בסימן נוסף לשינוי הטקטוני שעובר המזרח התיכון, גורמים בחרטום, בירת סודן, דיברו בגלוי על כינון יחסים עם ישראל, בפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה המוסלמית.

סוכנות ידיעות במדינה דיווחה כי ועידה של הגוף האמון על יחסי החוץ והדיאלוג הלאומי במדינה, דן באפשרות ביום שני האחרון. על פי הדיווח, רוב המומחים בוועידה המליץ על כינון "יחסים נורמלים ומותנים" עם ישראל. 
יוזם הוועידה המיוחדת, הנשיא עומאר אל באשיר, שיתף בה מספר גדול של נציגי האופוזיציה, והיא חלק מניסיון ליצור הידברות במדינה על מנת לקבוע את עתידה, לאחר מספר מרידות בחלקים שונים של המדינה והתקררות היחסים של הסודנים עם טהרן, בעקבות המשבר בין סעודיה לאיראן.

רק לפני שלוש שנים, באשיר נשבע כי ארצו לעולם לא תכונן יחסים דיפלומטים עם ישראל, זאת לאחר הפצצה על מפעל נשק סמוך לחרטום, שעל פי מקורות זרים, בוצעה על ידי חיל האוויר הישראלי. באותו זמן נמצאה סודן באופן ברור במחנה האיראני וסייעה למדינה השיעית לחמש את חמאס ברצועת עזה בנשק שיוצר בסודן או יובא מאיראן. 
מאז היחסים בין המדינות נעכרו, בעיקר משום שסודן הסונית מתנגדת למדיניות של איראן השיעית בסוריה ובתימן. איראן השקיעה מיליארדי דולרים בכלכלתה המקרטעת של סודן ואובדן הברית עם חרטום הוא מכה עבור טהרן.
בתגובה לשאלות של כלי התקשורת במדינה, השיב שר החוץ הסודני איבראהים גנדור: "אין לנו שום התנגדות לבדוק הצעות כאלו ואחרות". אך שעות ספורות לאחר מכן אמר עוזרו כי דבריו של השר הוצאו מהקשרם ועמדתה של סודן כלפי הסוגיה הפלסטינית ידועה היטב.