עומאר זייד (52), פלסטיני המבוקש על ידי ישראל, מסתתר כבר שלושה שבועות בשגרירות הרשות הפלסטינית בבולגריה - מחשש שיוסגר לישראל.



בחודש דצמבר האחרון פנתה שגרירות ישראל בסופיה לשלטונות הבולגריים בבקשה להסגיר את זייד, שהורשע ברצח תלמיד ישיבה ונמלט מישראל לאחר שנידון בשנת 1986 למאסר עולם. ארבע שנים לאחר שהחל לרצות את מאסרו הצליח זייד להימלט משומריו כשנלקח לבדיקות בבית חולים וחצה את הגבול לאחת ממדינות ערב. בשנת 1994 הגיע לבולגריה, השתקע בסופיה ואף קיבל אזרחות בולגרית יחד עם אשתו ושלושת ילדיו.



זמן קצר לאחר שהתקבלה בקשת ההסגרה משגרירות ישראל בסופיה פשטה משטרת בולגריה על ביתו של זייד, אך הוא לא היה בביתו. לאחר ששמע כי הוא מבוקש על ידי משטרת בולגריה, החליט זייד להימלט לבניין שגרירות הרשות בעיר הבירה. למרות אולטימטום שהציבה לו משטרת סופיה - הוא מסרב לצאת מבניין השגרירות.



"עומאר היה לוחם פוליטי שהגן על העניין הפלסטיני וסבל מעינויים וממכות קשות בכלא הישראלי, ואף הושם בבידוד במשך 60 ימים. היום הוא כבר אינו מסכן את ישראל. הוא מסרב להסגיר את עצמו ולא ייצא מבניין שגרירות הרשות הפלסטינית בסופיה", אמר אחיו של זייד, חמזה. אחמד מדבוח, שגריר הרשות הפלסטינית בבולגריה, אמר כי ב־28 בדצמבר הודיע לזייד כי הוא מעניק לו 24 שעות להסגיר את עצמו לכוחות הביטחון הבולגריים.