איראן מתערבת בענייניהן הפנימיים של מדינות המזרח התיכון ופוגעת בביטחון האזור, כך מאשימים שרי החוץ של הליגה הערבית בכינוס שמתקיים היום (ראשון) בקהיר בעקבות העימות בין ערב הסעודית לטהרן, שהחל לאחר ההוצאה להורג של איש הדת השיעי נימר א-נימר, המתנגד לבית המלוכה הסעודי, דבר שגרם לזעם בקרב השיעים במזרח התיכון כולו.



בתוך כך, סעודיה אמרה כי ניתוק היחסים הדיפלומטיים והכלכליים עם איראן הוא רק הצעד הראשון, וכי היא שוקלת צעדים נוספים אם איראן תדבוק במדיניותה הנוכחית, כך דווח היום (ראשון) בסוכנות הידיעות "רויטרס".



הסלמה מסוכנת


בתגובה להוצאה להורג, הסתערו מפגינים איראניים על השגרירות הסעודית בטהרן, שמה שהוביל את ריאד לנתק את היחסים בין שתי המדינות, ובעקבותיה, גם בחריין, איחוד האמירויות וסודאן. טהרן, מצדה, ניתקה את היחסים הכלכליים בין שתי המדינות ואסרה על עלייה לרגל למכה.



מפגינים שיעים מול שגרירות סעודיה בטהראן מוחים על הוצאתו להורג של אל-נימאר, 3.1.16. צילום: רויטרס
מפגינים שיעים מול שגרירות סעודיה בטהראן מוחים על הוצאתו להורג של אל-נימאר, 3.1.16. צילום: רויטרס



בפתח הכינוס, אמר שר החוץ של איחוד האמירויות, שיח' עבדוללה בן זיד א-נחיאן, כי הפגישה נערכת על רקע "הסלמה מסוכנת באזור". שר החוץ הוסיף כי "אנחנו מגנים בתוקף את ההתקפות על משלחות דיפלומטיות על ידי איראן ודוחים את המדיניות האיראנית של התערבות בעינייניה של הממלכה הסעודית או של כל מדינה אחרת". לדבריו, איראן לא מהססת לנצל את הקיצוניות הדתית על מנת להשיג שליטה באזור.



שר החוץ של ערב הסעודית, עאדל אל ג'ובייר, אמר כי ההתקפות מבטאות בבירור את המדיניות של הממשל האיראני, בייחוד באזור הערבי".