זוכרים את הקורבנות: שבוע אירועי הזיכרון - במלאות שנה לפיגועי הטרור של חודש ינואר אשתקד - נפתח אתמול בפריז. הנשיא פרנסואה הולנד, ראש הממשלה מנואל ולס ובכירים נוספים השתתפו בטקסים לזכר הנרצחים וחנכו לוחות זיכרון במקומות הפיגועים.



הטקס המרכזי התקיים סמוך למערכת המגזין הסאטירי "שארלי הבדו", שם נרצחו 11 בני אדם, כולל שמונה מחברי המערכת ושוטר שהוצב כדי לאבטח את העובדים. חבורת הנכבדים חנכה לוח זיכרון שני ברחוב הסמוך, שם ירו המחבלים האחים שריף וסעיד קואשי בשוטר מוסלמי בשם אחמד מאראבוט, ששילם בחייו בניסיון לעצור את השניים. אחת התמונות המצמררות באותו אירוע הייתה וידוא ההריגה שערך לשוטר אחד האחים שירה בראשו בעודו שוכב פצוע על המדרכה. פלקט הזיכרון השלישי הונח בכניסה למרכול הרשת היהודית, היפר כשר, בשדרת פורט דה ונסן במזרח פריז, שם נרצחו ארבעה קורבנות יהודיים.


חוזר למרכול



הנשיא הצרפתי צפוי לחזור למרכול היהודי כבר במוצאי השבת הקרובה כדי להשתתף בטקס אזכרה גדול שמארגנת הקהילה היהודית.



אירועים גדולים נוספים צפויים להתקיים בימים הקרובים כאשר מחר יישא הולנד נאום במטה משטרת פריז בפני אנשי כוחות הביטחון הצרפתים, בכללם יחידות העלית שהשתתפו בפריצה ובשחרור בני הערובה במרכול היפר כשר. ביום ראשון ייערך אירוע אזכרה ממלכתי בכיכר הרפובליקה, שימים ספורים לאחר הפיגועים "אירחה" בהפגנת ענק, שכמותה לא זכור ברחבי האירופה, כמיליון וחצי אנשים. בין הנוכחים היו 44 ראשי מדינות וממשלות, כולל ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו.



אף שהפגנת הענק העניקה לממשל הצרפתי אורך נשימה ותמיכה מוראלית להתאוששות מן הפגיעה הקשה בחוסן הלאומי ובמערכת היחסים עם המוסלמים – הגיע גל הטרור בחודש נובמבר האחרון, ובמהלכו רצחו מחבלים מוסלמים יותר מ־130 בני אדם, וטרף מחדש את הקלפים.



תחושת המתח והפגיעה בביטחון התושבים בצרפת התגברה בימים האחרונים כאשר שורת תחקירים שפורסמו מותחים ביקורת נוקבת על תפקוד שירותי הביטחון והמודיעין הצרפתיים, שלא הצליחו למנוע את גל הפיגועים לפני שנה, ובנוסף לא התכוננו כפי המצופה לאירועי הדמים שהתרחשו בחודש נובמבר.


איום קרב ומתממש



בין הגילויים העולים מהתחקירים מתבלטת העובדה כי האחים קואשי וחמדי קוליבאלי, שביצעו את הירי בהיפרכל היהודי, היו מוכרים למשטרה כפעילים אסלאמים, ואף נודע כי הם היו מעורבים ברשתות שתכננו פיגועי טרור. למרות זאת, האחים מעולם לא סומנו כיעד מודיעיני למעקב צמוד. ביקורת נוספת התמקדה בביקורת שהפנתה אלמנתו של השוטר פרנק בירנסולרו, שומר הראש הצמוד של עורך "שארלי הבדו", שארב.



גם בירנסולרו וגם שארב נרצחו במהלך הטבח שבוצע במגזין, וכעת האלמנה טוענת כי למרות האיתותים שהתקבלו בקרב הרשויות על איום "שקרב ומתממש" מגורמים השייכים לארגון אל־קאעידה, החליטו כוחות הביטחון המקומיים דווקא להקטין את השמירה על המערכת.


מכונית משטרה שניצבה בדרך כלל מתחת לבניין, סיפרה האלמנה, לא הוצבה שם יותר.



בתוך כך, אי נעימות נרשמה אתמול במהלך טקס חנוכת פלקט הזיכרון לזכר נרצחי מערכת המגזין הסאטירי "שארלי הבדו". במהלך הטקס, שנערך בנוכחות הנשיא וראש הממשלה הצרפתיים, התברר כי שמו של הקריקטוריסט היהודי שנרצח, ז’ורז’ וולינסקי, נכתב בשגיאת כתיב. כאשר התבררה הטעות, מיד כוסה הלוח בשחור.



לוח הזיכרון עם השם השגוי. צילום: רויטרס
לוח הזיכרון עם השם השגוי. צילום: רויטרס



בתום הטקס נערך תיקון ידני זמני על ידי החברה שהפיקה את הטקס, ומאוחר יותר הוחלט כי פלקט הזיכרון יוסר ויילקח לתיקון שיימשך כמה ימים. במהלך חנוכת פלקט הזיכרון לקורבנות המרכול היהודי, היפר כשר, התברר כי המארגנים ציינו במפורש על הלוח כי הנרצחים היו קורבנות פיגוע טרור ״אנטישמי״.