כשהוא יושב בכניסה המרופטת לביתו בעיר מסראטה בלוב, חאג'י מוחמד לא יכול לשאת את הצפייה בסרט שמראה הוצאה להורג של המדינה האסלאמית בטלפון הנייד שלו. הסרט צולם בשבוע שעבר, אך התמונות המחרידות שנראות בו יכולות היו להופיע גם לפני 500 שנה. כורעים ברך לפני מוציא להורג הלובש מסכה, נראים שני גברים באימוניות כתומות, במה שנראה כמו סצנה שגוברת על הברבריות הימי בייניימית של המדינה האסלאמית בעיראק ובלבנט. שני האסירים באימוניות כתומות מואשמים בכישוף, וממש כמו במשפטים עתיקים בגין כישוף, הצדק בהם חמקמק וברוטלי. כאשר המוציאים להורג מבצעים את ההמתה, קהל גברים צועקים ברקע "אללה הוא אכבר", ומנסים להתבונן יותר מקרוב. 
מוחמד פחות מרוגש מתומכי דאעש הללו, בלשון המעטה. "אני מכיר את האדם הזה", אמר בראיון ל"טלגרף" הבריטי שפורסם היום (שלישי), כשהוא מצביע לעבר האדם הזקן יותר מבין השניים, שלו הוא קורא סעיד ג'אבר. "הוא לא מכשף, הוא מטפל אלטרנטיבי שעוסק בהומאופתיה ובדיקור. הוא הואשם שלא בצדק", לדבריו. הסרטון לא צולם תחת שלטון המדינה האסלאמית בראקה או במוסול, אלא ב"חליפות" החדשה של הארגון המיליטנטי הדתי בלוב, שם דאעש בעל השליטה על בירתו לשעבר של קדאפי מזה כמה חודשים, העיר סירת, השוכנת רק 350 ק"מ דרומית לאיטליה, בין בנגאזי לטריפולי.
 

קו השמים הושטח

 
קו השמים הגרנדיוזי של סירת הושטח לגמרי במהפכה של 2011, כאשר קבוצות מורדים מהעיר השכנה מיסראטה, שבה מתגורר מוחמד, נשבעו ללמד את מבצרו של הדיקטטור קדאפי לקח. אלא שעתה היוצרות התהפכו, כאשר שאריות תומכיו של קדאפי בעיר מצטרפים למדינה האסלאמית כנקמה נגד המורדים. מוחמד, מזקני העיר סירת, נאלץ לברוח מהעיר לפני שישה חודשים, יחד עם עוד 5,000 תושבי סירת. הוא חי היום בעיר השכנה מיסראטה, כאמור. לדבריו, גורלו של חברו ג'אבר המטפל הסיני מראה כי כל גורל אחר טוב יותר מאשר הישארות בסירת.


בסירת שולט כיום המדינה האסלאמית על 3,000 חייליו, מיליציה שנוצרה על ידי כמה תריסרי לוחמים רק לפני כמה שנים. פרקטיקות השליטה של הארגון, כידוע, כוללות כריתות ראשים וצליבות. לחברי המפלגה של קדאפי לשעבר, בעת', שעתה תומכים במדינה האסלאמית, לא משנה הרבה שלבריונות מהזן החילוני שלהם יש מעט מאוד במשותף עם הוורסיה הדתית המיליטנטית של דאעש. ביטוי חוזר ונשנה היום בסירת הוא "עדיף לחיות בגיהנום של דאעש מאשר בגן העדן של מיסראטה", כך סיפר ל"טלגרף" הבריטי ג'מל אל מיסטרי, בן 30, מורד משטר ממיסראטה.


הגיהנום של סירת

למעשה, הפחד כה גדול מה"גיהנום" של סירת שהוא מאכל את כל ארץ לוב, עד כדי כך שאנגליה הציעה לשלוח אלף חיילים נוסף על 5,000 האיטלקים שנמצאים שם, וזאת על מנת לסייע לכוחות הביטחון של לוב להביס את ארגון המדינה האסלאמית. בזמן שמעטים יטילו ספק בכוח הזרוע ובחכמת הלחימה של המורדים הלובים לשעבר, אין כרגע בנמצא ממש כוחות ממשל בסירת שיכולים לקבל הדרכה מכוחות המערב. לאחר הסכם שלום שנחתם בחודש שעבר בגיבוי האו"ם, שני הפלגים, המורדים והממשל, מנסים ליצור ביניהם אחדות. אך דיפלומטים שונים חוששים שהאיום של המדינה האסלאמית אינו מספיק בשביל לאחדם יחדיו, ורמז לכך הוא שכאשר ראש הממשלה הנבחר של לוב, הנתמך על ידי האו"ם, פאיז סראז', ביקר באתר שבו הפציץ דאעש משאיות לפני כשבועיים, כמה מקומיים שרקו לו שם שריקות בוז.