מבקשי מקלט נאלצים לחיות בבתים עם דלתות אדומות תודות למדיניות שמושווית לגרמניה הנאצית, יצאו היום (רביעי) בקריאה נרגשת בבקשה להחליף את הצבע. מאות פליטים חיים בבתים המזוהים בקלות בגלל צעד שמושווה לטלאי הצהוב שהכריחו יהודים לענוד. הדלתות הצבעוניות הואשמו כגורם להתקפות על מהגרים מצד גזענים מקומיים.



מבקש המקלט מוחמד באגר ביזאווי, 58, אמר כי ביתו, ששייך לפירמת הנדל"ן ג'ומסט, סומן על ידי נערים מקומיים שזורקים עליו ביצים ובקבוקים, וזונות שדופקות על החלונות באמצע הלילה. "כולם יודעים שצבע אדום זה ג'ומסט", הוא אמר. "תשנו את הצבע - הכל חוץ מאדום". ביזאווי, שברח מאיראן לפני שלוש שנים, אמר כי שכנים שדלתם לא אדומה לא סופגים הצקות.



חבר פרלמנט לשעבר שמתגורר באזור, איאן סוויילס, השווה את הצבע לטלאי הצהוב שאילצו יהודים לענוד בגרמניה הנאצית. הוא אמר כי הדלתות "מסמנות הפרדה", שמזכירה את "גרמניה בשנמות ה-30". בפברואר 2014 הוא התעמת בנושא עם בכיר בחברת G4S (שג'ומסט הם קבלני משנה שלה) בנושא במהלך שימוע פרלמנטרי אך המדיניות לא השתנתה. לאחר ההתרחשויות האחרונות, אמר "חשבתי שזה מטורף. הנחתי שהנהלת החברה תגיב כמוני ותעשה משהו בנושא. לגלות כמעט שנתיים אחרי כן שלא נעשה דבר זה מחריד".



פליטים הגרים ביותר מ-12 כתובות במידלסברו אמרו כי הדלתות האדומות מהוות מטרה קלה לגזענים ותיארו תקריות שונות הכוללות מריחת צואה על הדלת, זריקת ביצים ואבנים וגם חריטה של סמל החזית הלאומית על אחת הדלתות. "שמו אותנו מאחורי דלתות אדומות. כשאנשים רואים אותן, כולם יודעים שהמשמעות היא מבקשי מקלט. זה בעצם לומר שאנחנו לא אותו דבר כמוכם", אמר אחד הדיירים לטיימס. מהגר אפגני סיפר שכאשר הוא צבע את הדלת בלבן, עובדי ג'ומסט אמרו כי "זה נגד מדיניות החברה" וצבעו אותה שוב באדום.



"האנשים הכי נחמדים שפגשתי"


מנטרי רנסינג, פליט מסרי לנקה, אמר כי הוא ומשפחתו ספגו הערות גזעניות ואפילו פרצו לביתם. הוא בן 39 והגיע לבריטניה עם אשתו וילדיו הקטנים. "אני אוהב את המקום, אשתי ואני מתנדבים בקבוצה המתודיסטית המקומית, אנחנו מרגישים חלק מהקהילה אבל לא מרגישים מוגנים, והסיבה לכך היא הדלת. אנשים דופקים על הדלת ואמרים שאנחנו לא שייכים לפה שלוש או ארבע פעמים בחודש. זה מחריד וחסר כבוד".



שני מהגרים איראנים, בוואב אלי והאטאם ג'וואמבי, מרגישים תחושות דומות: "זה יגרום לנו להרגיש הרבה יותר בטוחים אם שנו את צבע הדלת, כי היא תבלוט הרבה פחות". עוד הוסיף כי "אנחנו חיים בביתנו בפחד מהתקפה, אבל זה פי 200 יותר טוב מלחיות באיראן".



גם התושבים המקומיים מתנגדים לסיטואציה. ג'ואן ווילסון, אחת המקומיות, אמרה כי "זה פשוט מגעיל לסמן אותם בעזרת הדלתות. אני גרה ברחוב שבו יש הרבה מבקשי מקלט שבאים והולכים ואני יכול לומר שהם האנשים הכי נחמדים שפגשתי".



ג'יימס ברקונשייר, שר ההגירה, אמר כי הוא מוטרד עמוקות מהממצאים והודיע כי תתקיים ביקורת על המגורים שלהם. "אני מצפה לסטנדרטים גבוהים מקבלני הבנייה. אם נמצא הוכחות לאפליה כלפי מבקשי מקלט לא נסבול אותה".



בכיר בחברת G4S אמר כי כ-20% מנכסי ג'ומסט משמשים כמגורים עבור מבקשי מקלט, ומקור אחר מהחברה אמר כי לנכסים אלו יש כל מיני צבעים לדלתות. עם זאת, מתוך 168 בתים ששייכים לג'ומסט באזורים העניים ביותר במחוז מידלסברו, 155 היו עם דלת אדומה.