יועצים שונים להילרי קלינטון, כולל הנשיא לשעבר ובן זוגה ביל קלינטון, מאמינים כי הקמפיין של המועמדת לדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית ביצע חישובים לא נכונים באשר ליריבה הסוציאל דמוקרט, יליד ורמונט, ברני סנדרס. לדבריהם, היא התקיפה מוקדם מדי את יריבה, ונכשלה לפרק מנשקו את המסר הארכי-ליברלי שלו לפני שהפך לתנועה פוליטית עממית, שעתה ממצבת אותו במקום שממנו יוכל להביס אותה בבחירות באיווה ובניו המפשייר, כך כתב היום ב"ניו יורק טיימס" פטריק הילי.
לפי גורמים שונים במפלגה הדמוקרטית, המקורבים לקלינטון ומעורבים עמוקות בקמפיין שלה, קלינטון ובעלה לא מוטרדים כלל מהאפשרות שסנדרס יניע גל רחב של מצביעי "פעם-ראשונה" וליברלים שיביסו אותה באיווה, בשונה מהצלחתו של הנשיא המכהן ברק אובמה ב-2008, שהציבה את קלינטון במקום השלישי. גורמים אלה מטילים ספק בחוזק הקמפיין ובכושר איסוף המידע וניתוח הנתונים שלו, בהתחשב בעובדה שב-2008 הצפי של הקמפיין שלה היה כה לא מדויק, מדגיש הילי במאמרו.

הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
הילרי קלינטון. צילום: רויטרס

קובלנות מלאות רגש ומעוררות השראה


בעוד יריביה הדמוקרטים של קלינטון מתכוננים למה שככל הנראה יהיה סנסציה טלוויזיונית ביום ראשון הקרוב בעימותים לקראת הבחירות במפלגה, הקלינטונים מוטרדים במיוחד מכך ש"המסר הרציונלי" של הילרי, במילותיהם, לא כשיר לקרב את האלקטורט הראשוני וחסר המנוחה של המפלגה הדמוקרטית, כך מנתח הילי. בעלי ברית ויועצים שונים לקליטונים אומרים כי סנדרס מנהל קשר ישיר יותר עם מצביעיו וזאת הודות לקובלנותיו מלאות הרגש ומעוררות ההשראה, כגון זו שהמערכת הכלכלית והפוליטית האמריקאית עובדת רק עבור בעלי ההון ושדרת השררה. בניגוד לסנדרס, קלינטון שטחה אמנם אג'נדה פוליטית אמביציוזית, אך בימים האחרונים היא מצביעה באופן חזק מדי על כך שהיא צריכה להיבחר ומדגישה באור שלילי את המחיר שהעם האמריקאי עלול לשלם עבור רעיונותיו של סנדרס.

רוב תומכיה ויועציה של קלינטון שוחחו עם הילי באנונימיות על פגיעותה של קלינטון ועל המירוץ שלה ממבט על. מאמרו של הילי מבוסס על ראיונות עם 11 גורמים בכירים, יועצי קמפיין, חברים ותורמים, ששוחחו עם הקלינטונים בזמנים שונים על אודות המירוץ. "הילרי היא פרגמטית פרוגרסיבית", אמר פטר שמולין, מושל ורמונט, שהשתתף בקמפיין של קלינטון בשבוע שעבר באיווה, ולא תמך בסנטור מביתו הפוליטי סנדרס. "היא מצרפת אנשים ביחד בשקט ומבצעת דברים עד הסוף. גם אם זה לא מה שנשמע כרגע, אני מאמין שזה מה שהבוחרים רוצים לבסוף", לדבריו.


עליונות שנעלמה כליל

אלא שבעיותיה של קלינטון רחבות יותר מרק המסר לבוחרים, טוען הילי. סקרי דעת קהל מראים כי דמוקרטים ומצביעים אחרים ממשיכים להטיל בספק את הגינותה ואמיתות אמירותיה, וכנותה והאכפתיות שלה לבעיותיהם. סקרי דעת קהל מהימים האחרונים מראים כי העליונות של קלינטון על סנדרס באיוווה נעלמה כליל, וכי הוא אף עולה עליה בסקרים בניו המפשייר. קלינטון וצוותה אמרו מאז ומתמיד כי המירוץ יחריף וייעשה צמוד, כאשר מנהל הקמפיין שלה, רובי מוק, אמר לעמיתים באביב שעבר שסנדרס יהיה תחרות קשה. עם זאת, הם לא היו מוכנים לכך שסנדרס יהיה כה פופולרי בקרב צעירים ועצמאיים, בעיקר נשים, שקלינטון רואה בהם חלק בכיר באלקטורט שלה. בהתחשב ביתרונות הרבים של קלינטון, כמו תורמים עשירים ותמיכה רחבה מהאליטות הכלכליות של המפלגה, קלינטון מופתעת מכך שאופן גיוס הכספים של סנדרס מצליח להתחרות בשלה, וכי ניסיונה, יחד עם יכולתה לעשות היסטוריה ולהיהפך לנשיאה הראשונה של ארצות הברית, לא גרפה עוד מצביעים.
"זה מעולם כנראה לא היה אמור להיות קו ישר בעלייה - קיווינו שזה יהיה אבל פחדנו שלא", אמר ג'יימס קרוויל, האסטרטג הדמוקרטי של הקמפיין של ביל קלינטון ב-1992 וחבר משכבר הימים של בני הזוג. "היא הופיעה באופן חזק, אבל זה היה מירוץ קשה". יועצים שונים לקלינטון מביעים חרטה מפני שהם לא דחפו אותה ליותר עימותים, שם קלינטון מצטיינת במיוחד, על מנת לבודד יותר טוב את הביקורת עליו בעקבות הצבעותיו של סנדרס בסנאט, התומכות בתעשיית הנשק. כמו כן, לטענתם, קלינטון היתה יכולה להדגיש יותר את המחירים הגבוהים והגדלות המסים הנדרשים מהציבור האמריקני כדי לממש את האג'נדה הממשלית החדשה של סנדרס. במקום זאת, קלינטון שיחקה משחק הוגן יותר כשהיא השתתפה בפחות עימותים, שנקבעו לזמנים שבהם אחוזי הצפייה בהם היו נמוכים.
כמה בכירים במפלגה הדמוקרטית הסכימו לבסוף כי הקמפיין של קלינטון לא העריך מספיק את הקמפיין של סנדרס מההתחלה. לטענתם, קלינטון ויועציה היו צריכים להתחרות נגדו ביותר אגרסיביות, בעימותים ובקמפיין, כך כותב הילי.