עכשיו זה רשמי – אירופה ניצבת מול משבר ההגירה הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה: הארגון הבינלאומי להגירה מסר כי מאז תחילת השנה הגיעו למדינות האיחוד יותר ממיליון פליטים ומהגרים. 97% מתוכם עשו את הדרך המסוכנת בים. 



יוון הייתה התחנה הראשונה של הפליטים בדרכם לחיים חדשים. בסך הכל נכנסו אליה יותר מ־800 אלף בני אדם. ארצות המוצא העיקריות היו סוריה, אפגניסטן, עיראק, פקיסטן ואלבניה. במקום השני ניצבת איטליה עם כ־150,000 כניסות של פליטים מאריתריאה, מניגריה, מסומליה, מסודן ומסוריה. יתר הפליטים הגיעו לבולגריה, לספרד, למלטה ולקפריסין. 



בארגון גם רשמו עלייה חדה במספר הקורבנות במהלך המסע המסוכן, בעיקר של מהגרים שטבעו בעת שעשו דרכם על גבי כלי שיט רעועים במים הסוערים. בסך הכל נהרגו 3,692 בני אדם במזרח הים התיכון ועוד 32 פליטים אפריקאים טבעו בעת שניסו להגיע לתחומי אירופה מכיוון האיים הקנריים. 



אתמול דיווחו הרשויות בלוב כי כוחות חיל הים סייעו לחלץ 108 מהגרים בלתי חוקיים ממדינות אפריקאיות שנקלעו למצוקה לאחר שהמנוע של הסירה שלהם התקלקל בים התיכון. שני פליטים טבעו למוות ומצבם של שניים נוספים מוגדר קשה. 



"אנחנו יודעים שהגירה היא בלתי נמנעת", אמר מנהל הארגון הבינלאומי להגירה וויליאם לייסי סווינג, "אבל זה לא מספיק לספור את מספר המגיעים – או את קרוב ל־4,000 האנשים שטבעו או נעדרים. אנחנו חייבים גם לפעול. הגירה חייבת להיות חוקית ובטוחה לכולם – הן עבור המהגרים עצמם והן עבור המדינות שייהפכו לבתים החדשים שלהם". 



באו"ם קראו למדינות האיחוד האירופי לאפשר לפליטים להיקלט בקלות. "בעת שהרגשות נגד זרים מסלימים בחלקים מסוימים, חשוב להכיר בתרומה שפליטים ומהגרים מעניקים לחברות שבהן הם חיים וגם לכבד ערכים אירופיים בסיסיים: הגנה על החיים, שמירה על זכויות אדם וקידום סובלנות וגיוון", אמר הנציב העליון לפליטים, אנטוניו גוטיירז.