זריף שולח מסר ברור: שר החוץ של איראן, מוחמד זריף, אמר היום (חמישי) כי סעודיה ב"פאניקה" בשל הפוטנציאל לירידה במפלס המתח בין טהראן למערב ושהוא שמח בשביל משפחות האסירים האמריקאים ששוחררו מהכלא באיראן. "אין לנו רצון למאבק עם ערב הסעודית", אמר זריף בראיון טלוויזיוני בלעדי לכריסטיאן אמנפור, כתבת ה-CNN. "אנו מאמינים כי איראן וערב הסעודית יכולות להיות שתי שחקניות חשובות שיכולות להכיל אחת את השנייה, שיכולות להשלים אחת את השנייה באזור".



"למרבה הצער, הסעודים היו באשליה שגובתה על ידי בעלות בריתם במערב, שהם יכולים לדחוף הצידה את איראן מהמשוואה באזור". זריף אמר כי הברית בין סעודיה ומדינות המערב, והמתח בין המדינות אלה ואיראן, יצר "מסך עשן" שאפשר לסעודיה "לייצא את אידאולוגיית הווהאבים הקיצונית" (הווהאביזם היא התנועה של האסלאם הסוני הנהוג בסעודיה).



התקווה ליחסים תקינים בין איראן למערב היא גבוהה לאחר הסרת הסנקציות מאיראן כחלק מהסכם הגרעין שנחתם בחודש יולי האחרון. כזכור, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה כי איראן עמדה בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות ובעקבות זאת הוסרו מיד הסנקציות הבינלאומיות על הרפובליקה האסלאמית. מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, הכריז כי הדוח שהוא הגיש למועצת הביטחון של האו"ם ולמועצת הנציבים של הסוכנות מבוסס על קביעת הפקחים בשטח שהגיעו למסקנה כי "איראן השלימה את הצעדים המקדימים הדרושים על מנת להתחיל את יישום ההסכם".



שר החוץ האיראני הדגיש במהלך הראיון, כפי שעשה במאמר דעה לעיתון ה"ניו יורק טיימס" בתחילת החודש, ש-15 מהמעורבים באירועי הטרור ב-11 בספטמבר בארצות הברית היו סעודים והאשים את "האידאולוגיה הווהאבית" שהובילה לטענתו לרוב הקיצוניות האלימה הנראית עכשיו באזור המזרח התיכון וגם במערב. עוד אמר זריף ל-CNN: "אנחנו לא מצפים, אנחנו אפילו לא מעוניינים בדחיפת סעודיה החוצה מאזור זה, כי ערב הסעודית היא שחקן חשוב באזור זה".



סעודיה: "יש לנו ביטחון בארצות הברית"


שר חוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר אמר בראיון השבוע לוולף בליצר, כתב ה-CNN, כי ארצו היתה ספקנית מאוד לגבי עסקת הגרעין האיראנית. "אין לנו אמון באיראן", הוא אמר והוסיף כי "יש לנו ביטחון בארצות הברית". עוד הוא אמר בראיון אחר כי התגובה הישירה הראשונה של ערב הסעודית על הסרת הסנקציות היא הבהרה שהמדינה לא תנהל משא ומתן על "האמונה שלנו והביטחון שלנו". לדעתו, קיום המשך היחסים עם ארצות הברית הם המפתח לשמירה על היציבות.




כשנשאל האם ערב הסעודית מברכת את הסרת הסנקציות אמר כי "זה תלוי לאן הכספים ילכו" והוסיף: "אם הכספים ילכו לתמיכה בפעילות הנפשעת של המשטר האיראני, זה יהיה שלילי. אבל אם הכספים יובילו לשיפור רמת החיים של העם האיראני אז זה יתקבל בברכה". בתשובה לשאלה אם ערב הסעודית תפתח פצצה גרעינית במקרה שאיראן תצליח להשיג אחת למרות תכנית הגרעין שלה, הוא השיב: "אני לא חושב שזה יהיה הגיוני לצפות שנדון בנושא כזה בציבור ואני לא חושב שזה יהיה סביר לצפות שאענה על שאלה זו בדרך זו או אחרת".



היחסים בין איראן וערב הסעודית נמצאים כבר זמן מה במצב רעוע ולאחר השנה החדשה, כאשר סעודיה הוציאה להורג 47 בני אדם, ביניהם איש דת שיעי בולט, השייח' אבו-נימר, היחסים רק הלכו והחריפו. הממשלה האיראנית הביעה תרעומת על ההוצאה להורג של אבו-נימר ומפגינים בטהרן תקפו את השגרירות הסעודית. שש מדינות במזרח התיכון גינו את כישלונה של איראן להגן על השגרירות וסעודיה ניתקה את היחסים הדיפלומטיים וקראה לשליחיה במקום לעזוב את המדינה. יומיים לאחר מכן, איראן האשימה את סעודיה בפגיעה מכוונת בשגרירות שלה בתימן וכרגע מצב היחסים רעוע.



לפני כשבוע, שר המשפטים האיראני תקף גם הוא את ערב הסעודית וגינה את יחסה התוקפני לטהרן, תוך שהוא מאשים אותה בשירות האינטרסים של ארצות הברית ושל הציונות. "הצעד הלא הגיוני והלא נבון של שליטי ערב הסעודית הביא להחלשת העולם המוסלמי, שירת את המעצמות היהירות וחיזק את זרם הטרור", אמר סאדק אמולי לאריג'אני, בנאום לבכירי מערכת המשפט במדינה. לאריג'אני המשיך לבקר את ערב הסעודית וטען כי המדינה שוגה באשליות שהיא יכולה לשלוט בכל העולם המוסלמי. "לרוע המזל, ערב הסעודית הפכה למשרתת של הציונים ושל אמריקה", הוא הוסיף.