', מעיד: "אני מקיים שם את כל הפגישות שלי. אפילו לא צריך לצאת מהמלון". "מלון מונטיפיורי", גם הוא בלב אווירת הבאוהאוס המושכת של העיר הלבנה, אירח כוכבים כמו מייקל דאגלס וקת'רין זטה־ג'ונס והשחקנית הצרפתייה אודרי טוטו ("אמלי").



פורנוגרפיה של אוכל


בגזרת הברים והפאבים תקבלו המלצות על ה"שושו" בבן יהודה 21, דאנס בר מחתרתי עם כניסה סודית דרך יוגורטייה צמודה, ו"ננוצ'קה" המפורסמת הרבה יותר ברחוב לילנבלום, שמתהדרת בתואר "המסעדה הגיאוגרית הצמחונית הראשונה בעולם". הבמאי ברט רטנר, שמעיד על עצמו שהוא "זקן מדי" כדי לצאת למועדונים בניו יורק ובלוס אנג'לס, משתפך על המועדונים בתל אביב, על האווירה הצעירה והמשוחררת והחוויה מאירת העיניים.



ויש גם המלצות על מסעדות, בדגש על השרונה מרקט במתחם שרונה. "החוויה הקולינרית הגדולה ביותר שיש לישראל להציע במתחם מקורה אחד", מגרה הכתבה את הקוראים האמריקאים להגיע למתחם השוקק שנפתח לפני שנה מול הקריה ומאז זוכה לפופולריות אדירה בקרב תיירים ומקומיים כאחד. "ברמה הבסיסית ביותר, מדובר ב'פורנוגרפיה של אוכל', עם 91 מסעדות מכל הסוגים, מדגים, דרך פסטות ועד בשרים וגלידות".



אם להאמין לכתבה, במסעדת "התרנגול הכחול" של השף שאול בן אדרת, בקניון G בצפון תל אביב, אפשר לפגוש מדי פעם בשחקן טובי מגוויר ("ספיידרמן"), וגם המוזיקאי מיק ג'אגר וחברי האבנים המתגלגלות מכירים את התפריט מקרוב. עוזרת העובדה שדוגמנית העל בר רפאלי מתגוררת במגדל היוקרתי הסמוך.



המפיק בן סילברמן: "החברה פה כל כך משוחררת". צילום: .David Shankbone CC BY-SA 3.0
המפיק בן סילברמן: "החברה פה כל כך משוחררת". צילום: .David Shankbone CC BY-SA 3.0



מסכם את הדברים המפיק בן סילברמן, שאהב כל כך את תל אביב שהוא התחתן בה לפני חמש שנים: "החברה פה כל כך משוחררת, יש בעיר נוצרים, מוסלמים וכמובן יהודים שחיים זה לצד זה, ואפילו היהודים עצמם מוסיפים לגיוון. כל אחד הגיע ממוצא אתני אחר, וכולם נפגשים בלב ההומה של המזרח התיכון". עכשיו השאלה היא איך אפשר לגרום לסילברמן להירתם למאמצי ההסברה של ישראל ברחבי העולם.