הפורום הכלכלי העולמי התכנס אתמול בדאבוס המושלגת למפגשו השנתי, העומד הפעם בסימן משברים המאיימים על הכלכלה העולמית, ובראשם איום הטרור ובעיית המהגרים באירופה. לאיומים מצטרפת גם המלחמה נגד דאע”ש במזרח התיכון.
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אתמול לדאבוס. נתניהו יקיים היום שורה של פגישות מדיניות, אך לפי לשכת ראש הממשלה לא נקבעה פגישה עם ראש ממשלת טורקיה, אהמט דאבוטאולו. זאת אף על פי שמקורות טורקיים פרסמו על כך ידיעות.
 
כזכור, הביטוי הראשון להידרדרות היחסים בין טורקיה לישראל היה גם הוא בדאבוס, כאשר ראש הממשלה דאז והנשיא היום, רג’פ ארדואן, תקף בחריפות את נשיא המדינה דאז, שמעון פרס, בפאנל שבו השתתפו.
 

עם זאת, נתניהו יקיים היום פגישה חשובה עם מזכיר המדינה האמריקאי ג’ון קרי, שבמסגרתה אמורות להתברר גם אי ההבנות שנוצרו לאחרונה בעקבות הצהרותיו של קרי.
 
פגישה נוספת צפויה לראש הממשלה עם סגן נשיא ארה”ב ג’ו ביידן וכן עם נשיאה החדש של ארגנטינה מאוריציו מאקרי וראש ממשלת הולנד מרק רוטר.
אחר הצהריים יופיע נתניהו במליאת הפורום בדאבוס ויציג את כלכלת ישראל. המראיין יהיה עיתונאי ה־CNN פריד זכאריה.
 
אתמול ערך נתניהו פגישות כלכליות עם מנכ”לית חברת HP, מג ויטמן, עם מנכ”ל חברת דל, מייקל דל, ועם מנכ”ל חברת ההסעות אובר, טרביס קלניק, במטרה לעודד את הרחבת שיתוף הפעולה הטכנולוגי וההשקעות בישראל.
 
היום ייוועד נתניהו גם עם העוסקים בהגנת הסייבר ובאיומי הסייבר, וביניהם יוג’ין קספרסקי – מייסדה של החברה הנושאת את שמו.
 
בתוך כך, איראן ניסתה אתמול להיות הכוכבת של יום הפתיחה, כאשר משלחתה בראשות שר החוץ מוחמד זריף ובכירים נוספים מטהרן, הציגה את האטרקטיביות של הכלכלה האיראנית והציעה לקהל אנשי העסקים חתימה על עסקות מפתות.
 
רבים מאנשי עסקים אלה עמדו בתור כדי להיפגש עם אנשי המשלחת האיראנית. זריף ביקש להציג את איראן כבעלת ברית במלחמה בטרור ונאלץ לענות על שאלות לגבי הסכסוך עם ערב הסעודית.
 
זריף תקף אומנם את ערב הסעודית ואמר שהשקיעה מיליונים כדי לנסות להפריע להסכם הגרעין ועכשיו ניתקה את היחסים עם טהרן; אבל הבהיר: איראן אינה מעוניינת בעימות עם סעודיה והיא מקווה שזו תירגע ותצטרף לפעולה המשותפת לשיפור המצב המדיני והכלכלי בעולם ובפרט באזור.
 
כששאלתי אותו אם בכוונתו להרגיע גם את ישראל בנידון, זריף ענה שהוא לא רואה בכך צורך.
 
המנהיגים האיראנים אמרו כי איראן תהיה בשנים הקרובות הכלכלה העולה המובילה בעולם, וכי העסקות איתה יכולות להתבצע הן כדי לנצל אותה כמסדרון להובלת אוצרות טבע, כמו נפט. הם ציינו עוד שיש מקום להשקעות גדולות בתוך איראן עצמה.
 
זריף ניסה להרגיע גם לגבי התנגדותם של משמרות המהפכה בארצו למדיניותו של הנשיא חסן רוחאני והבטיח שתהיה רק מדיניות אחת.
 
לגבי סוריה, הוא הגביל את ארגוני הטרור שיש להילחם בהם לשלושה, לפי הנוסחה הרוסית: דעא”ש, אל־קאעידה וחזית אל־נוסרא.
 
זריף ציין שהסנקציות שהטילה ארה”ב הן תוצאה של לחץ מצד גורמים מסוימים, אך הבהיר שהן לא צריכות לשנות דבר לגבי מדינות אירופה ומדינות אחרות.
קרי, שהגיע אמש לדאבוס, הספיק לפגוש שוב את זריף, אחרי שפגש לפני כן בציריך את שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כדי לנסות ולשקם את מתכונת ועידת השלום לסוריה.
 
קרי אמר ל”מעריב־השבוע” כי הוא אינו חושב שיש אי הבנות בין ישראל לארה”ב והדבר יובהר בשיחה שיקיים היום עם נתניהו.
 
נשיא גרמניה, יואכין גאוק, הבהיר בוועידה את מדיניותה הנדיבה של גרמניה כלפי הפליטים, וטען כי יש לצפות להפחתה קרובה במספר מקבלי המקלט בגרמניה. לדבריו, על הפליטים להתיישב במדינות השכנות לסוריה ולעיראק, עד שיוכלו לשוב לבתיהם.
 
גם כוכבי קולנוע באו השנה לדאבוס. לאונרדו דיקפריו קיבל את פרס הפורום על פעילותו בנושא התחממות כדור הארץ. בנאומו האשים דיקפריו חברות בינלאומיות גדולות בכך שהן מתעלמות מהסכנות לכדור הארץ.