לראשונה מאז 2011, אחרי תקרית המרמרה שגרמה למשבר ביחסים בין שתי המדינות, ישראל אינה האיום הכי גדול על טורקיה, כך עולה מסקר שערכה אוניברסיטת איסטנבול ופורסם היום (חמישי) ב'הורייט דיילי ניוז'. על פי הסקר, רוסיה היא שמהווה את האיום הכי גדול על טורקיה, זאת על רקע העימות בין שתי המדינות בעקבות הפלת המטוס הרוסי שחדר למרחב האווירי הטורקי, והסנקציות שהטילה מוסקבה על אנקרה.



"למרות שישראל היתה בראש רשימת המדינות ש"נחשבות למאיימות ביותר על טורקיה" מאז 2011, השנה רוסיה החליפה אותה", נמסר מהאוניברסיטה. בנוסף, אחוז החושבים שארצות הברית, סוריה וישראל מהוות איום על טורקיה ירד ב-2015.



בתקופה האחרונה התבטא הנשיא הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן בזכות חימום היחסים עם ישראל ואף אמר כי "נרמול היחסים עם ישראל אפשרי אם הצדדים יגיעו להסכם על פיצוי משפחות ההרוגים בתקרית המרמרה ואם ישראל תסיר את המצור על רצועת עזה".



עוד עולה מהסקר, כי בעיני הטורקים, הטרור הוא הבעיה הכי גדולה של טורקיה - 39.3% חושבים כך, זינוק גדול מהשנה שעברה, אז רק 13.9% חשבו כך. במקום השני נמצאת האבטלה, עם 16.3%.

עם זאת, רוב הטורקים חושבים שהמאבק בטרור, בייחוד נגד המחתרת הכורדית, ה-PKK, לא מצליח. "בשנה שעברה 39.2% מהמשיבים אמרו שפעולות צבאיות הן השיטה הכי טובה להתמודד עם הטרור. השנה האחוז הזה נפל ל-31.6%, בעוד 30.9% חושבים שהדרך הפוליטית היא הכי טובה - כמו בשנה שעברה", נמסר.



הפיגוע באיסטנבול בו נהרגו עשרה בני אדם. צילום: רויטרס
הפיגוע באיסטנבול בו נהרגו עשרה בני אדם. צילום: רויטרס



למעלה ממחצית מהטורקים גם חוששים מפיצול המדינה: 54.2% אמרו שיש סכנה להתפרקות המדינה, לעומת 46.2 בשנה שעברה. כשבוחנים את הנתון הזה במובנים של שייכות מפלגתית, אזור מגורים, אתניות, עולה שהוא נכון לכל רוחב הציבור הטורקי.



גם התפיסה של דאעש כארגון טרור פחתה השנה - 86.4% חשבו כך לעומת 93.2% ב-2014. ירידה גם באחוז החושבים שארגון המדינה האסלאמית מהווה איום לטורקיה - 78% לעומת 82.3%.



הצבא הטורקי שוב הגיע למקום הראשון ברשימת הגופים הכי אמינים במדינה. המשטרה נמצאת במקום השני והאוניברסיטאות בשלישי. הפרלמנט, התקשורת והמפלגות הפוליטיות נחשבות הכי פחות אמינות.



את הנתון הבא, הנשיא ארדואן לא יאהב. יותר משני שלישים מהנשאלים - 68.9% - חושבים שטורקיה זקוקה לשיטת ממשל פרלמנטרית ולא נשיאותית, כמו שארדואן מבקש להנחיל. 27.15 מהנשאלים אמרו שהם חוששים שמשטר נשיאותי יוביל לשלטון של איש אחד.