"נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ככל הנראה אישר בפעולת מודיעין רוסית את רצח סוכן הק.ג.ב. לשעבר, אלכסנדר ליטוויננקו", כך קבע היום (חמישי) השופט הבריטי, רוברט אוון, שחקר את הפרשה שאירעה בשנת 2006 בבית מלון בלונדון. במסגרת החקירה נאמר כי היתה יריבות אישית בין ליטוויננקו לפוטין וכי לחברי הממשלה היו מניעים להרוג אותו וזאת על אף שהקרמלין תמיד הכחיש כל מעורבות לרצח.



ליטוויננקו בן 43 במותו, היה מבקר חריף של פוטין שברח מרוסיה שש שנים לפני הרצח שלו. הוא מת לאחר שתיית תה ירוק מתובל באיזוטופ רדיואקטיבי רעיל בבית מלון בלונדון. מי שמואשמים כי הרעילו אותו היו סוכני ק.ג.ב. לשעבר המכחישים זאת: אנדרי לוגובוי ודמיטרי קובטון, כך נכתב בדוח של השופט אוון. בדוח המתפרש על פני 300 עמודים, כתב השופט: "אם ניקח בחשבון את כל הראיות, אני מוצא שפעולת ה-FSB (שירות הביטחון הפנימי של רוסיה) כנראה אושרה על ידי ניקולאי פטרושוב, ראש ה-FSB וגם על ידי הנשיא פוטין".



האלמנה מרינה ביציאה מבית המשפט. צילום: רויטרס
האלמנה מרינה ביציאה מבית המשפט. צילום: רויטרס



מרינה, אלמנתו של ליטוויננקו, אמרה לאחר פרסום תוצאות ועדת החקירה שהיא "מרוצה מאוד". מחוץ לבית המשפט העליון בלונדון אמרה עוד כי "המילים שבעלי דיבר על ערש הדווי שלו, כשהאשים את פוטין בהרעלתו, הוכחו על ידי בית המשפט". ליטוויננקו קראה לבריטניה לגרש את כל אנשי המודיעין הרוסים, להטיל סנקציות כלכליות, ולאסור נסיעה על אנשים, כולל פוטין.



החשודים ברצח: אנדרי לוגובוי ודמיטרי קובטון. צילום: רויטרס
החשודים ברצח: אנדרי לוגובוי ודמיטרי קובטון. צילום: רויטרס