שינתה כיוון: קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, החליטה להדק את חוקי המקלט לפליטים בתגובה לזעם הציבורי על התקיפות המיניות שאירעו ערב השנה החדשה והמנהיגה הגרמנית אף אמרה היום (שלישי) כי משבר הפליטים מסכן את אירופה. בנות בריתה האיחוד הנוצרי-דמוקרטי והקואליציה הדמוקרטית-חברתית, הסכימו על חקיקה חדשה לגבי הפליטים שתקל על גירושם של פליטים המבצעים פשעים, כולל תקיפה מינית והתקפות על שוטרים, המגבירות את האיום על מדיניות "הדלת הפתוחה" של הקנצלרית.



"העדיפות כעת היא להעביר חוקים אלה במהירות האפשרית כך שבית המשפט יוכל ליישם אותם", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים בברלין, "אנחנו מסתכלים על איך להעביר את התהליך הפרלמנטרי מהר ככל האפשר". מרקל מתכננת להיפגש עם המחוקקים כדי לקדם את צעדים אלה, לאחר שמספר התלונות הפליליות הקשורות לתקיפות המיניות שביצעו למעלה מ-1,000 גברים, שהתאספו מול התחנה המרכזית של קלן בערב השנה החדשה, זינק ליותר מ-500. כ-45 אחוזים מהתלונות קשורות לתקיפה מינית נגד נשים, כך מסרה משטרת קלן. עד כה, 22 מתוך 32 חשודים במעשה זוהו על ידי הרשויות והם מבקשי מקלט, נמסר ממשרד הפנים.



מרקל מתוסכלת


"אנו פגיעים, כי אין לנו עדיין שליטה על הניהול של הפליטים", אמרה מרקל בנאום בעיר המערבית מיינץ. מרקל הביעה תסכול מכך שההתקדמות בהבטחת הגבולות החיצוניים של האיחוד האירופי היא "איטית מדי" והיא נשבעה לקיים גבולות פתוחים בין המדינות החברות באמנת שנגן - הסכם שנחתם בין מדינות באירופה על הנהגת מדיניות הגירה וביקורת גבולות מתואמת, כי זה מועיל לכלכלה של גרמניה.



מרקל מתמודדת עם מה שהיא כינתה כ"אתגר הכי מורכב" בעשר שנותיה בשלטון, בעקבות האירועים בערב השנה האזרחית שהובילו לוויכוח סוער על ההגירה. עוד היא אמרה השבוע כי "אחרי מה שקרה באותו הלילה בקלן, שבו נשים צעירות עברו חוויות נוראות, אנחנו בממשלה חושבים על מה אפשר לשנות" והוסיפה כי "אנחנו נגיע למסקנות מהר מאוד".



שר הפנים, תומס דה מייזר, אמר שהוא ושר המשפטים, הייקו מאאס, הסכימו על ההצעה להקל על גירוש פליטים שביצעו פשע. הוא הוסיף כי "זוהי תגובה קשה של המדינה אבל נכונה". מוקדם יותר מאאס התייחס גם הוא לאירועי התקיפה בקלן ואמר שאף אחד לא יכול לשים את עצמו מעל החוק. בתוך כך, הרוחות סוערות בעיר עקב כך ואלפי מפגינים מהימין הקיצוני מחו אתמול והאשימו את הפליטים בתקיפות בקלן. בהפגנות השתתפו כ-2,000 אנשים, חלקם תומכי תנועת פגידה - פטריוטים גרמנים נגד ההתאסלמות של המערב. הם צעדו ברחובות העיר ופרקו זעמם על מדיניות "הדלת הפתוחה" של קנצלר, שהביאה לכך שלמעלה מ-1.1 מיליון בני אדם ביקשו מקלט בגרמניה במהלך שנת 2015. המחאה הפכה לאלימה והמשטרה ביצעה 211 מעצרים לאחר שבניינים הושחתו ונשרפו כלי רכב.