האנה סינגר, מצרייה אשר עובדת בסוכנות יוניצ"ף, קרן החירום לילדים של האו"ם כבר מעל לעשרים שנים, הגיעה למאדיה במסגרת סיוע החירום שהגיע לעיר הנצורה, לאחר שבועות שנאסר עליהם להגיע. סינגר סיפרה ל"אינדיפנדנט" הבריטי שהסיוע הגיע מאוחר מדי בשביל רבים בעיר: "ממש עכשיו ראיתי בחור צעיר מת מולי, הוא איבד את חייו ממש עכשיו, הוא היה לא יותר משלד. זה היה מראה נורא".



הצעיר, ששמו היה עלי, אושפז בבית החולים המאולתר שהקימו הסוכנויות הבינלאומיות בעיר. הוא סבל מתת תזונה והצוות לא יכל להושיעו. סינגר נשמעה מתוסכלת כשאמרה: "מה שראיתי היום, גרם לי להזדעזע בשם האנושות. אלו תמונות נוראיות, האנשים היו רזים כל כך, חלשים כל כך והילדים נראו מנותקים ואפטיים". 



תינוק מורעב בעיר הנצורה מדאיה, צילום: רויטרס.
תינוק מורעב בעיר הנצורה מדאיה, צילום: רויטרס.

 

מאדיה, עיר בת 40 אלף תושבים, אשר נמצאת בהרים שבין דמשק וגבול הלבנון, היתה תחת מצור זה שישה חודשים על ידי כוחות המשטר של בשאר אל-אסד וחיזבאללה. בעת המצור, האוכלוסייה הרבה בעיר הדרדרה עד לאכילת כלבים, חתולים ועשב. סינגר הדגישה את חשיבות הפסקת המצור על מאדיה וערים נוספות בהן כ-400 אלף  אזרחים בכל רחבי סוריה, והעבירה מסר לכל הצדדים הלוחמים: "הפסיקו את המצור הנורא, הקשיבו לחוק הבין לאומי ואפשרו לכוחות סיוע להגיע לאזורים אלו". 

כזכור, המצב במדאיה הדרדר בצורה קיצונית לאחר שישה חודשים של טקטיקת הרעבה מצד כוחות משטר אסד. תמונות קשות של פעוטות מורעבים ואנשים אוכלים עלי אקליפטוס וקליפות עצים נראו בכלי התקשורת בעולם. לחץ רוסי קשה שהופעל על משטרו של אסד להפסיק את הרעבת העיירה הוא שהביא לבסוף להסכם שנחתם בין כוחות המשטר למורדים. לפי ההסכם אספקה תגיע לעיירה בתמורה לשליחת סיוע הומניטרי למעוזים נצורים של משטר אסד.

כארבעה מיליון וחצי אנשים בסוריה חיים באזורים ללא גישה לסיוע מציל חיים, כולל כ-400 אלף אנשים ב-15 מקומות נצורים. מדאיה נמצאת במצור מתחילת חודש יולי על ידי השלטונות ובני בריתם. המצב מחריף גם בערים פואדה וקפריה, אשר שם מוערך כי כ-30 אלף איש לכודים בהן תחת עוצר. במקביל, המגשר בסכסוך בסוריה מטעם האו"ם, סטפן דה מיסטורה, הגיע לדמשק וניסה ליצור בסיס לשיחות השלום שנקבעו להמשך החודש. מנהיגי האופוזיציה התנו את השיחות בסיום המצור על ערי סוריה.