דיפלומטים סעודים פונו מאיראן עקב הצתת השגרירות הסעודית בטהרן וההפגנות האלימות שנערכו מולה, מה שמסמן למעשה את הפסקת הקשרים הדיפלומטיים של סעודיה עם טהרן. זאת ועוד, סעודיה הודיעה כי תנתק לאלתר קשרים דיפלומטים עם איראן לאור ההחרפה החמורה במתיחות בין שתי היריבות האזוריות, וזאת לאחר הוצאתו להורג של מנהיג הדת השיעי השייח' נימר אל-נימר. שר החוץ של סעודיה, אדל אל-ג'וביר, אמר במסיבת עיתונאים הערב (ראשון) כי השליחים הדיפלומטים לאיראן ואנשים הקשורים אליהם קיבלו התראה של 48 שעות כדי לעזוב את המדינה. הוא הוסיף כי ריאד, בירת סעודיה, לא תאפשר לרפובליקה האסלאמית האיראנית לחתור תחת הביטחון של הממלכה הסונית.
 
הצעד החריף מגיע לאחר יומיים של זעם בקרב הקהילות השיעיות בכל רחבי המזרח התיכון ובדרום אסיה עקב מותו של אל-נימר, מבקר בכיר של המונרכיות בסעודיה ובבחריין, הידוע כמי שנתמך על ידי טהרן והאומות המאוחדות. ההתפתחות האחרונה מאותתת על הקשחה נוספת בעמדה הסעודית נגד איראן, הנלחמות זו בזו על השפעה אזורית כבר עשרות שנים.
 

תגובה חריפה יותר


מנהיגים אסלאמים שיעים ברחבי העולם המוסלמי החריפו היום (ראשון) את תגובותיהם להוצאתו להורג של מנהיג הדת השיעי נימאר אל-נימאר על ידי סעודיה אתמול, כשהם מעודדים תגובה קשה וחריפה יותר מריכוזי התומכים הגדולים של מנהיג הדת השיעי בבירת סעודיה, ריאד, שעדיין לא הגיבו לסוגיה באופן פומבי.

דיוויד גאוק, יועץ פיננסי למשרד האוצר הבריטי, הפך לגורם הבכיר ביותר בבריטניה שהגיב להוצאה להורג, שהובילה להתנגשויות בטהרן, ולגינויים רבים במקומות אחרים. הוא אמר שמותו של אל-נימאר הנו "התפתחות מדאיגה". מחלקת המדינה האמריקנית אמרה מוקדם יותר כי צעדה של סעודיה מעודד "מתחים סקטוריאליים בזמן שבו הם צריכים באופן דחוף להיות מופחתים".
הזעם השיעי עדיין שורר ברחובות הבירה הלבנונית, בבחריין ובבגדד, שעות לאחר שהשגרירות הסעודית בטהרן הוצפה במפגינים זועמים על הוצאתו להורג של מנהיג הדת השיעי, שהוכרז כגיבור על ידי מנהיגים איראנים מסוימים. למרות זאת, במה שנדמה כמו צעד להרגעת המתחים, הנשיא האיראני, חסן רוחאני, אמר כי ההפגנות האלימות מול השגרירות הסעודית אינן מוצדקות, וציווה על לכידת בכירי המפגינים.

"אין לי ספק כי הממשלה הסעודית פגמה בדמותה הציבורית, יותר מבעבר, בקרב ארצות העולם ובמיוחד בקרב ארצות אסלאמיות, באמצעות המעשה הלא-אסלאמי ברוחו הזה", אמר רוחאני. הוא הוסיף במילים עוד יותר מדודות: "אנחנו לא נאפשר לאלמנטים מרדניים במדינה להשתמש באירוע הזה כדי לבצע מעשים בלתי חוקיים שפוגמים בכבוד של הרפובליקה האסלאמית הממוסדת".

מפגינים שיעים מול שגרירות סעודיה באיסטנבול מוחים על הוצאתו להורג של אל-נימאר, 3.1.16. צילום: רויטרס
מפגינים שיעים מול שגרירות סעודיה באיסטנבול מוחים על הוצאתו להורג של אל-נימאר, 3.1.16. צילום: רויטרס

"איש דת שעבר דיכוי"


רוחאני קרא לשר הפנים של איראן לזהות את המפגינים בשגרירות סעודיה עם נחישות רבה, וכן קרא "להכיר להם את מערכת השיפוט, כך שיהיה סוף למעשים מחרידים כאלה אחת ולתמיד". לעומתו, המנהיג העליון של איראן, האייתולה חמינאי, קרא לתומכים המערביים של סעודיה לגנות ישירות את ההוצאה להורג, שבוצעה כשלוש שנים לאחר שאל-נימאר נעצר עקב תמיכתו החד משמעית בהפגנות נגד הממשלה בבחריין ובריאד. לדברי חומייני, "איש הדת הזה עבר דיכוי, ולא עודד אנשים להצטרף לתנועה חמושה, וגם לא עודד אותם לזמום בסודיות מזימות נגד הממשלה.

הוא השמיע רק ביקורת ציבורית, המבוססת על מערכת אמונות דתית", לדבריו. חומייני המשיך וביקר את "השתיקה של התומכים בחופש, בדמוקרטיה ובזכויות אדם לכאורה", לאור ההוצאה להורג. "מדוע הם שותקים", אמר, "מדוע אלה שטוענים כי הם תומכים בחופש ובדמוקרטיה תומכים במשטר הזה?"

ריאד, בינתיים, דובקת בעמדתה כי אל-נימאר ביצע אקט טרוריסטי. הוא הוצא להורג יחד עם מואשמים אחרים בטרור בשעות הראשונות של השנה החדשה. רבים מהם הורשעו בפיגועים, וב-46 מקרי רצח. אחד מהמוצאים להורג היה לכאורה חלק מתא של חמושים שירו בכתב ה-BBC פרנק גרדנר ברחובות ריאד, כשהם מותירים אותו משותק בגופו.

את הוצאתו להורג של אל-נימאר היה ניתן למנוע על ידי חנינה מלכותית, וגורמים רשמיים בטהרן אכן ביקשו אותה שוב ושוב. למרות זאת, סימן להקשחת העמדה של ריאד הוא הארכי-אויב האזורי שלה, המונרך הסעודי המלך סלמן, שסירב להתערב. גורמים סעודיים רשמיים משוכנעים כי אל-נימאר הנו פיגורה מרכזית בניסיון להצית מרד בקרב המיעוט השיעי במדינה, הכולל כ-15% ממנה, שהמשטר רואה כאיום חתרני, המעודד על ידי המנהיגות האיראנית.
ההוצאה להורג משקפת גם עמדות שונות בסכסוכים בסוריה, שם גם איראן וגם סעודיה מנהלות מלחמה בפרוקסי; ובתימן, שם הצבא הסעודי נלחם במורדים הח'ותים המגובים על ידי איראן. לשני הצדדים יש גם סיכונים גבוהים בעתיד הפוליטי של לבנון ובחריין, ובאופן יותר פחות בבגדד, שם ריאד פתחה שגרירות בשבוע שעבר בפעם הראשונה זה יותר מעשור.

מאות שיעים מפגינים ברחובות פקיסטן


בתוך כך, מאות מוסלמים שיעים מפגינים בערים מרכזיות בפקיסטן כגון לאור, קראצ'י והבירה איסלאמאבד, נגד הוצאתו להורג של אל-נימאר, תוך שהם נושאים שלטים שעליהם כתוב: "מות הקדושים של אל-נימאר הוא תחילתו של הרס משפחת המלוכה הסעודית".
 
נימאר הוצא להורג ביום שבת (2 בינואר) יחד עם שלושה מוסלמים שיעים אחרים ועשרות חברים באל-קאעדה. הוא היה המבקר המוכר ביותר של השושלת הסעודית בקרב הקהילה השיעית במדינה. הוא נחשב לטרוריסט בריאד, אבל במקומות אחרים הוא נחשב למנהיג וגיבור הנלחם למען זכויות השיעים.
 
תומכים שיעים בכל העולם מפגינים מול שגרירויות סעודיות. "הם יוצאים להפגין נגד פשעים סעודיים, נגד דיכוי וברבריות. הנדכאים ימשיכו להרים את קולם בזמן שהדיכוי הסעודי ממשיך", אמר אחד המפגינים הפקיסטנים, אמין שהידי, מנהיג ארגון אסלאמי באיסלאמאבד. בנוסף, כמה ארגונים שיעים ברחבי פקיסטן קראו לשלושה ימי אבל.
 
מוקדם יותר היום, מפגינים איראנים הסתערו על השגרירות הסעודית בטהרן והמנהיג השיעי הבכיר ביותר באיראן, אייתולה חמינאי, צפה "נקמה אלוהית" על ההוצאה להורג. הרטוריקה הקשוחה והקיצונית מטהרן תאמה את זו של התומכים השיעים ברחבי האזור, כאשר חסן נסראללה, מזכ"ל חזבאללה, אמר כי ההוצאה להורג הנה "מסר של דמים".