ארצות הברית הודיעה היום (ראשון) כי תטיל סנקציות על 11 חברות ויחידים שמספקים עזרים וטכנולוגיות עבור תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן, כך הודיע משרד האוצר האמריקאי. הסנקציות החדשות עוכבו על ידי ממשל אובמה במשך יותר משבועיים, במקביל לשיחות המתוחות סביב שחרורם של חמשת האסירים אמריקאים, ושבעת העצורים האיראנים.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כינס הערב מסיבת עיתונאים בנוגע להתפתחויות האחרונות עם איראן. לדבריו, "העצורים ששחררנו סבלו משנים של מעצר, ראיתי את הכעס שלהם. ג'ון קרי ניסה בכל האמצעים לדחוף את איראן לשחרר אותם. אחרי שהעסקה הושלמה, השיחות האיצו, ואתמול משפחות העצורים קיבלו את החדשות. הם באים הביתה. הכתב של 'וושינגטון פוסט' הוחזק במשך שנה וחצי, הוא מגלם את הרוח שנותנת חיים לחופש העיתונות. הוא חבר לאמו. אזרח אמריקאי נוסף הוחזק ארבע שנים, ולחם למען חופש הדת. הוא חוזר עתה לאיידהו. נחת לשעבר הוחזק ארבע וחצי שנים חוזר היום לביתו במישיגן. שני אמריקאים נוספים שהוחזקו באופן לא צודק, הוחזרו".


ציוויליזציה גדולה


אובמה הסביר מדוע החליט ממשלו לשחרר שבעה אזרחים איראנים אמריקאים: "מוענקת להם חנינה, הם לא מואשמים בטרור, הם אזרחים ושחרורם הוא מחווה חד פעמית לאיראן בגלל ההזדמנות של הרגע הזה". אובמה סיפר כי הסדר נוסף שהגיעו אליו עם איראן בסוף השבוע האחרון הוא מחלוקת כלכלית רבת שנים שמתנהלת בערכאות משפטיות מאז 1981. לדבריו, "לאיראן היתה תביעה נגד ממשלת ארצות הברית, ואיראן תקבל את הכספים שלה, אבל הרבה פחות ממה שדרשה. אלה מיליארדי דולרים, ולא היה כל רווח לארצות הברית לשמור עליהם".

אובמה הוסיף כי הוא מכיר בהבדלים הניכרים בין איראן לארצות הברית, וכי הוא מתנגד לאיומיה על ישראל ועל בעלי בריתה של ארצות הברית במפרץ הפרסי. הוא הוסיף כי הממשל האמריקני יטיל סנקציות על התוכנית הבליסטית של איראן. לאחר מכן פנה אובמה לדבר ישירות לעם האיראני: "אתם ציוויליזציה גדולה, יש לכם הרבה מה לתרום לעולם, במסחר, במדע ובאמנות. הרבה זמן איומיה של הממשלה שלכם גרמו לכם להתבודד מהעולם. לאחר עסקת הגרעין, איראנים צעירים, יש לכם הזדמנות לבנות קשרים חדשים עם העולם".

ברק אובמה. צילום: רויטרס
ברק אובמה. צילום: רויטרס


בתוך כך, נודע היום כי ארצות הברית ואיראן הגיעו להסדר הממתין להן שנים רבות בערכאות משפטיות בהאג, הקובע כי טהרן תקבל גישה ל-400 מיליון דולרים, כספים שהיו קפואים מאז 1981, וכן ל-1.3 מיליארד דולר בריבית, כך הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית. כספים אלה היו חלק מקרן נאמנות שאיראן השתמשה בה על מנת לרכוש ציוד צבאי מארצות הברית, שהיתה מוקפאת במשך שנים רבות עקב סכסוך משפטי שהתנהל בין איראן לממשל האמריקני מאז המהפכה האיראנית. ההסדר הגיע לאחר שאיראן שחררה את חמשת העצורים האמריקאים בעסקת חילופי אסירים, לאחר שחלקה בעסקת הגרעין אושר על ידי סבב"א.

 
החלטה זו מגיעה לאחר שממשל הנשיא אובמה הגן היום על העסקאות עם איראן שהגיעו אתמול (שבת) להבשלה סופית, ובהן עסקת חילופי האסירים הבלתי צפויה והסרת הסנקציות מעל הרפובליקה האסלאמית, שלה ציפו זמן רב אזרחיה. ההגנה על מדיניותה של ארצות הברית ביחס לאיראן התרחשה במקביל לדברי ביקורת שנשמעו מצד בכירי המפלגה הרפובליקאית האמריקאית, ובמיוחד מהמועמד לנשיאות דונלד טראמפ, כלפי ההתפתחויות האחרונות במערכת היחסים של האומות שהיו פעם אויבות מרות.
 

"כולם שמחים חוץ מהציונים"

בווינה, בעת פגישה עם שר החוץ האיראני, מזכיר המדינה ג'ון קרי אמר לכתבים כי השיחות בדבר שחרורם של האזרחים האמריקאים "האיצו לנוכח מערכת היחסים שהתפתחה בערוצים דיפלומטים בעקבות שיחות הגרעין". בכיר אחר הכחיש כי שיחות הגרעין היו קשורות לשחרורם, גם אם התפתחו במקביל.

ג'ון קרי מודיע על הסרת הסנקציות מעל איראן בווינה, 17.1.16
ג'ון קרי מודיע על הסרת הסנקציות מעל איראן בווינה, 17.1.16


בתוך כך, נשיא איראן, חסן רוחאני, נשא היום נאום בפרלמנט, ובו הביע תחושת ניצחון עקב הסרת הסנקציות מעל ארצו, וכן שיבח את פתיחותה של איראן לעולם: "החל מהיום, הכסף שמגיע לאומה האיראנית, המתין שם בבנקים הזרים והוחזק בצורה בלתי הגונה, הולך להיות משוחרר לאומתנו, על מנת שנוכל לשוב לפעילות כלכלית וליחסי מסחר עם אומות אחרות. היום הוא יום של ניצחון לאומה האיראנית, הוכחנו כי היחסים עם אומות אחרות הם הדרך הנכונה, כי אנחנו יכולים לתקשר עם העולם למען האינטרסים שלנו. כמו כן, הוכח כי הספק שהוטל בתוכנית הגרעין שגוי. החל מהיום, האומה שלנו מכירה בכוח הגדול שנקרא דיפלומטיה, אחרים לא האמינו שהפוליטיקאים והדיפלומטים שלנו יכולים לתקשר עם הדיפלומטים של האומות החזקות בעולם".

עוד הוסיף רוחאני: "כולם שמחים מעסקת הגרעין חוץ מציונים, אלה המחפשים לסכסך בתוך העולם המוסלמי וקבוצת קיצונים בארצות הברית".

איראן שיחררה אתמול חמישה אזרחים אמריקאים כחלק מעסקת חילופי אסירים עם ארצות הברית; זו עסקה שנענתה מן הצד האמריקני בחנינה שהוענקה לשבעה איראנים המצפים למשפט או לכליאה בגין הפרת הסנקציות שארצות הברית הטילה על הרפובליקה האסלאמית. השחרור, ובין השאר של כתב ה"וושינגטון פוסט" ג'ייסון רזיאן, תאם את מועד הסרת הסנקציות מעל איראן בעקבות אישורה של סבב"א לכך שמילאה אחר כל מחויבויותיה בהסכם הגרעין עם המערב. איראן שחררה את האזרח האמריקאי-איראני ג'ייסון רזייאן, עיתונאי הוושינגטון פוסט, ואשתו ייגנה סאלחי, כחלק מחילופי אסירים עם ארצות הברית, כך דווח בסוכנות הידיעות תסנים.
 
"אני לא חושב שאנחנו מודים לאיראן בשחרור האזרחים האמריקאים הללו", אמר בכיר ממשל אובמה לכתבים אתמול. "הם נכלאו באיראן באופן בלתי צודק. העובדה היא שהיתה לנו הזדמנות להבטיח את שחרורם". מוקדם יותר, חברי המפלגה הרפובליקאית צהלו נוכח שחרורם של האזרחים האמריקאים אך ביקרו, כאמור, את ממשל אובמה גם על הסכם הגרעין ועל חילופי האסירים עם איראן.